2109
 جشنی برای زندگانی

جشنی برای زندگانی

1396/05/10 بازدید379

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نخستین بار در سال 1992 توسط اتحادیه جهانی اقدام برای شیردهی که باهدف ترویج فرهنگ جهانی تغذیه با شیر مادر و حمایت از آن تاسیس شده بود، برگزار شد. از آن زمان به بعد، این هفته همه‌ساله بین یکم تا هفتم آگوست مصادف با دهم تا شانزدهم مردادماه به‌منظور ترویج و تجلیل تغذیه با شیر مادر و بهبود سلامت کودکان، مادران، خانوادهها و جوامع در بیش از صدوبیست کشور در سراسر جهان برگزار میشود. در ایران هم دهم مرداد به‌عنوان روز جهانی شير مادر شناخته‌شده است.  در شبکه‌های بهداشت منطقه‌ای، روستایی و شهری، جلسات متعددی درباره هرچه موثرتر برگزار شدن این هفته تشکیل می‌شود. شعار ملی هفته شیر مادر، هرسال بنابر لزوم و اولویت اقداماتی که در این راستا برای مادران کشورمان مفیدتر است، تعیین می‌شود. شعار هفته شیر مادر در سال 1396 "حمایت همه‌جانبه از مادر در شیردهی ، باهوش و قوی با شیر مادر" است. بیشتر مراکز درمانی و بهداشتی سراسر کشور در این هفته به ارائه جلسات و سمینارهای رایگان مشاوره درباره شیردهی و مسائل مرتبط با شیر مادر می‌پردازند.



اکسیر زندگی برای کودک، مادر، زمین
در طی سالهای اخیر آن‌قدر درباره سودمندیهای تغذیه با شیر مادر برای نوزادان و مادران صحبت شده است که کمتر کسی ممکن است از آن‌ها اطلاع نداشته باشد. افزایش ایمنی بدن نوزاد در برابر بیماریهای ویروسی و باکتریایی، کاهش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش ضریب هوشی و بهبود رشد عصب‌شناختی نوزاد و پیشگیری از عوارضی مانند چاقی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، دیابت و بعضی از انواع سرطان ازجمله شاخصترین مزایای شیر مادر برای نوزادان هستند. 
به‌علاوه تاثیر شیردهی بر کاهش خطر دیابت، بیماری قلبی و سرطانهای مختلف و محافظت در برابر پوکی و شکستگی استخوان و همچنین کاهش خطر افسردگی بعد از زایمان و بازگرداندن رحم به‌اندازه طبیعی در مادران مورد تایید قرارگرفته است.


علاوه بر این‌ها هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با استدلالهای زیر از ما دعوت میکند تا به به‌باشی فردی، خانوادگی و اجتماعیمان هم‌فکر کنیم:
1. تغذیه با شیر مادر از طریق افزایش امنیت غذایی به افزایش کمیت و کیفیت بقای بعد از تولد در نوزادان ما کمک میکند.
2. تغذیه با شیر مادر تعهد عاطفی ما را نسبت به نوزاد افزایش میدهد. این پیوند عاطفی اساسیترین پیوند انسانی است که به ایجاد توانمندیهای روانی مهمی مانند صبر، مراقبت، درک، انعطاف، عشق و امید در ما کمک میکند.  
3. تغذیه با شیر مادر به‌سلامت خانواده کمک میکند چون بنیان غذایی افراد خانواده با بهترین ماده ممکن آغاز میشود.

یک فایده دیگر تغذیه با شیر مادر که احتمالا شما کمتر درباره آن شنیدهاید آن است که «تغذیه با شیر مادر میتواند به توسعه پایدار هم کمک کند».  به همین دلیل هفته جهانی تغذیه با شیر مادر این مسئله را هم به فهرست اهداف خود اضافه کرده است با این توضیحات که:
1. تغذیه با شیر مادر به هیچ فرمول و فرآوری اضافی نیاز ندارد. هیچ  زبالهای تولید نمیکند، به‌صرفه جویی در انرژی کمک میکند و درنتیجه برای سلامتی زمین بسیار مفید است.
2. ازآنجاکه شیر مادر رایگان است به کاهش فقر هم کمک میکند



یک‌همت همگانی
با توجه به این اهداف، امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر این شعار را برای خود انتخاب کرده است: «حمایت همه‌جانبه از مادران برای تداوم شیردهی؛ باهوش و قوی با شیر مادر». حالا که صحبت از حمایت همه‌جانبه از مادران برای تداوم شیردهی شده است، شوهران به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد -به مادران- چه نقشی میتوانند در دستیابی به این هدف مهم داشته باشند؟

صحبتی با پدران
شیردادن، به‌خصوص برای مادرانی که صاحب اولین فرزندشان می‌شوند کار آسانی نیست. به همین دلیل حمایت شما از همسرتان در طی دوران شیردهی میتواند نقش مهمی در انگیزه و اعتمادبه‌نفس او برای شیر دادن به نوزادتان داشته باشد. برای تسهیل این هدف، چند اقدام حمایتی را به شما پیشنهاد می-کنیم:
1. قدرشناسیتان را به او نشان بدهید.
صاحب فرزند شدن به‌اندازه کافی برای همسر شما استرس‌آور است و شیردهی هم که ازلحاظ روانی و جسمانی او را درگیر میکند مزید بر علت میشود. به همین دلیل او نیاز دارد از زبان شما بشنود که متوجه اهمیت کاری که می‌کند هستید. بنابراین به او بگویید «تو فوق‌العاده‌ای».
2. از او نخواهید که مدام به بچه شیر بدهد.
معمولا اطرافیان به‌محض اینکه نق و نق بچه بلند میشود، او را تحویل مادرش میدهند تا با شیر او را ساکت کند درحالی‌که مادر میداند بچه گرسنه نیست. این اصرارها برای همسر شما خوشایند نیست چون احساس بی‌کفایتی را به او منتقل میکند. بنابراین بهتر است به‌جای این کار به همسرتان کمک کنید تا قبل از شیر دادنهای غیرضروری، راههای دیگری را هم برای آرام کردن کوچولویتان امتحان کند.
3. او را همراهی کنید.
ساعتهایی که در خانه هستید، به‌خصوص شبها، در موقع شیر دادن کنار همسرتان باشید و او را به این کار تشویق کنید. اگر توانسته باشید در جلسات آموزش نحوه صحیح شیردهی هم همسرتان را همراهی کنید که چه‌بهتر!
4. به خواب و تغذیه او توجه کنید.
سلامت جسمانی و آرامش روانی نقش زیادی در کمیت و کیفیت شیر همسر شما دارد. مسلما اگر همسر شما شیر کافی نداشته باشد، به‌تدریج رغبتش برای شیر دادن به نوزادتان را از دست خواهد داد. بنابراین هر چه بیشتر به‌سلامتی او توجه کنید، به افزایش تمایل و توان او برای شیر دادن کمک کردهاید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15201 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10809 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2162 بازدید