2709
بهترین ضد آفتاب کدام است؟ اس پی اف 35،65 یا 100؟

بهترین ضد آفتاب کدام است؟ اس پی اف 35،65 یا 100؟

1397/03/06 بازدید7032
 بهترین کرم ضد آفتاب کدام است؟ در روزهایی که آفتاب هر روز بیشتر از قبل اشعه‌هایش را نثار پوست می‌کند؛ جواب دادن به این سؤال نقشی اساسی در حفظ سلامت پوست و زیبایی ایفا می‌کند. به بهانه روز « پیشگیری از سرطان پوست» که در بسیاری از کشورها به آن پرداخته می‌شود برایتان راهنمای کاملی فراهم کرده‌ایم که شناسایی و خرید ضد آفتاب خوب را برایتان راحت می‌کند.

کرم ضد آفتاب برعلیه دو اشعه خطرناک

یکی از خطرناک‌ترین اشعه‌ها برای پوست، اشعه‌های UV هستند که باعث تخریب پوست می‌شوند و لازم است که با کرم ضد آفتاب آسیب‌هایشان را به حداقل برسانید. این اشعه، شامل اشعه ماورای بنفش UVB و Ultraviolet A یا UVA می‌شود.
اشعه UVB باعث قرمز شدن و سوختگی پوست می‌شود و از شهری به شهر دیگر و فصلی به فصل دیگر متغیر است. UVA همان اشعه‌ای است که باعث برنزه شدن می‌شود و به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کند. این اشعه در تمام طول سال و هر وقتی از روز وجود دارد و منجر به بروز چین‌وچروک پوست می‌شود. هر دوی این‌ها، یعنی UVA و UVB می‌توانند باعث بروز سرطان پوست شوند. وقتی نوبت به انتخاب بهترین ضد آفتاب رسید، باید سراغ کرمی بروید که از پوستتان در برابر هر دو اشعه محافظت کند.

استفاده از ضد آفتاب

اس پی اف (SPF) چیست؟

اس پی اف مخفف Sun Protection Factor یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب است و میزان حفاظتی را که کرم ضد آفتاب شما در برابر اشعه UVB فراهم می‌کند، نشان می‌دهد. میزان محافظت اس پی اف شامل طیفی از اعداد بین 2 تا 50 می‌شود. هر چه عدد بزرگ‌تر باشد میزان محافظت کرم ضد آفتاب شما بالاتر خواهد بود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید اس پی اف را معمولاً بر اساس مدت‌زمانی که پوستتان بدون ضد آفتاب قرمز می‌شود، تعریف می‌کنند. برای مثال اگر بدون کرم ضد آفتاب 30 دقیقه طول می‌کشد تا پوستتان بسوزد، کرمی با SPF 30، می‌تواند از پوستتان 30 بار طولانی‌تر محافظت کند؛ یعنی حدود 15 ساعت. بیشتر افراد از ضد آفتاب‌هایی با SPF 30 استفاده می‌کنند.

بهترین کرم ضد آفتاب ؛ محافظت‌کننده در برابر UVA

درحالی‌که اس پی اف از پوستتان در برابر UVB محافظت می‌کند، کرم ضد آفتاب شما باید برای مبارزه با UVA هم مناسب باشد. معمولاً طیف محافظت از پوست در برابر این اشعه با یک تا پنج ستاره مشخص می‌شود و هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، محافظت در برابر این اشعه پیر کننده پوست هم بیشتر خواهد بود.

کرم ضد آفتاب و انواع آن

  • یک‌بار در روز: سازنده‌های این کرم‌ها ادعا می‌کنند با تنها یک بار استفاده در روز می‌توانید از پوستتان محافظت کنید و نیازی به تجدید کرم ضد آفتاب وجود ندارد. تحقیقات اما برخلاف این ادعا را نشان داده است؛ به همین دلیل بهتر است همچنان از کرم‌های معمولی که باید حدود دو الی سه ساعت یک بار تجدید شوند، استفاده کنید.
     
  • ضد آب و آفتاب: ضد آفتاب ضد آب، برای کسانی مناسب است که مرتب در آب هستند. اگر جزو این دسته افراد هستید، حتماً چک کنید و ببینید کرمتان تا چند ساعت می‌تواند از شما در برابر آفتاب محافظت کند و بعدازاین زمان، کرم را تجدید کنید. وقتی از آب بیرون آمدید هم دوباره کرم بزنید. یادتان باشد استفاده از حوله، کرم را از روی پوستتان پاک می‌کند.
     
  • کرم ضد نیش حشرات: اگر در فصل‌های گرم از دست حشرات کلافه می‌شوید؛ ممکن است استفاده از کرم ضد آفتابی که ضد گزیدگی حشرات باشد، برایتان جالب به نظر برسد. با وجود این تحقیقات نشان داده‌اند این کرم‌ها حاوی ماده‌ای به اسم DEET هستند که خاصیت اس پی اف را کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است زودبه‌زود این کرم را تجدید کنید. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند به جای استفاده از یک کرم ضد آفتاب ضد حشره؛ سراغ دو محصول متفاوت با دو کاربرد مختلف بروید.
     
  • کرم ضد آفتاب مخصوص صورت: این کرم‌ها بیشتر مرطوب کننده‌هایی هستند که اس پی اف دارند؛ به همین دلیل سبک هستند، چرب نیستند و برای پوست‌های حساس مناسب هستند. این کرم را باید هر دو ساعت یک بار تجدید کنید.
     
  • ضد آفتاب مخصوص بدن: می‌توانید برای محافظت از تمام بدن سراغ کرم‌های ضد آفتابی بروید که به طور ویژه برای محافظت از بدن تهیه شده‌اند. یادتان باشد کرم‌های ضد آفتاب با خاصیت برنزه کنندگی عملاً هیچ کارکردی برایتان ندارند. به همین دلیل بهتر است سراغ مدل‌های بی‌رنگ بروید.
     
  • کرم ضد چروک و پیری پوست: بسیاری از شرکت‌های سازنده، کرم‌های ضد آفتابی ساخته‌اند که خاصیت Anti_Ageing دارند و مانع پیری پوست شده و از آن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بسیاری از رادیکال‌ها از عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و گردوغبار ایجاد می‌شوند. اگر ساکن شهرهای شلوغ و آلوده هستید، بهتر است سراغ استفاده از این نوع کرم بروید.

استفاده از ضد آفتاب برای کودکان نیز توصیه می شود

چقدر کرم بزنم؟

یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید باید به ازای هر عضو بدن که در معرض آفتاب قرار دارد، از یک قاشق چای‌خوری کرم ضد آفتاب استفاده کرد. برای مثال اگر صورتتان در معرض آفتاب است یک قاشق چای‌خوری کرم ضد آفتاب برایش استفاده کنید و اگر دست‌هایتان هم در معرض نور قرار دارند برای هر دست سراغ همین مقدار کرم بروید. یادتان باشد هر بار که عرق کردید یا در آب رفتید، کرم را تجدید کنید.

برای کودکان کرم ضد آفتاب بزنیم؟

بچه‌هایی که کمتر از شش ماه از تولدشان می‌گذرد، نباید در معرض نور مستقیم و قوی آفتاب قرار بگیرند. آن‌ها باید سایه‌بان یا کلاهی داشته باشند و لباس‌های آستین‌بلند بپوشند تا پوستشان آسیب نبیند.
اگر فرزندتان بیشتر از شش ماه دارد، مطمئن شوید که او را به خوبی با لباس پوشانده‌اید و به خصوص نگذارید بین ساعت 11 صبح تا سه بعد از ظهر در معرض آفتاب قرار گیرد. بهتر است از کرم ضد آفتابی با اس پی اف 30 برایش استفاده کنید و آن را روی صورت، گردن و شانه‌ها بزنید. انواع کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان در داروخانه‌های معتبر موجود هستند.

نکته نهایی

انواع کرم ضد آفتاب بین یک سال تا یک سال و نیم دوام می‌آورند؛ ولی اگر در معرض آفتاب یا دمای بالا باشند، عمرشان کم می‌شوند. به همین دلیل به تاریخ انقضای کرم دقت کنید و آن را به موقع دور بیندازید.

منبع: ایندیپندنت
 

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی هم خوب

کلا باید گفت خرید آگاهانه ضد آفتاب خیلی مهمه.باید در مورد مواد تشکیل دهنده ش و کلی چیزای دیگه اطلاعات داشت.باید کرم ضدآفتاب رو آگاهانه خرید.باید باهاش راحت بود



پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5241 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14767 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3834 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3809 بازدید