2733
2734
عنوان

آموزش خواندن به کودکان قبل از مدرسه

6668 بازدید | 227 پست
بسم الله... با اجازه همه ی دوستان این تاپیک رو زدم برای اینکه منم با باران جان موافقم. مطالب مفید رو اینجا منتقل می کنم. اگه مطلبی جا افتاد زحمتش با شما :) انشاالله تاپیک مفیدی رو اینجا داشته باشیم.
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
با اجازه مامان رایان جون! لیست اعضا: اسم اعضا ----> سن کوچولوها باران66 ----> 18 ماهه مامان فاطمه وعارفه ---->17 ماهه مامی رایان ---->14 ماهه مامان رادین ----> 29 ماهه پریسا ----> 2 سال و 7 ماه مریم----> 10 ماه رز ----> 15 ماه مامی ---> 1سال و نیم
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
به نقل از زینب جون : حالا یه توضیح مختصر مفید از روش دومن بگم براتون کتاب ریاضی و آموزش خواندن دومن و از سایت خاله ستاره یا کودک سالم میتونید خریداری کنید اول اینکه فلش کارتها آماده تو بازار وجود نداره و باید خودتون درست کنید در ابتدا (200 کارت اول)فلش کارتها در سایز آ5 و با رنگ قرمز باید روی مقوا(به خاطر فلش زدن راحت)چاپ بشه و کم کم سایز مقوا کم و فونت مشکی میشه توجه:کلمات باید وسط مقوا چاپ بشه و تمام کلمات روی یک خط مثلا کلمه اتش نشان باید روی یک خط چاپ بشه نه اینکه آتش در یک خط و نشان در خط دیگز کار با فلش کارت های خواندن هم اینطوریه که باید کارتهارو به مدت یکثانیه به کودک نشون بدین و اسم کارت و همراه فلش زدن(آوردن کارت ها از آخر به اول) برای کودک بگین
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

به نقل از زینب جون : روش کار با کلمات قبل از بیان هر دسته اسم اون دسته و بلند بگیذ مثلا بگیدخانواده و فلش بزنید (مامان - بابا – آرتین(اسم کودک) – خاله - دایی) ما سه بار تکرار داریم تو روز و با هر بار تکرار باید کارتهای داخل هر دسته بر بخورند(جابجابشن تا ترتیب حفظ نکنه بچه).فاصله بین هر تکرار هم میتونه صبج.ظهر.شب باشه یا بعد از 15دقیقه حتما نباید این دسته ها باشند و هر کس میتواند دسته اش را بر اساس سلیقه خودش انتخاب کند این یک مثال است: دسته1( اعضای خانواده) مامان - بابا – آرتین(اسم کودک) – خاله - دایی دسته2 (وسایل مورد علاقه):توپ – کتاب – لگو – لباس - عکس دسته3(رنگ ها): فرمز – سفید – آبی – زرد – سبز - صورتی دسته4(اعضای بدن) : مو – دهان – بینی – انگشت – صورت دسته5(حیوانات اهلی):جوجه –گوسفند –سگ – گربه –اسب شروع کار: روز1- دسته1( اعضای خانواده) = 5 کارت .3بارتکرار. فاصله بین دفعات تکرار حداقل15دقیقه روز2- دسته1( اعضای خانواده)+ دسته2 (وسایل مورد علاقه))=10کارت پشت سر هم.3بارتکرار. فاصله بین دفعات تکرار حداقل15دقیقه روزسوم- دسته1( اعضای خانواده)+ دسته2 (وسایل مورد علاقه)+ دسته3(رنگ ها))=15 کارت پشت سر هم 3بارتکرار. فاصله بین دفعات تکرار حداقل15دقیقه روزچهارم - دسته1( اعضای خانواده)+ دسته2 (وسایل مورد علاقه)+ دسته3(رنگ ها)+ دسته4(اعضای بدن))=20 کارت پشت سر هم بارتکرار. فاصله بین دفعات تکرار حداقل15دقیقه روزپنجم- دسته1( اعضای خانواده)+ دسته2 (وسایل مورد علاقه)+ دسته3(رنگ ها)+ دسته4(اعضای بدن)+ دسته5(حیوانات اهلی))=25 کارت پشت سر هم 3بارتکرار. فاصله بین دفعات تکرار حداقل15دقیقه روز6 تا روز10 همانند روزهای قبل از اینجا به بعد باید هر روز یک کلمه از هر دسته رو حذف کنیم و یک کلمه اضافه برای راحتی کار کلمات هر دسته را در دفترچه ای در یک خط بنوسیسد و روی کلمه ای که باید حذف شود خط بزنید و به ته صف کلمه جدید و اضاف کنید از این به بعد روزانه 25کارت نشان میدهیم روز11 تغیرات دسته ها به این شرح است: دسته1( اعضای خانواده) بابا – آرتین – خاله - دایی – عمه (مامان حذف و عمه اضافه شد) دسته2 (وسایل مورد علاقه): کتاب – لگو – لباس - عکس - تخت(کلمه توپ حذف و تخت اضافه شد) دسته3(رنگ ها): سفید – آبی – زرد – سبز - صورتی – بنفش (کلمه قرمز حذف و بنفش اضافه شد) دسته4(اعضای بدن) : دهان – بینی – انگشت – صورت –شکم (کلمه مو حذف و شکم اضافه شد) دسته5(حیوانات اهلی): گوسفند –سگ – گربه –اسب –مرغ(کلمه جوجه حذف و مرغ اضافه شد) مثل روزهای قبل 3بار تکرار در هر روز بین هر تکرار حئاقل15 دقیقه فاصله پس روز 11 در واقع روز اول ایندسته است و تا روز 15 همین 25 کارت را نشام میدهیم روز 12 تغیرات دسته ها به این شرح است: دسته1( اعضای خانواده) آرتین – خاله - دایی – عمه - عمو (بابا حذف و عمو اضافه شد) دسته2 (وسایل مورد علاقه): لگو – لباس - عکس – تخت – ماشین (کلمه کتاب حذف و ماشین اضافه شد) دسته3(رنگ ها): آبی – زرد – سبز - صورتی – بنفش – قهوه ای(کلمه سفید حذف و قهوه ای اضافه شد) دسته4(اعضای بدن) : بینی – انگشت – صورت –شکم - چشم(کلمه دهان حذف و چشم اضافه شد) دسته5(حیوانات اهلی): سگ – گربه –اسب –مرغ - خوک(کلمه گوسفندحذف و خوک اضافه شد) مثل روزهای قبل 3بار تکرار در هر روز بین هر تکرار حئاقل15 دقیقه فاصله روز 13 تغیرات دسته ها به این شرح است: دسته1( اعضای خانواده) خاله - دایی – عمه - عمو - مامان بزرگ ( آرتین حذف و مامان بزرگ اضافه شد) دسته2 (وسایل مورد علاقه): لباس - عکس – تخت – ماشین - عروسک(کلمه لگو حذف و عروسک اضافه شد) دسته3(رنگ ها):زرد – سبز - صورتی – بنفش – قهوه ای - سیاه(کلمه آبی حذف و سیاه اضافه شد) دسته4(اعضای بدن) : انگشت – صورت –شکم - چشم - ابرو(کلمه بینی حذف و ابرو اضافه شد) دسته5(حیوانات اهلی):گربه –اسب –مرغ - خوک - بوقلمون(کلمه سگ حذف و بوقلمون اضافه شد) مثل روزهای قبل 3بار تکرار در هر روز بین هر تکرار حئاقل15 دقیقه فاصله پس روز 14 کلمه های - خاله - لباس - زرد - انگشت - گربه حذف و 5 کلمه جدید( در هر دسته 1 کلمه )جایگزین می شود روز 15 کلمه های دایی - عکس - سبز- صورت- اسب حذف و 5 کلمه جدید( در هر دسته 1 کلمه )جایگزین می شود روز 16 : کلمه های عمه - عکس - صورتی - شکم و مرغ حذف و 5 کلمه جدید( در هر دسته 1 کلمه )جایگزین می شود به همین ترتیب هر روز از هر دسته یک کلمه بازنشست می شود ( در مجموع 5 کلمه ) و در هر دسته یک کلمه جایگزین می شود ( در مجموع 5 کلمه ) پس کودک ما هر روز 5 کلمه جدید می بیند
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
2731
بازم زینب جون : برای ریاضی به روش دومن هم نیاز به صد کارت نقطه قرمز رنگ داریم برنامه ریاضی هم صفحه هشت کوچولوهای باسواد هست
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون : هدف از نشان دادن فلش کارت ها چیست؟ 1.نیمکره راست مغز مانند یک کتابخانه است که شما می توانید از اطلاعات ذخیره شده در آن برای آینده استفاده کنید. دوران کودکی یک دوره زمانی است که می توان به آسانی اطلاعات را وارد این کتابخانه کرد . برای اطمینان از آن که اطلاعات در نیمکره راست مغز ذخیره می شود، لازم است کارت ها را به سرعت نمایش دهید. هنگامی که نیمکره چپ مغزکار می کند ،نیمکره راست مغز نمی تواند عمل کند. از آنجا که نیمکره چپ مغز آهسته تر عمل می کند، برای جذب اطلاعات جدید نیاز به زمان است. هنگامی که شما با سرعت بالا در حال نمایش دادن اطلاعات هستید نیمکره چپ مغز آنرا حس می کند ، اما اطلاعات از نیمکره چپ مغز عبور کرده و نیمکره راست مغز جذب آنرا بر عهده می گیرد. 2. -نشان دادن سریع فلش کارت ها همانند ورزشی برای نیمکره راست مغز است همانطور که کار کردن یک عضله آنرا قوی تر می کند،انجام این فعالیت ها نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند. 3. نمایش فلش کارت ها به عملکرد تصویری نیمکره راست مغز نیزکمک می کند. چند تا کارت می توان در روز به کودک نشان داد؟ تا زمانی کودک شما هنوز برای دیدن کارت ها علاقه مند است. اگر آموزش را از یک سالگی شروع می کنید ، به طور متوسط ​​60 کارت در روز که حدودا یک دقیقه نشان دادن آنها به کودک طول می کشد . در کتاب Shichida، تاکید کرده که کمیت از کیفیت با اهمیت تر است.مدرسان Shichida به پدر و مادر ها توصیه می کنند که فلش کارت ها بیش از 3 بار به بچه ها نشان داده نشود زیرا کار کردن با کارت های مشابه برای چند بار کودک را خسته می کند. مشکل این فعالیت ها ، وقت گیر بودن درست کردن فلش کارت ها ست. مثلا برای درست کردن یه سری از فلش کارت هایی که نمایش آنها یک دقیقه طول می کشد باید ساعتها وقت بگذارید. بنابراین توصیه میکنم از منابع فلش کارت آماده شده استفاده کنید و با چیزهایی که خریدین مطالب خودتون را کامل کنید است . می توانید برای کودکانتان کتاب بخوانید و مطالبی که تو کتابها هست را برایشان به صورت فلش کارت نمایش دهید - به طور مثال برای موضوع "زمان" می توانید فلش کارت های روز،شب،ماه ،خورشید، ساعت آنالوگ، ساعت دیجیتال، ساعت شنی، فصل ها، پاییز، زمستان، بهار ، تابستان و... را به صورت کارت نمایش دهید. می توانید از مطالب دایره المعارف برای ارتقا دانش کودک خود نیز استفاده کنید.این منبع بسیار مفید برای کارتهای اطلاعاتی روش Doman است.
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون : طبق مطالعاتی که کردم برای تقویت حواس پنج گانه مثلا لمس بازی با حبوبات را با رایان انجام میدیم که هم زمان جعبه لوبیا و عدس و لپه و برنج را میارم و میزارم با هر کدوم بازی کنه بعد میگم این برنج هست ببین کف دستش میمالم و جعبه را تکون میدم تا صدا ها ی مختلف را بشنوه برای تفویت شنوایی. آشنا کردن کودک با بوها صداها مزه ها دیدنی ها
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون : فعالیت های مربوط به صداهاوکلمات: کتابهایی که کلمات بیشتری دارند وآهنگین هستن با صدای بلند برای کودک بخوانید داستانهایی بسازید که کودکتان قهرمان آن باشد. بازیها: عموزنجیرباف واتل متل توتوله و فعالیت های هنری: نقاشی های چسباندنی نقاشی با انگشت
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
2738
به نظر من که این کار اشتباهه خواهر زاده های من قبل از دبستان خواندن و نوشتن رو تقریبا بلد شده بودن و با خیلی از مفاهیم ریاضی آشنایی داشتن الان که رفتن مدرسه، مدرسه براشون خیلی کسالت آور شده چون هرچی رو که معلم میگه اینا بلدن و دیگه براشون جذابیت نداره کم کم دارن سرخورده میشن...
مامان رایان جون : تقویت هوش در کودکان را از چه زمانی آغاز کنیم؟ تقویت هوش در کودکان را از چه زمانی آغاز کنیم؟ هیچ شکی نیست که هر پدر و مادری دوست دارد فرزندی باهوش تر داشته باشد. اما قبل از آن بهتر است بدانیم چه عواملی در میزان هوش کودک بیشتر اثر دارد؟ در ده سال نخست زندگی، میلیون ها میلیون اتصال عصبی در مغز کودک شکل می گیرد. در واقع مغز انسان در این سنین در اوج انعطاف پذیری و رشد قرار دارد. با هر مهارت جدیدی که کودک می آموزد، اتصالات جدیدی بین سلول های مغز شکل می گیرد و این خود بر سایر توانایی های آنها نظیر مهارت های ریاضیاتی و کلامی و حتی توانایی آنها برای درک متقابل و همدلی با سایر کودکان می افزاید. ● یادگیری زبان خارجی دانشمندان معتقدند کودکانی که زبانی غیر از زبان مادری خود می آموزند، بهتر می توانند با دیگران تعامل داشته و ارتباط برقرار کنند، زود دلسرد نمی شوند و همیشه به دنبال راه های متفاوتی برای حل چالش های پیش رو می گردند. در واقع انبوهی از پژوهش ها گواه این مطلب است که یادگیری زبان خارجی سبب افزایش چشمگیر مهارت های شناختی و نیز توانایی های کودک در ریاضیات و علوم می شود. همچنین دانستن زبانی دیگر سبب افزایش خلاقیت و در نتیجه بهبود توانایی حل مساله می شود. یادگیری زبان دوم به این معنا نیست که کودک حتما باید بر آن زبان تسلط داشته باشد. در واقع حتی اندکی پس از آغاز یادگیری زبانی دیگر، نتایج مثبت آن قابل مشاهده است. برخی مدارس، کلاس های آموزش زبان را نیز در برنامه درسی خود جای داده اند. اما اگر در مدرسه فرزندتان از این برنامه ها خبری نیست، می توانید او را در کلاس های فوق برنامه موسسات آموزش زبان ثبت نام کنید یا حتی در منزل، کتاب ها یا فیلم های آموزش زبان برای کودکان در اختیار او بگذارید. ● اثرات​ موسیقی ​بر ​ذهن یادگیری موسیقی تاثیر چشمگیری بر توانایی های ذهنی کودکان دارد. پژوهش های متعدد نشان داده کودکانی که نواختن سازی خاص را می آموزند، در آزمون های حافظه کلامی، ریاضیات و بهره هوشی بسیار بهتر از سایر کودکان عمل می کنند. در واقع وقتی کودکی نواختن موسیقی را می آموزد، قسمت هایی از مغز که در خواندن، ریاضیات، حل مساله و منطق فضایی درگیر هستند، فعال تر می شوند. البته یادگیری موسیقی قرار نیست کودکتان را از یک بچه معمولی به یک نابغه بدل کند، بلکه سبب افزایش توانایی های او در یادگیری می شود. البته یادگیری موسیقی برای یک کودک کم سن، کار چندان آسانی نخواهد بود، زیرا همزمان باید به نکات مختلفی توجه کند. همین نکته سبب تقویت توانایی های ذهنی او شده و او را برای یادگیری بهتر چیزهای دیگر آماده می سازد. نتایج مثبت حاصل از یادگیری موسیقی فقط به کسب نمرات بهتر در مدرسه محدود نمی شود، بلکه افزایش توانایی های اجتماعی را نیز باید به این فهرست افزود. ● کتاب بخوانید کتاب خواندن برای کودکان مزایا دارد؛ از افزایش توانایی های زبانی تا بازه طولانی تر تمرکز و بهبود توانایی تخیل. البته این مزایا فقط به کودکان محدود نمی شود. خواندن کتاب برای نوزادان هم سبب ایجاد پیوندهای ارزشمند و جدید در مغز او می شود که تا پایان زندگی به همراه او خواهد بود. پژوهش ها نشان داده بچه های پیش دبستانی که در خانه برایشان کتاب خوانده می شود، در مدرسه موفق تر بوده و یادگیری سریع تری نسبت به هم سن و سالان خود دارند. کتاب خواندن برای کودکان، آنها را در معرض واژه های نو قرار می دهد. همچنین کودکان می آموزند کتاب را منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات بدانند. برای این که کتاب خواندن را برای فرزندانتان لذت بخش کنید می توانید از نکات زیر بهره ببرید: قفسه کتاب کودکتان را با کتاب های خوب پر کنید. بگذارید کودکتان ببیند که شما هم از کتاب خواندن لذت می برید. وقتی را برای با هم رفتن به کتابفروشی یا کتابخانه کنار بگذارید. نقطه ای خاص را در اتاق کودک یا جایی دیگر در خانه برای مطالعه قرار دهید تا بتواند در محیطی آرام از کتاب خواندن لذت ببرد. در مورد داستان هایی که با هم خوانده اید، صحبت کنید. هر روز برای کودکتان کتاب بخوانید. ● کاوش در جهان لزومی ندارد برای این که کودکتان را با آداب و رسوم و فرهنگ نقاط مختلف دنیا آشنا کنید، حتما به آن مناطق سفرکنید. با کمی خلاقیت و با کمترین امکانات می توانید لحظاتی شاد را در کنار کودکتان برای کاوش در سرزمین های دوردست داشته باشید. نقشه ای جلوی او باز کنید و از او بخواهید چشمانش را بسته و نقطه ای را به شکل تصادفی انتخاب کند. فرض کنیم کشور هند انتخاب شد. با کمی جستجو در اینترنت می توانید عکس های مختلفی از مکان های دیدنی یا آیین های این کشور بیابید. همچنین می توانید داستان هایی از آن کشور برای کودک خود یافته و آن را برایش تعریف کنید. رفتن به یک رستوران مربوط به آن ملیت نیز می تواند ایده جذابی باشد. همچنین برای کودکان بزرگ تر می توانید دوستانی مکاتبه ای برای او در کشورهای دیگر بیابید. بازدید از موزه ها می تواند راهی خوب برای آشنا کردن کودکان با سبک زندگی پیشینیان باشد. وقتی را برای رفتن به موزه اختصاص دهید و با کودکتان در مورد اشیای مختلفی که می بینید، صحبت کنید. ● خلاقیت کودک را شکوفا کنید شاید شما از خود پرسیده باشید چرا بخش زیادی از برنامه مهدکودک ها و دوره های پیش دبستانی به فعالیت هایی مثل نقاشی، طراحی و درست کردن کاردستی اختصاص دارد. پاسخ این است که براساس پژوهش ها، این گونه فعالیت های هنری سبب بروز خلاقیت و در نتیجه افزایش هوش کودکان می شود. به طور کلی می توان گفت هنر سبب تسریع فرآیند یادگیری می شود. کودکانی که هنرهای مختلفی می آموزند از نظر تحصیلی عملکرد بهتری دارند و بهتر می توانند اطلاعات آموخته شده را به یاد آورده و در زندگی اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. در این میان پدر و مادر می توانند زمینه را برای بروز هر چه بیشتر خلاقیت کودک آماده سازند. شما می توانید یک سطل یا سبد پلاستیکی معمولی تهیه کرده و درونش چیزهایی نظیر کاغذ، مداد رنگی، ماژیک، چسب، قیچی و نخ قرار دهید. کودک می تواند با استفاده از این وسایل با کشیدن نقاشی های مختلف یا ساخت کاردستی های متنوع خلاقیت خود را نشان دهد. اثری که کودک آفریده را بر دیوار بیاویزید تا بداند تلاش و خلاقیتش مورد تحسین شما قرار گرفته است. اگر کودک بیش از حد کمالگراست و از دیدن اشتباهاتی که در اثر هنری اش انجام داده ناراحت می شود، سعی کنید او را بیشتر متوجه لذت ساخت آن نمایید. همچنین می توانید با او در ساخت برخی کاردستی ها همراه شوید. ● راه های متفاوت برای یادگیری یکی از ویژگی های برجسته هوش چندگانه این است که طیفی از گزینه ها را برای والدین فراهم می سازد. اگر راهی خاص برای کودک مناسب نبود، راه های بسیار دیگری برای او وجود دارد. پس از آشنایی با سبک یادگیری کودک، محیط خانه و منابع مختلفی را که در اختیار دارید، بررسی کنید تا ببینید چگونه با کمک آنها می توان محیطی بهتر برای یادگیری فرزندتان ایجاد کنید. اگر حس می کنید فرزندتان به سوی موسیقی گرایش دارد، می توانید یک وسیله ساده برای نواختن موسیقی برایش فراهم کنید. یا به عنوان نمونه اگر کودکتان به سمت فعالیت های بدنی گرایش دارد، یعنی هوش بدنی ـ جنبشی اش غالب است، می توانید یک بازی ساده حرکتی را وقتی در صف نانوایی ایستاده اید برایش ترتیب دهید. شناخت سبک یادگیری کودکان این فرصت را به ما می دهد تا به نقاط قوت او توجه بیشتری کنیم. افزون بر این فرصت می یابیم نقاط ضعف او را نیز بیشتر تقویت کنیم. حتی اگر مطمئن هم هستید هوش اصلی کودکتان زبان شناختی است، اما در هر صورت از انجام فعالیت های فضایی یا موسیقایی نیز بهره زیادی خواهد برد. حال بیایید به بررسی انواع هوش ها و کارهایی که با توجه به هر یک می توان انجام داد، بپردازیم. هوش زبانشناختی: این هوش به معنای حساسیت به معنا و ترتیب واژگان است. این کودکان می توانند طیف گسترده ای از واژگان را مورد استفاده قرار دهند و معمولا از گفتن لطیفه، چیستان و نظایر اینها لذت می برند. همچنین خواندن و نوشتن و داستان تعریف کردن و بازی های کلمات برایشان بسیار لذت بخش است. یکی از بهترین راه ها برای جلب یک کودک زبان محور به یک آزمایش علوم این است که او را تشویق کنیم تا هر آنچه انجام می دهد و مشاهده می کند توصیف و یادداشت کند. برای آشنا کردن یک کودک کم سن تر با مفهوم شمارش، از او بخواهید داستانی بگوید که در آن یکی از شخصیت ها چیزهای زیادی را می شمارد. هنگام کار با این کودکان بهتر است کاغذ و قلم یا یک دستگاه ضبط صدا آماده داشته باشیم. هوش منطقی ـ ریاضیاتی: توانایی کار با زنجیره ای از استدلالات و تشخیص ترتیب و الگوها. کسانی که منطقی ـ ریاضیاتی محور هستند از کار با اعداد لذت می برند، دوست دارند بدانند چیزهای مختلف چگونه کار می کنند، پرسش های زیادی می پرسند و علاقه زیادی به جمع آوری مجموعه های مختلف دارند. برای جلب توجه کودک منطقی ـ ریاضیاتی محور به یک کتاب مصور، از او بخواهید اشیا و حیوانات مختلفی را که در آن می بیند دسته بندی کند. برای یاددهی مفاهیم موسیقایی نیز می توانید از او بخواهید صداها و تن های مختلف یک وسیله موسیقی را دسته بندی کند. هنگام آموزش این دسته از کودکان بهتر است چیزهایی نظیر پازل و وسایلی برای شمارش را در دسترس داشته باشید. هوش بدنی ـ جنبشی: توانایی استفاده ماهرانه از بدن و گرفتن ماهرانه اشیا. افرادی که هوش اصلی شان از نوع جنبشی است از ورزش و فعالیت جسمی لذت می برند. همچنین از استفاده از زبان تن و شرکت در بازی های مختلف بدنی و نیز نمایش لذت می برند. بهترین حالت یادگیری برای کودکانی که هوش بدنی، هوش اصلی شان است از طریق تحرک است. این کودکان با استفاده از بازی هایی که در آن شمارش وجود دارد براحتی می توانند مفاهیم ریاضی را بیاموزند. همچنین یک آزمایش علمی موثر برای آموزش مسائلی مثل نیرو یا سرعت در فیزیک برای این کودکان این است که از آنها بخواهیم چیزی را تا حد امکان به جایی دورتر پرتاب کنند. هوش موسیقایی: حساسیت به ملودی، ریتم و تن در موسیقی. این کودکان علاقه زیادی به شنیدن موسیقی و نواختن آن دارند و خیلی خوب می توانند تن موسیقی شنیده شده را تکرار نمایند. بهترین راه برای جلب این کودکان در فعالیت های مختلف، ترانه خوانی و حتی ضبط صدای آنهاست. برای این که مفاهیم ریاضیاتی را به یک کودک موسیقی محور آموزش دهیم می توانیم از او بخواهیم ضربات طبلی را که می شنود، شمرده یا یک الگوی موسیقایی را با یک وسیله موسیقی اجرا کند. برای آموزش این کودکان می توانید وسایل ساده آشپزخانه (نظیر قابلمه یا لیوان) را برای نواختن موسیقی با آنها و یک دستگاه ضبط صدا و مجموعه ای از ترانه های کودکانه را آماده داشته باشید. هوش فضایی: توانایی تصور دقیق محیط اطراف و نیز تغییر شکل یا مکان قسمت هایی خاص از آن. این دسته از افراد معمولا بیشتر به نقاشی و کاردستی علاقه داشته، از نگاه کردن به نقشه و کار روی پازل ها لذت می برند. این افراد می توانند قسمت های مختلف چیزی را از هم جدا کرده و سپس دوباره به هم متصل نمایند. نشان دادن عکس یا تصاویر مختلف به کودکتان کمک می کند اطلاعات را بهتر از حالت کلامی بفهمد. برای جذب او به یک آزمایش علمی از او بخواهید مشاهدات خود را نقاشی کند. کتاب های زیادی با طرح های رنگی و زیبا و نیز وسایل مختلفی که کودکتان بتواند آن را کاوش کند در اختیارش قرار دهید. هوش طبیعت گرا: تشخیص و طبقه بندی گونه های مختلف گیاهی و جانوری. این بچه ها بیشتر دوست دارند وقت خود را بیرون از خانه به مشاهده و کاوش گیاهان، جمع آوری سنگ و گرفتن حشرات بگذرانند و به طور کلی از بودن در طبیعت لذت زیادی می برند. برای آموزش به این کودکان تا حد امکان سعی کنید از عکس ها و کتاب هایی در مورد حیوانات و دنیای طبیعت استفاده کنید. حضور در طبیعت و مشاهده موارد علمی مختلف بهترین راه برای جلب نظر این گونه کودکان است. یک مجموعه از حشرات یا یک میکروسکوپ می تواند برای این دسته از کودکان بسیار جذاب باشد. هوش بین فردی: درک افراد دیگر و روابط انسانی. این دسته از کودکان دوستان زیاد و فعالیت تیمی مطلوبی دارند. بهتر است این کودکان را به سمت بازی های گروهی و گفت وگو سوق داد. برای جلب چنین کودکانی به یک آزمایش علمی بهتر است او را با دوستانش همراه سازیم. این کودکان همچنین ممکن است از بازی با عروسک های مختلف نیز لذت ببرند. هوش درون فردی: توانایی استفاده از هیجانات فردی برای درک خود و دیگران. کودکانی که از چنین هوشی برخوردارند بخوبی می توانند احساسات و خلقیات خود را کنترل کرده و معمولا به دیگران دقت می کنند و بیشتر گوش می دهند. در انجام کارهای انفرادی خود نیز نهایت دقت را دارند. برای جلب نظر این دسته از کودکان در یک آزمایش علمی، از او بخواهید به احساسش در مورد آن آزمایش فکر کند و به او فرصتی بدهید تا خودش به بررسی آن مبحث بپردازد. برای درگیر کردن چنین کودکی در یک پروژه علمی از او بخواهید تجربیات و هیجانات خود را بیان کند. یک دوربین یا دفترچه می تواند در ثبت آنچه دیده به او کمک کند. ● تغذیه بهتر، هوش بیشتر همه ما بارها شنیده ایم صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است. اما بد نیست بدانیم صبحانه برای رشد مغزی کودکان اهمیت دوچندانی دارد. پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که صبحانه بهتری می خورند، عملکرد بهتری در آزمون های تمرکز و حافظه از خود ارائه می دهند. غذای مصرف شده توسط بدن ما به گلوکز تبدیل شده و این ماده انرژی، قسمت های مختلف بدن و البته مغز را فراهم می کند. وقتی کودک صبح هنگام از خواب بر می خیزد، به مصرف غذا نیاز دارد تا انرژی مورد نیاز مغز برای دریافت اطلاعات جدید و پردازش آنها را تامین کند. کودکان بدون مصرف صبحانه در دریافت اطلاعات جدید و یادآوری موارد مختلف به مشکلاتی جدی بر می خورند. پژوهش های انجام شده نیز این مطلب را تائید می کند. پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که صبحانه نمی خورند، عملکرد ضعیف تری در مدرسه دارند و مشکلات رفتاری بیشتری از خود بروز داده و خسته تر از سایر کودکان هستند. جالب است خیلی از مدیران مدارس به صورت تجربی به این نکته پی برده اند و برخی از آنها در میز دفتر خود مقادیری خوراکی دارند که به دانش آموزان با مشکلات رفتاری می دهند. در واقع ریشه بسیاری از ناهنجاری های رفتاری در مدرسه همین عدم مصرف صبحانه است. البته اهمیت صبحانه به آن معنا نیست که خوردن هر چیزی در آن بی اشکال است. مصرف غذاهای بسیار شیرین در صبحانه سبب افزایش کوتاه مدت قند خون کودکان شده و در نتیجه ظرف مدتی کوتاه با کاهش انرژی روبه رو می شوند. از سویی دیگر، صبحانه سرشار از فیبر سبب حفظ بیشتر سطح انرژی کودکان می شود. یک پژوهش انجام شده در این باره نشان داد کودکانی که صبحانه نوعی حلیم جو مصرف کرده بودند در آزمون به خاطر سپاری عملکرد بهتری نسبت به بچه هایی که غلات شیرین شده خورده بودند، داشتند. مصرف ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین در صبحانه سبب می شود مغز در بازه زمانی بیشتری از گلوگز برخوردار باشد. نان سبوس دار، شیر، عسل، غلات کم شکر، تخم مرغ و میوه از جمله خوراکی هایی هستند که می توانید در صبحانه کودک تان بگنجانید. مترجم: صالح سپهری فر منابع: abcnews/who گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی پرشین پرشیا www.persianpersia.com/lifestyle جام جم آنلاین :منبع
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون : نکاتی برای بالا بردن هوش هیجانی کودک: ۱) با همدلی گوش دهید: وقتی کودکتان احساساتش را بیان می کند با همدلی و از نزدیک به حرف او توجه کنید و مانند آینه ای آنچه او به شما ابراز کرده را باز گو کنید. مثلا اگر فکر می کنید کودک شما به خاطر اینکه شما وقت زیادی را با کودک تازه به دنیا آمده می گذرانید، احساس تنهایی و رهاشدگی می کند، از او بپرسید که آیا چنین احساسی دارد؟ اگر او تأیید کرد به او بگویید: حق با توست مامان خیلی با نی نی مشغول شده است. سپس از زندگی و کودکی خود داستانهایی برای او بگویید که نشان دهد حرف او را فهمیده اید و با او همدردی می کنید. مثلاً وقتی که خواهر و پدرتان با هم به پارک رفته بودند و شما را نبرده بودند! اینکه چگونه شما به پدر و مادرتان احساس خود را گفتید و آنها چگونه کمک کردند که شما احساس بهتری پیدا کنید. این حرفها به کودک شما نشان می دهد که او تنها نیست و این احساس نا خوشایند او هم از بین خواهد رفت. ۲) بر احساسات کودک نام بگذارید: کودکان نوپا که هنوز کلمات کافی نیاموخته اند و درک رابطه علت و معلولی را کامل ندارند، روشی برای ابراز احساسات خود بلد نیستند. سعی کنید به کودک یاد بدهید که به احساسات خودش برچسب بزند و نام آنها را یاد بگیرد. اگر او از اینکه نمی توانید او را به پارک ببرید نا امیدانه دست و پا می زند تا شما را راضی کند، به او بگویید که می دانید او از این که نمی تواند به پارک برود ناراحت است. حتی می توانید به او یاد بدهید که می توان درباره یک اتفاق احساسات متناقضی داشت مثلاً طبیعی است که اولین روز مهد کودک او همزمان هیجان زده باشد و بترسد. اگر کودک شما ناراحت است و اتفاق خاصی برای او نیفتاده است ببینید به تازگی چه وقایعی در اطراف او رخ داده مثلاً اسباب کشی کرده اید و یا شما و همسرتان با هم جرو بحث داشته اید. اگر نمی دانید علت ناراحتی او چیست به بازیهای او توجه کنید و ببینید چه می کند. اگر عروسک مادر در بازی او زیاد داد می زند شاید بتوانید حدس بزنید که علت ناراحتی او چیست؟ ۳) به احساسات کودک اهمیت بدهید: به جای اینکه به کودک خود بگویید دلیلی برای ترس و ناراحتی تو وجود ندارد. به او توجه کنید و با او همدردی کنید. مثلاً اگر از اینکه نتوانسته به تنهایی پازلی را کامل کند، عصبانی شده و قشقرق به پا می کند؛ به او بگویید می دانم که واقعاً ناامیدکننده است که آدم نتواند یک پازل را تمام کند. بهتر است بدانید وقتی به او می گویید که واکنش نامناسبی داشته او فکر می کند نباید احساسات خود را بیان کند و باید بر آنها لگام بزند. ۴) قشقرق ها را به کلاس درس تبدیل کنید: اگر هنگام رفتن به دندانپزشکی و مطب دکتر فرزندتان هیجان زده شده و قشقرق به پا می کند، قبل از رفتن با او صحبت کنید و او را برای رفتن آماده کنید. به او توضیح دهید که در مطب چه چیزهایی در انتظار اوست و برای چه باید به آنجا بروید. درباره زمانی که شما هم می خواستید به یک مکان تازه بروید و هیجان داشتید صحبت کنید و مثلاً به او بگویید که چگونه از اولین روزی که سر کار می رفتید واهمه داشتید و چطور ترستان ریخت. صحبت کردن و آماده کردن کودک قبل از رفتن به مکانهای تازه به او کمک می کند که بهتر با شرایط تازه کنار بیاید و کمتر قشقرق به پا کند. ۵) حل مساله را به او یاد بدهید: ممکن است فکر کنید که این کار برای یک کودک نوپا زود است اما حتی از همین سنین هم می توان به کودک مهارتهای حل مساله را یاد داد. وقتی با کودکان دیگر اختلاف پیدا می کند، محدودیتها را برایش مشخص کنید و او را راهنمایی کنید که به راه حل مناسب دست پیدا کند. مثلاً اگر خواهر کوچکترش مداد او را برداشته و نمی دهد و دارند با هم کشمکش می کنند و مداد را از دست هم می کشند، به او بگویید می دانم که از دست خواهرت عصبانی هستی چون مدادت را برداشته اما حق نداری او را بزنی بلکه می توانی مداد دیگری به او بدهی و مال خودت را از او بخواهی. به نظرت چه کارهای دیگری می توانی بکنی تا مدادت را از او پس بگیری؟ اگر او راه حلی نداشت از او بخواهید یک نفس عمیق بکشد و مطمئن شود که فک و دستان و پاهایش محکم و بی حرکت هستند و آنوقت با به دست آوردن کنترل خشمش از او بخواهید که با صدای محکم و بدون خشم احساسش را بگوید: من از عصبانیت دیوانه می شوم وقتی خواهرم وسایل مرا بر می دارد. به او نگویید که نباید عصبانی شود. لازم است کودک هم بداند که هر انسانی حق دارد خشمگین شود اما تا جایی که به خودش وکسی آسیبی نرساند. ۶) خودتان الگو باشید: بهتر است به خودتان هم توجه کنید و ببینید که در مقابل حرکات و رفتار کودکتان چه عکس العملهایی از خود نشان می دهید. لازم است وقتی شما هم از دست او عصبانی می شوید در کلام و لحن صدایتان این خشم بروز نکند. مثلاً اگر وقتی کودک گریه می کند و چیزی می خواهد که نمی توانید و نباید به او بدهید؛ نه تنها او را نزنید بلکه هرگز به او نگویید: تو منو دیوونه می کنی!! بلکه بگویید این رفتارت مرا عصبانی و ناراحت می کند. در این حالت کودک می تواند بفهمد که رفتارش را دوست ندارید و با خود او مشکلی ندارید. در ضمن یادتان باشد که از انتقادهای بیش از حد خودداری کنید. چون با این کار اعتماد به نفس او را جریحه دار می کنید. یادتان باشد به احساسات منفی خودتان هم اهمیت بدهید و بدانید که با پنهان کردن احساسات بد خود نمی توانید کودکانی بدون ناراحتی بار بیاورید. بلکه تنها با این کار او را گیج می کنید و موجب می شوید او خیال کند که بابت احساسات منفی اش باید شرمنده باشد و احساس گناه کند. بنابراین بهتر است به او نشان دهید که شما هم عصبانی و ناراحت می شوید اما سعی می کنید احساسات خود را با روش مناسبی کنترل کنید تا به کسی آسیبی نرسد. تنها در این حالت است که کودک هم یاد خواهد گرفت چطور و چگونه در شرایط مختلف از هوش هیجانی خود استفاده بکند. ۶ گام برای تقویت هوش هیجانی کودک
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون: مامان فاطمه و عارفه جون مشخصات فلش کارت های خواندن:کارت های سفید در اندازه 15 در21سانتی متر.هرلغت را روی یک کارت سفید بنویسید.خط کرسی حروف را6سانتی متر بالاتر بنویسید.اگرکلمات را تایپ میکنید از فونت های خوانامانند نازنین ویکان استفاده کنیدوحروف باید پررنگ وحداکثر قطرشان یک سانتی مترباشند.لغغت را در وسط کارت چاپ کنید.
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
باران جون : مامی رایان جون در ریاضی دومن باید از 1 تا 100 فلش ارت درست کنیم کاذت ها باید 27 در 27 سانتی متر باشند و نقطه ها حداکثر قطرشون 1 سانتی متر باشه روز اول از 1 تا 5 رو دقیقا مثل کلمات 3 بار نشون میدم و روز دوم جلسه پایه رو س بار تکرار میکنیم و اعداد 6 تا 10 رو هم اضافه میکنیم ب مدت 5 روز دو مجموعه 5 کارتی را نشان دهید و روز ششم 2 نمونه از کمترین اعداد رو کنار بگذارید و اعداد(11و12) را جایگزین کنید و از این روز به بعد هر روز 2 کارت قدیمی را کنار بگذارید و دو کارت جدید جایگزین کنید زمانی که کارت های 1 تا 20 را کامل نشان دادید مرحله دوم یعنی معادلات را شروع کنید مراحل ریاضی دومن : 1-شناخت اعداد 2-معادلات 3-حل مساله 4-شناخت اعداد 5-معادلات با اعداد
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
مامان رایان جون : نوزاد با میلیون‌ها رایانه‌ی زیستی پیچیده‌ی خارق‌العاده، تخیلات نامحدود و توانایی تجزیه و تحلیلی که می‌تواند بر ماورای اتم متمرکز شود، به دنیا می‌آید. همه‌ی این‌ها باهوش‌های چندگانه که با توانایی نامحدودشان قادر به تغییر جهان مادی هستند، و حافظه‌ای که هیچ پایانی ندارد، کامل می‌شود. حواس پنج‌گانه‌ای به کودک اعطا می‌شود که بتواند همه‌ی ابعاد جهان را ببیند، بشنود، بچشد و احساس کند. جسمی به او داده می‌شود که شاهکار بزرگ طراحی و مهندسی است. به او توانایی‌ها و فرصت‌هایی اعطا می‌شود تا در دنیای هنر و موسیقی پرواز کند و بسیاری ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی دیگر. در این میان وظیفه‌ی والدین، نگهداری و پرورش توانایی‌های کودک است.
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
پریسا جون : سلام. بچه ها من فکر میکنم آموزش ریاضیات بهتره بهتره با نیمکره چپ باشه ولی اطلاعات دقیقی ندارم .اگر کسی اطلاعات خاصی داره ممنون میشم منو راهنمایی کنه مامی رایان جون من از 5 . 6 ماهگی برای آوین سی دی های انگلیسی میزاشتم پکیجی که خریدم کتاب و فلش کارت هم داشت آوین کتاب خوندن خیلی دوست داره من هم کم کم کتابای اون پکیج هم براش میخوندم چون واسم آموزش زبان دوم خیلی مهم بود خیلی خیلی راحت و ساده عین کارت ها و کتابهای فارسی یاد میگرفت الان هدود 100 کلمه انگلیسی رو بلده بخونه اما دایره لغات خیلی بیشتره خیلی کلمات و بلده که بخاطر سی دی هاش یاد گرفته و من دیگه فرصت نکردم خوندن اون کلمات رو بهش آموزش بدم.
همه جور آموزش رایگان در سایت http://www.Asooneh.ir
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز