2109
آخرین ساعت های تابستان

آخرین ساعت های تابستان

1396/06/27 بازدید188
همه ما سال‌هاست از زمان مدرسه رفتنمان می‌گذرد ولی با تمام شدن تابستان و نزدیک شدن به ماه مهر حال و هوای مدرسه رفتن و خاطرات و آهنگ‌های روز اول مهر در خاطرمان زنده می‌شود.
از نیمه شهریور که گه گاه هوا حال و هوای پاییزی می‌گیرد انگار زمان تندتر می‌گذرد، گویی عجله دارد برای رسیدن به مهر. مهر نام خوبی برای ماه شروع مدرسه است. شروع مدرسه باید پر از مهربانی باشد تا شوق آغاز مدرسه بتواند غم پایان تعطیلات را از دل ببرد.
هر کسی تابستان خود را به نوعی گذرانده، بعضی از کودکان با حضور در کلاسهای تابستانی کمتر توانستند به مسافرت بروند و بعضی هم برعکس تمام‌وقت به گردش و تفریح بودند، برخی حسابی تلویزیون تماشا کرده‌اند و برخی هم هنر تازه‌ای یاد گرفته‌اند. خوب یا بد، مفید یا بی‌فایده، تعطیلات به‌سرعت گذشت و به شروع مدارس نزدیک هستیم. این هفته، آخرین هفته است و دیگر وقت آن رسیده که کودکان را برای شروع سال تحصیلی تشویق و آماده کنیم.

از فرصت باقی‌مانده استفاده کنید

بهتر است در این روزهای پایانی از مسافرت‌های طولانی و خسته‌کننده اجتناب کنید. بگذارید با کمی آرامش، شور پاییز، تنبلی و خستگی تابستان را ببرد و با آوردن رنگ‌های پاییزی به دکوراسیون منزل، یا خرید میوه‌های پاییزی و حتی بیرون آوردن لباس‌های پاییزی، آمدن پاییز را اعلام کنید.

شروع سال تحصیلی را جشن بگیرید

برای ایجاد شور و شوق مدرسه در فرزندانتان آن‌ها را برای خرید لوازم‌تحریر و لباس‌های جدیدشان با خود به خرید ببرید. یا اگر از قبل لوازم‌تحریر دارد، آن‌ها را با هم در جای مخصوصشان قرار دهید، با هم دفاترشان را جلد کنید و سعی کنید در جلد کردن آن‌ها از خلاقیت‌های فرزندانتان استفاده کنید. نام و مشخصاتشان را روی لوازم‌تحریر و دفتر و کتاب‌هایشان بنویسید. حتی می‌توانید با کمک کودکتان وسایل خلاقانه مثل جاقلمی برایش درست کنید.

خواب فرزندتان را تنظیم کنید

بچه‌ها در تابستان دیرتر می‌خوابند و صبح‌ها هم دیرتر از موعد بیدار می‌شوند. اگر هنگام شروع مدرسه از فرزندتان بخواهید زودتر از موعد بخوابد، احساس استرس خواهد کرد. ممکن است چند روز اول خوابش نبرد. پس از همین‌الان شب‌ها قبل از ساعت 10تلویزیون را خاموش کنید و به همراه فرزندتان برای خواب آماده شوید.
 

اعتماد به‌ نفس و استقلال فرزندتان را تقویت کنید

او را آماده کنید تا مستقل باشد. به‌خصوص بچه‌های کوچک‌تر، عدم استقلال در آنان موجب استرسی واقعی می‌شود. برای جلوگیری از آن به او کمک کنید تا به تنهایی لباس‌هایش را بپوشد و در‌بیاورد. فرزند خود را تشویق کنید تا احساسات و مشکلات خود را به طور آشکار با شما و آموزگار در میان بگذارد و کاری کنید که از حمایت شما نسبت به خود اطمینان پیدا کند.

حمایت خود را به فرزندتان نشان دهید

حمایت خود را نشان دهید، چرا که کودکان نیز علاوه بر شما مضطرب می‌شوند. پیش از فرستادنشان به مدرسه با محبت و لبخند آن‌ها را بدرقه کنید. کودکان از اضطراب و یا انرژی مثبت شما تاثیر می‌پذیرند. پس مثبت و آرام باشید و در موقعیت‌های مختلف واکنش شدید نشان ندهید.
هرگز کودکتان را از مدرسه، درس، معلم یا هم‌کلاسی‌هایش نترسانید. اما نحوه‌ اطاعت از معلم را برایش توضیح بدهید.

ایجاد ارتباط در مدرسه را با فرزند خود تمرین کنید

با کودک خود نقش بازی کنید که در روز اول مدرسه، چگونه به جمع ملحق شود، چگونه شروع به گفتگو کند و پاسخ دادن به دیگران را با کودک خود تمرین کنید. با آماده کردن روش‌های پاسخ‌گویی به سؤالات اولیه معلمان و دیگر همکلاسی‌ها و تمرین آن‌ها با کودک در خانه می‌توانید اعتمادبه‌نفس او را افزایش دهید .
با فرزند خود در رابطه با مدرسه، دلیل رفتن به مدرسه و تجربیات خود از مدرسه صحبت کنید و کارهایی را که فرزند شما برای رفتن به مدرسه نیاز دارد، مثل جمع کردن کیف مدرسه را با او تمرین کنید.



اگر در کودکتان نشانه‌های اضطراب شروع مدرسه را می‌بینید می‌توانید برای کاهش اضطراب از راهکارهای زیر استفاده کنید:
یکی، دو روز قبل از شروع کلاس کودک را به مدرسه ببرید و در حیاط بگردید.
فعالیت بدنی‌شان را بیشتر کنید. تحرک نداشتن، خواب کم و تغذیه ناسالم در افزایش اضطراب مؤثرند.
بچه‌ها را تشویق کنید درباره ترس و اضطرابشان صحبت کنند. به آن‌ها اطمینان دهید این سطح از اضطراب، ترس و نگرانی کاملاً عادی است و تقریباً همه بچه‌ها چنین نگرانی‌هایی دارند.
از چند روز پیش از شروع سال تحصیلی و در روزهای نخست مدرسه درباره مهارت‌های ارتباطی و لزوم برقراری رابطه‌ای مؤثر با هم‌کلاسی‌هایشان صحبت کنید. به او بگویید مشارکت در فعالیت‌های مدرسه باعث می‌شود زودتر و دقیق‌تر محیط مدرسه و مناسبات معمول را بشناسد .

اگر این علائم را در کودک مشاهده می‌کنید، از یک متخصص کمک بگیرید:
- اضطراب دائمی و شدید است
- با وجود به کار بردن راهکارها و با گذشتن چند روز از مدرسه همچنان اضطراب شدید است.
- خوراک و خوابیدن کودک با اختلال مواجه شده است.
- واکنش کودک با موقعیتی که در آن قرار دارد متناسب نیست.
- نشانه‌های افسردگی در کودک مشهود است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید