2109
تناسب اسباب بازی با سن کودک بسیار مهم است

تناسب اسباب بازی با سن کودک بسیار مهم است

1393/06/12 بازدید2988

 یکی از مهمترین نکاتی که باید به یاد داشته باشید این است که کودکان بویژه در 3 سال اول زندگی ، به سرعت تغیر می کنند و اسباب بازی که یک کودک 2 ماه را سرگرم می کند برای یک کودک 2 ساله سرگرم کننده نیست. کودکان همراه با رشد خود به محرکهای متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی بر اساس نیازهای آنها باید متغییر باشد. تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده با سن کودک بسیار مهم است.

کودکان خردسال به اسباب بازیهایی نیاز دارند که هر پنج حواس آنها را تحریک کند. اسباب بازی مناسب برای کودک زیر یک سال آنهایی هستند که رنگها، حالات مختلف سطح (نرمی، زبری و غیره)، مواد و شکلهای جالب و متنوع را به کودک می نمایانند. اسباب بازیهایی که صدا در می آورند و نسبت به عملی که با آنها انجام می شود واکنش نشان می دهند، مثل جغجغه، به کودک احساس تسلط و کنترل و رشد مهارتهای دستی و هماهنگی او را تسریع می کنند.

کودکان نوپا از بازیهای(( داخل گذاشتن-بیرون آوردن)) لذت می برند. لذا مکعبهایی با اندازه ها و شکلهای مختلف، فنجانهای پلاستیکی، قاشق، اسباب بازیهای داخل حمام، پیاله، صفحه های گردی که روی قطعات چوبی عمودی سوار می شوند، و هرمهای اسباب بازی، همگی از اسباب بازیهای موردعلاقه آنها هستند. اسباب بازی مفید و با دوام برای این مرحله، یک بسته مکعب با اندازه و شکلهای مختلف است که در این سن برای انجام بازیهای داخل گذاشتن-بیرون آوردن و بعدا برای انجام بازیهای تخیلی مهمی مثل خانه سازی، قایق سازی و غیره بکار می رود.

در حدود 2 سالگی کودکان مهارت چرخش مچ دست را کسب می کنند که آنها را قادر می سازد چیزهای مختلف را بپیچانند و درها را باز کنند. اسباب بازیهایی که درپوش پلاستیکی دارند، مکعب هایی که داخل هم جفت می شوند، مجموعه ای اشکال پیشرفته تر با قطعاتی به شکلهای مختلف که هر یک فقط در داخل یک سوراخ جا می گیرد، تابلو شکل و میز نجاری همگی اسباب بازیهای مناسبی برای رشد کودکان در این مرحله سنی به شمار می روند.

کودک پیش دبستانی همچنان از بازی با مکعبها، وسایل نقاشی و رنگ آمیزی، و هر چیزی که محرک بازیهای تخیلی باشد لذت می برد. او می تواند شروع به انجام بازیهای ساده با کارتهای بازی یا دومینوهای تصویری کند. تمام بچه ها بازی کردن را دوست دارند و این کار برای آنها مفید است زیرا سبب تقویت دوراندیشی و توانایی پیش بینی عواقب یک کارمی شود. بازی همچنین فرصتی است که کودکان هم گاهی بر شما غلبه کنند. به یاد داشته باشید که اگر شما در بازیها شرکت کنید، جنبه آموزشی بازی برای کودکانتان بیشتر می شود. مثلا بازیهای کارتی نه تنها تسلط کودکان بر اعداد را بیشتر می کند،بلکه مسلط شدن بر راهبردها (استراتژی) را نیز تقویت می کند. این کیفیت برای کمک به کودکان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حائز اهمیت است. همچنین سبب تمرکز حواس و پشتکار در اهتمام به یک کار بخصوص تا تمام کردن آن می شود، و رشد ذهنی کودکان را سرعت می بخشد. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7019 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15199 بازدید