2109
پنج دلیل برای ورزش کردن بچه‌ها

پنج دلیل برای ورزش کردن بچه‌ها

1396/05/29 بازدید369

بچه‌ها روزبه‌روز چاق‌تر و کم‌تحرک‌تر می‌شوند و این مسائل زنگ خطر برای سلامت نسل آینده را به صدا درآورده است. برای اینکه بتوانید از سنین پایین فرزندتان را به ورزش کردن تشویق کنید لازم است با مزایای ورزش کردن از سنین پایین آشنا شوید.

1 . تقویت قلب و عروق در بچه‌ها

مشکلات قلبی گریبان بسیاری از مردم دنیا را گرفته است. در ایران سکته قلبی اولین علت مرگ‌ومیر است و در آمریکا هم همین جایگاه را به خودش اختصاص داده است. برای همین هم باید از کودکی روی بچه‌ها کارکرد و آن‌ها را به ورزش کردن عادت داد. تحقیقات نشان می‌دهند انجام دادن تمرینات ورزشی به‌صورت منظم می‌تواند جلوی بروز مشکلات قلبی را بگیرد. ورزش کردن می‌تواند روحیه‌ فرزندتان را بالا ببرد، او را تندرست و به تقویت سیستم قلبی عروقی‌اش کمک کند.
ازجمله ورزش‌های مناسب برای تقویت قلب، ایروبیک است. ایروبیک یا ورزش‌های هوازی باعث می‌شوند پمپاژ خون توسط قلب بهتر انجام شود. همچنین فشارخون را کاهش و میزان کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد. این کلسترول می‌تواند چربی‌های اضافه را از رگ‌ها پاک کند. بااینکه به نظر می‌رسد مشکلات قلبی فقط مربوط به بزرگ‌سالان می‌شود، اما واقعیت این است که بیشتر مشکلات از سبک زندگی در کودکی شروع می‌شود و حتی مشاهده‌شده حدود 5 درصد از افراد جوان به مشکل فشارخون مبتلا هستند.

نکته: به خاطر داشته باشید لازم است فرزندتان سه روز در هفته، حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت ورزش کند. حتما مطمئن شوید که قبل از ورزش چنددقیقه‌ای با حرکات کششی بدنش را گرم  و بعد از تمام شدن تمرین بدنش را آهسته سرد می‌کند.

2 . تقویت استقامت و قدرت ماهیچه‌های بزرگ

هرچقدر زمان بگذرد و فرزندتان تمرینات بیشتری انجام دهد، ماهیچه‌‌های او تقویت می‌شوند و او می‌تواند مدت‌زمان طولانی‌تری حرکات ورزشی انجام دهد. درعین‌حال هرچقدر ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند، احتمال آسیب‌دیدگی هم کمتر می‌شود. ماهیچه‌های قدرتمند می‌توانند از مفاصل حمایت بیشتری کنند، پس علت پایین آمدن ریسک آسیب‌دیدگی هم همین است. حرکت‌هایی مثل دراز و نشست قادرند عضلات شکمی را تقویت کنند، ظرفیت ریه‌ها را بالا ببرند و ریسک آسیب‌دیدگی کمر را پایین بیاورند. برای افزایش قدرت بالاتنه هم بچه‌ها می‌توانند بارفیکس یا شنا بروند.

3 . افزایش انعطاف بدنی

برای تکمیل پروسه تقویت بدن با ورزش، بهتر است حواستان به انعطاف بدنی بچه‌ها هم باشد. بچه‌هایی که انعطاف بدنشان بالا باشد نسبت به بقیه، سالم‌تر و البته سریع‌تر خواهند بود. بااینکه انعطاف بدنی افراد با بالا رفتن سن، کاهش پیدا می‌کند اما طوری نیست که نتوان آن را با ورزش عقب انداخت. در حقیقت اگر بچه‌ها از کودکی ورزش کنند و حرکات کششی را حداقل در گرم کردن‌های قبل از ورزش یا موقع سرد کردن بدن بعد از تمرین انجام دهند، انعطاف بدنی‌شان حفظ خواهد شد. برای اینکه مطمئن شوید فرزندتان حرکت کششی‌اش را درست انجام می‌دهد، مطمئن شوید تا جایی بدن را کش می‌دهد که احساس کشیده شدن کند اما دردش نیاید و در این وضعیت حدود 20 تا 30 ثانیه به‌طور ثابت قرار بگیرد. مطمئن شوید که در حین انجام حرکات کششی ورجه‌وورجه نمی‌کند، چون این کار به ماهیچه‌هایش آسیب خواهد زد.

4 . رسیدن به وزن مناسب

بسیاری از بچه‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، اضافه‌وزن دارند اما تحرک کافی برای از بین بردن آن را نه! برای اینکه مطمئن شوید فرزند شما جزو این دسته نیست حتما با یک متخصص اطفال صحبت کنید و از او بپرسید وزن فرزندتان نسبت به سن و جنسیت او متناسب است یا نه. اگر فرزندتان حتی در صورت داشتن اضافه‌وزن، خودش را به ورزش عادت بدهد، این مشکل او حل می‌شود و سبک زندگی‌اش سالم‌تر از همیشه خواهد شد.

5 . کاهش استرس

اگر نتوان استرس را کنترل کرد، عضلات فشرده و سفت می‌شوند. عضلات فشرده منجر به سردرد، شکم‌درد یا سایر احساسات ناخوشایند در بدن خواهند شد. لازم است فرزندتان هم علائم استرس را بشناسد و هم بداند چطور باید از پس آن بربیاید. به خاطر داشته باشید ورزش کردن یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با استرس است و بچه‌هایی که ازنظر جسمی فعال هستند، نسبت به هم سن و سال‌هایشان که از جایشان تکان نمی‌خورند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9105 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6552 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15149 بازدید