2109
خانمها، این آزمایش‌ها را پشت گوش نیاندازید!

خانمها، این آزمایش‌ها را پشت گوش نیاندازید!

1396/07/25 بازدید3293
اغلب خانم‌ها درباره انجام تست پاپ اسمیر و معاینه ماهانه سینه نکاتی را شنیده‌اند و می‌دانند که هر چند وقت یکبار باید برای معاینه لگن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند اما خیلی از ما نمی‌دانیم که برای حفظ سلامت عمومی‌مان به تست‌های دیگری هم نیاز داریم که بالا و پایین شدن‌هایشان شاید ربطی به دستگاه تناسلی هم نداشته باشند اما سلامت را به طور جدی به خطر می‌اندازند.

1. آزمایش چربی خون و کلسترول

کلسترول یک نوع پروتئین حاوی چربی است که می‌تواند در عروق خونی تجمع پیدا کند بنابراین بالا بودن میزان کلسترول خون می‌تواند پیش بینی‌کننده خوب بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. خانم‌ها بعد از سن یائسگی در معرض افزایش کلسترول خون قرار می‌گیرند و باید هر چند وقت یکبار سطح این چربی را در خونشان کنترل کنند.
چطور انجام می‌شود؟ با آزمایش خون و نتیجه برحسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر گزارش می‌شود و معمولا سطح تری‌گلیسرید خون نیز همراه کلسترول اندازه‌گیری می‌شود.
از کی شروع کنیم؟ 20 سالگی به بعد
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ هر 5 سال یکبار. البته اگر نتیجه تست بالا باشد پزشک شما احتمالا توصیه می‌کند که هر شش ماه یکبار میزان چربی خونتان را کنترل کنید.

2. آزمایش فشار خون

شاید کنترل فشار خون خیلی ساده به نظر برسد اما یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که می‌تواند از سلامت شما در حال و آینده مراقبت کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند که مردها هستند که در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند در حالی که امروز 75 میلیون خانم با فشار خون بالا در جهان زندگی می‌کنند! و جالب است بدانید آمار مرگ و میر سالانه خانم‌ها از بیماری‌های قلبی بیشتر از مردان است. اگر فشار خون بالاتر از 140/90 باشد به قلب شما استرس وارد می‌کند و ریسک سکته و حملات قلبی را بالا می‌برد. میزان نرمال فشار خون حدود 120/80 است.
چطور انجام می‌شود؟ با یک دستگاه فشار خون که کاف آن به دور بازو بسته می‌شود.
از کی شروع کنیم؟ در هر سنی و بهتر است از کودکی شروع شود.
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ اگر سطح فشار خون نرمال باشد کنترل سالانه کفایت می‌کند. اما اگر فشار خون بالا بوده یا برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنید هر 6 ماه یکبار باید بررسی شوید.

3. تست قند خون

برای اینکه احتمال ابتلای شما به دیابت بررسی شود، پزشک برای شما تست تحمل گلوکز تجویز می‌کند که نشان می‌دهد بدن چقدر برای هضم گلوکز یا قند آماده است. خیلی از خانم‌ها در طول بارداری دچار دیابت می‌شوند که هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است و اگرچه در اغلب موارد دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می‌برد اما بعضی از خانم‌ها به دنبال دیابت بارداری دچار دیابت نوع دو می‌شوند.
چطور انجام می‌شود؟ آزمایش قند خون ناشتا به دنبال 9 ساعت ناشتایی و تست تحمل گلوکز بعد از خوردن یک نوشیدنی قندی
از کی شروع کنیم؟ با شروع بارداری یا از 45 سالگی به بعد اگر فرد هیچ علامت یا ریسک فاکتوری نداشته باشد. اگر اضافه وزن یا فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی دیابت دارید باید از سنین کمتر شروع به تست قند کنید.
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ هر 3 سال یکبار

4. تست دانسیتومتری استخوان

80 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان در دنیا خانم‌ها هستند و این مساله به یک نگرانی جدی برای زنان تبدیل شده است. خانم‌ها پس از یائسگی به دنبال پایین آمدن سطح استروژن در بدنشان به شدت در معرض این بیماری هستند.
چطور انجام می‌شود؟ دانسیتومتری با یک نوع ایکس ری ویژه از ستون فقرات، ران و مچ دست در حالی که روی تخت دراز کشیده‌اید، انجام می‌شود.
از کی شروع کنیم؟ در 65 سالگی همه خانم‌ها باید تست دانسیتومتری استخوان را انجام بدهند ولی اگر سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید یا اگر زود یائسه شده‌اید یا اگر لاغر بوده و پیش از این دچار شکستگی شده‌اید همین حالا باید برای انجام دانسیتومتری با پزشکتان صحبت کنید.
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ هر 5 سال یکبار.

5. تست ویتامین D

ویتامین D یک عنصر مهم برای حفظ سلامت و استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به سرطان و انواع عفونت‌هاست. با این حال خیلی از خانم‌ها دچار کمبود این ویتامین هستند و خودشان خبر ندارند.
چطور انجام می‌شود؟ یک آزمایش ساده خون می‌تواند مقدار ویتامین دی را در بدن شما نشان دهد و اگر میزان این ویتامین بین 30 تا 80 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد سطح آن در بدن کافی است.
از کی شروع کنیم؟ 40 سالگی یا کمتر اگر یکی از ریسک فاکتورهای پوکی استخوان را داشته باشید.
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ اگر چه تست ویتامین دی جزو تست‌ های لازم خانم‌ها طبقه بندی نشده اما هر روز متخصصان بیشتری به بیمارانشان توصیه می‌کنند که از 45 سالگی به بعد هر سال میزان ویتامین دی را در بدنشان کنترل کنند.

6. کلونوسکوپی

سرطان کولورکتال یعنی سرطان بخش‌های پایینی دستگاه گوارش در 90 درصد موارد قابل درمان است اما به این شرط که زود تشخیص داده شود و تشخیص آن نیز بر عهده کولونسکوپی است. اما متاسفانه خیلی‌ها به خصوص خانم‌ها حاضر به انجام این تست نیستند. خیلی‌ها هم فکر می‌کنند سرطان کولون یک سرطان مردانه است در حالی که زنان نیز به اندازه مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
چطور انجام می‌شود؟ با یک اسکوپ ساده مجهز به دوربین که از طریق مقعد وارد بدن می‌شود.
از کی شروع کنیم؟ اگر هیچ ریسک فاکتوری ندارید از 50 سالگی به بعد و در غیر این صورت باید زودتر این تست را انجام دهید. اگر یکی از اعضای خانواده مثلا در 45 سالگی به سرطان کولون مبتلا شده یا بیماری‌اش تشخیص داده شده شما باید در 35 سالگی این تست را انجام دهید.
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ هر 10 سال یک بار.

7. تست تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در گردن است که متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. خانم‌ها بیش از آقایان در معرض ابتلا به اختلالات تیروئیدی هستند که احتمالا به دلیل تاثیر فاکتورهای هورمونی در خانم‌هاست. اگر تیروئید پرکار باشد متابولیسم خیلی بالا می‌رود و باعث کاهش وزن و بی‌خوابی و... می‌شود و اگر کم‌کار باشد با علائمی مثل پرخوابی و کاهش متابولیسم پایه و یبوست و... همراه است.
چطور انجام می‌شود؟ یک آزمایش ساده خون برای اندازه‌گیری سطح هورمونی TSH که باید بین 4/0 تا 5/5 باشد. البته بعضی از متخصصان معتقدد اندازه‌گیری سطح تیروکسین یا T4 دقیق‌تر است.
از کی شروع کنیم؟ 35 سالگی
هر چند وقت یکبار آزمایش بدهیم؟ انجمن ملی تیروئید آمریکا توصیه می‌کند که تست تیروئید هر 3 تا 5 سال یک بار انجام شود. از 60 سالگی به بعد هم این آزمایش باید هر سال انجام شود.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام 

من یک تا سه روز در زمان تخمک گذاری درد دارم دو روزش کم ولی یک روز زیاد 

آیا مشکلی وجود دارد ؟

@سانشاین

سلام دوست عزیز خیر مشکلی ندارد  این مسئله طبیعی است وجای نگرانی ندارد ونشانه تخمک گذاری شما می باشد موفق باشید

سلام. روز شما به خیر. من همیشه دوران قاعدگی مرتبی داشته ام و همیشه ۲۸ روزه بوده. الان حدود یازده روز است که به تاخیر افتاده. روز هفتم بی بی چک منفی بود. پیشگیریم طبیعی هست. ممکنه باردار باشم یا باید به کیست و نوع دیگری از بیماری ها فک کنم؟

@بهارزندگی۲۳

سلام احتمال بارداری ضعیف است ممکن است شما دچار کیست تخمدان و یا اختلالات هورمونی شده باشید بهتر است اگر تا ۳ روز آینده پریود نشدید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16272 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11539 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

22 ساعت پیش
|
1933 بازدید