2109
با تماشای این انیمیشن به دنیای احساسات سفر کنید

با تماشای این انیمیشن به دنیای احساسات سفر کنید

1396/07/16 بازدید1333
احتمالاً بارها برایتان پیش آمده که فرزندتان به اصطلاح هر دو پایش را توی یک کفش بکند و کاری نامعقول از شما بخواهد. در این موقعیت نه چندان خوشایند، حتما به این فکر کرده‌اید که چه چیزی در ذهن او می‌گذرد؟ چرا او این رفتارها را انجام می‌دهد؟ گاهی حتی خودتان هم عکس‌العملی انجام می‌دهید که دقیق نمی‌دانید چرا و بر اساس چه حسی چنین رفتاری از شما سرزده؟ این شرایط موقعیتی است گیج‌کننده که همه‌ی پدر و مادرها آن را بارها و بارها تجربه کرده­اند.
ایده‌ی اولیه‌ی انیمیشن «InsideOut» برگرفته ازهمین مسأله است؛ اینکه در مغز ما آدم‌ها چه می‌گذرد. البته «پیت داکتر»، نویسنده‌ی این انیمیشن جذاب، خیلی خوب به آن پرداخته و توانسته ذهنیات خود را خیلی باورپذیر با واقعیت‌های روان‌شناسانه ترکیب کند.
انیمیشن «InsideOut» محصول سال 2015 دو شرکت والت دیزنی و پیکسار است که به شکل فانتزی، دنیای درون مغز انسان را به تصویر می‌کشد و از ماجراهایی که احساسات مختلف ما با آن درگیرند، پرده‌برداری می‌کند. این انیمیشن با نام‌های مختلفی به زبان فارسی ترجمه شده‌ است؛ از جمله «پشت و رو»، «درون و بیرون»، «وارونه» و «درون» که معروف‌ترین نام آن «پشت و رو» است.

حس‌هایی که تجربه‌شان کرده‌ام

«پیت داکتر» در مورد داستان «InsideOut» گفته ­است که خود او در دوران کودکی تجربه‌ خیلی از این احساسات درهم و برهم را داشته و آشفتگی‌ را که قهرمان داستان دچار آن است‌، در نقل مکان به کشور «دانمارک» با تمام جزئیات، حس کرده است. شاید همان تجربه‌ دور است که باعث شده خیلی از احساسات «رایلی»، دختر بچه‌ قهرمان داستان، جزئیات قابل درکی داشته باشد و گاه خنده بر لبان بیننده بنشاند و گاه، اشک در چشمان او بیاورد.

ماجرای «رایلی» از چه قرار است؟

داستان «InsideOut» از این قرار است که «رایلی اندرسون» یازده ساله، زندگی شاد و زیبایی در شهر «مینه‌سوتا» دارد و همه چیز خوشایند اوست. همین زندگی زیبا و پر نشاط یازده ساله، او را به دختری شاد و پرانرژی تبدیل کرده است؛ کسی که حتی در موقعیت‌های ناخوشایند زندگی تلاش می‌کند دختر شاد و خندان پدر و مادرش باقی بماند. همه چیز برای رایلی خوب است تا اینکه به خاطر تغییر موقعیت شغلی پدر، خانواده‌‌ او مجبور می‌شوند «مینه‌سوتا» را ترک کنند و برای ادامه‌ زندگی به شهر «سانفرانسیسکو» بروند. «رایلی» که با این جا به جایی در انتظار هیجان تازه‌ای است، بی‌صبرانه می‌خواهد نوع جدیدی از زندگی را در شهری غریبه تجربه کند؛ غافل از اینکه اتفاقات غیر منتظره‌ای پیش روی اوست که به این سادگی‌ها قابل پذیرش نیست و روال زندگی‌اش را حسابی به هم خواهد زد.

پدر و مادرها هم «InsideOut» ببینند؟

«InsideOut» علاوه بر اینکه مخاطب خردسال را جذب صحنه‌های پر تحرک و هیجان‌انگیز خود می‌کند، این کشش را دارد که بزرگسالان را هم پای خود بنشاند و ساعتی آن‌ها را در دنیای فانتزی مغز رایلی بگرداند. اما از همه‌ این‌ها که بگذریم، «InsideOut» پر است از نکات روان‌شناسانه‌ مفید در مورد روابط درون یک خانواده؛ روابطی که ممکن است گاه بر اثر ناملایمت‌های زندگی تیره و تار شوند. هم‌چنین به نحوی دل‌نشین، نحوه‌ درست برخورد با فرزندان را به والدین می‌آموزد و احساسات درونی هر کدام را به شکلی دوست‌داشتنی نشان می‌دهد.

انیمیشنی که احساسات را به کودکتان می آموزد

«InsideOut» در اصل دو قهرمان دارد؛ یکی «رایلی» و دیگری «شادی» که در حقیقت احساس غالب در زندگی رایلی است و در مغز او زندگی می‌کند. تمام تلاش «شادی» این است که خاطرات خوشایند و طلایی رقم بزند اما چون اهمیت سایر احساسات را نادیده گرفته، دچار سختی و چالش می‌شود.
«زندگی خوب، یعنی زندگی‌ای پر از شادی»؛ این باور غلطی است که در «InsideOut» به چالش کشیده می‌شود. چراکه قهرمان داستان، زمانی دچار مشکل اساسی می‌شود که احساسات او بدون منطق و بر خلاف شرایط اضطراب‌زای زندگی، سعی می‌کنند شاد بمانند.
این محصول «والت دیزنی» در واقع یک کتاب روانشناسی به زبان ساده است و نکات کاملا قابل درکی دارد. کودک با تماشای انیمیشن «InsideOut»، احساسات مختلف خود را در قالب شخصیت‌هایی جذاب می‌بیند و حتی گاه با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کند.

صحنه هایی از این انیمیشن را در ویدئوی زیر ببینید:
 

چند پیشنهاد برای والدین:

برای اینکه فرزندتان بتواند در حد سطح درک و آگاهی خود از این نکات بهره ببرد، بهتر است بعد از تماشای انیمیشن، مثال‌های ساده‌ای از موقعیت‌های زندگی او بزنید؛ موقعیت‌هایی شاخص که کودک در آن‌ها هر یک از احساسات شادی، غم، ترس و تنفر را تجربه کرده است.
بعد از دیدن این انیمیشن، همراه با فرزندتان، موقعیت‌های مختلفی را که ممکن است احساسات ترس، خشم، غم، شادی و تنفر را ایجاد کند، در ذهن خود تصور کنید. بعد چهره‌تان را به حالتی در بیاورید که هر انسانی ممکن است موقع بروز این احساسات از خود نشان دهد. این کار با گذشت زمان درک احساسی کودک شما را بالا می‌برد. به این ترتیب او می‌تواند به حالت‌های روحی خود اشراف بیشتری داشته­ باشد و دیگران را بهتر درک کند.
انیمیشن«InsideOut» برای کودکان 5 سال به بالا مناسب است. هم دختران و هم پسران می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند.

ارسال نظر شما

login captcha

انیمیشن جزیره سگ ها هم جدید اومده خیلی قشنگه و می تونه بچه ها رو سرگرم کنه. 



پربازدیدترین ها