خجالتی بودن کودک ۴ ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 53 بازدید

سلام. دختر ۴ ساله ای دارم که بلد نیست با بچه ها بازی کنه چه بچه های فامیل چه غریبه. کلاس قرآن هم می برمش ولی به هیچ وجه حاضر نیست با بچه های کلاس بازی کنه و یا جواب مربی اش رو بده. توی کلاس اصلا همکاری نمی کنه و به من می چسبه. در حالی که کلاسش رو دوست داره و مدام به من میگه منو کلاس ببر. دوست داره با بچه ها بازی کنه ولی همیشه منتظره دیگران بیان سمتش. از محیط های شلوغ هم فراریه. اگه تو یه جمعی باشه مدام میگه هیچ کی با من حرف نمیزنه. هیچ کی با من بازی نمی کنه. نمی دونم باید باهاش چه رفتاری داشته باشم. در ضمن برای اینکه توی کلاس بره جلوی جمع و شعرها و آیه هایی که بلده رو جلوی جمع بخونه خیلی تلاش کردم و جایزه هم براش خریدم که تشویق بشه ولی فایده ای نداشت.

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر میرسه که کودکتون اعتماد به نفس کمی داره ، با وجودی که دوست داره ارتباط برقرار کنه اما ترس از طرد شدن یا پایین بودن اعتماد به نفسش بهش اجازه ی فعالیتی نمیده.کودکان خجالتی عموما از قضاوت شدن و پذیرفته نشدن می ترسند.

بهتون پیشنهاد میکنم فعالیت های تشویق کننده رو برای کودکتون شروع کنید حتی اگه در ابتدا جواب مثبتی نگیرید.موسیقی، نمایش، ورزش های رزمی، نقاشی و مجسمه سازی فعالیت هایی هستند که به فرزند خجالتی شما اجازه می ده از خودش خارج بشه. بهش یاد آوری نکنید که خجالتیه چون خودش اینو می دونه. بجاش پیشرفت هاشو تحسین کنید حتی اگه کوچیک یا کند باشه. بهش بگید می دونم که سختت بوده اما من بهت افتخار می کنم.
بدونید که بعضی از کودکان دیر با دیگران گرم می گیرن و کودکان درونگرایی هستن اما به این معنی نیست که نخوان یا نتونن ارتباط برقرار کنن. فقط به زمان بیشتری نیاز دارن پس باید در مقابلشون صبور بود.
اگه کودکتون نسبت به امتحان کردن چیزهای جدید یا ملاقات با افراد جدید بی تمایله، باید اونو به تدریج در معرض تجربه های نو قرار بدید. باید قدم به قدم به سمت چیزهایی که در برابرش احتیاط می کنه، برید. تشویقش کنید تا احساساتش رو بیان کنه و به اون احساسات احترام بذارید.اجازه بدید همه احساسات مثل درد، ترس، عصبانیت، خوشحالی و هیجان رو تجربه کنه و درباره چگونگی به وجود اومدن این حس ها با کودکتون صحبت کنید.
برای تقویت اعتماد بنفس کودکتون میتونید بازي چشم تو چشم رو هم انجام بدید. اينگونه که کودکتون و شما مقابل هم می ایستید و به چشمهای هم خيره نگاه ميکنید، و نبايد بخندید. اين تمرين برای کودکانی با اعتماد به نفس پايين،خجالتی و ضعيف بسيار توصيه ميشه.
اگه با وجود توجه ، محبت و تشویق به موقع و کافی و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس، از شدت رفتارهایی که گفتید کم نشد برای بررسی عوامل اضطراب زا ، به روان شناس کودک مراجعه کنید .
شاد و موفق باشید

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha