2109
11 سرگرمی شبانه خانوادگی

11 سرگرمی شبانه خانوادگی

1396/04/20 بازدید3926

تا حالا شده فرزند کوچک‌تان غرغرکنان به رختخواب برود و از اینکه برایش وقت نمیگذارید ناراحت و دلخور باشد؟ حتما شده! برای به دست آوردن دل این فرشتههای کوچک لازم نیست کار زیادی انجام دهید. میتوانید یک یا دو شب در هفته را به آنها اختصاص دهید. دور هم جمع شوید و یک فعالیت سرگرم‌کننده دستهجمعی انجام دهید. البته بهتر است این دورهمی خیلی پیچیده یا پرخرج نباشد! ما چند پیشنهاد برایتان داریم.
در لیست زیر، تعدادی بازی و سرگرمی معرفی شده ‌است. لازم نیست دقیقا این کارها را انجام بدهید. بهتر است از پیشهادات ما الهام بگیرید و تفریحی را جایگزین کنید که با علایق اعضای خانوادهتان جور درمیآید. اینطور، لذت بیشتری هم میبرید. بعضی از این کارها را میشود تنهایی انجام داد. اما وقتی همه دور هم جمع باشند، کیفش بیشتر است!

1. جمع صمیمی خانواده
خواندن یک داستان از شاهنامه یا مثنوی و صحبت درباره آن کافی است. وقتی بچهها کوچک هستند، باید از این کتابها، داستانهای سادهای را انتخاب کنیم و برایشان بخوانیم و از آنها بخواهیم به جای شخصیتهای داستان نقش بازی کنند. این کار برای ارتباط گرفتن با داستان خیلی خوب است و به بچهها کمک میکند داستان را فراموش نکنند.

2. بازیهای کارتی یا تخته‌ای
این بازیها تنوع زیادی دارند. از دوز که قدیمها با نخود و لوبیا بازی میکردیم گرفته تا دومینو. البته اگر بچهها هنوز کوچک هستند ماروپله و منچ هم میتواند سرگرم کننده باشد. سری به مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی بزنید. حتما نسخه‌های جدیدی از بازیهای تختهای پیدا می‌کنید.




3. چادر زدن در پذیرایی
ممکن است با این کار آن شب اصلا خوابتان نبرد، ولی کلی خاطره برای بچهها و خودتان میسازید. چادر مسافرتی را وسط پذیرایی باز کنید و اگر کیسه خواب هم دارید، بیاورید. تنقلات و داستانهای تخیلی فراموش نشود!

4. کاردستی و کارهای هنری

کارهای هنری خانوادگی، روشی عالی برای پرورش خلاقیت است. میتوانید از فروشگاهها و کتابفروشیها الگوهای آماده را تهیه کنید تا در این شبها خیلی دردسر نکشید. شاید بد نباشد به جای درست کردن چیزهایی که استفاده‌ای ندارند، وسایلی بسازید که بعدها در خانه از آن استفاده کنید و لذت بیشتری هم از داشتن‌شان ببرید.

5. چادر زدن در حیاط

اگر از آن خانوادههای خوش شانس هستید و هنوز خانهتان حیاطی دارد، چادر را از وسط اتاق جمع کنید و به دل حیاط بزنید! اینطور شاید حتی بتوانید کنار چادر آتش کوچکی هم روشن کنید و چای روی آتش هم داشته باشید. این کار بیشتر به شما احساس بودن در طبیعت را میدهد!

6. نقاشی خانوادگی

نقاشی خانوادگی راه خوبی است برای اینکه همه افراد خانواده با هم از خلاقیت‌شان استفاده کنند. هم میتوانید تک تک نقاشی کنید و هم میتوانید این کار را روی یک کاغذ بزرگ انجام دهید و نامش را پروژه خانوادگی بگذارید



7. گوش دادن به کتابهای صوتی
این هم سرگرمی خوبی است. بچهها میتوانند موقع گوش دادن به داستان، کاغذ و قلم بیاورند و هرچه راجع به ماجرای داستان به ذهنشان میرسد را نقاشی کنند. حتی میتوانید توپ کوچکی را به هم پاس بدهید. این کار جایگزین فوق‌العادهای برای فیلم دیدن است. به ويژه که قوه تخیل را حسابی دستکاری میکند. فقط یادتان نرود که داستان، مناسب سن بچهها باشد!

8. کتاب خواندن نوبتی
با هم کتاب خواندن، میتواند باعث ایجاد رشتههای محبت محکمتری بین اعضای خانواده شود. ممکن است بخاطر داشتن بچههای کوچک دچار مشکل شوید، ولی نگران نباشید. با صبوری موقع گوش دادن به دیگران، به کسی آسیبی نخواهد رسید! کتابهایی را انتخاب کنید که فکر میکنید بچهها دوست دارند. مثلا داستان نارنیا همیشه جواب میدهد! بعضی وقتها هم چراغها را خاموش و از شمع یا چراغ قوه استفاده کنید. اینکار بیشتر به شما احساس بودن در طبیعت را میدهد!


9. شب آشپزی
این یکی کمی ساده است؛ همگی به آشپزخانه بروید. جشن پیتزاپزون بگیرید. برای این کار همه مواد لازم را روی میز بچینید و اجازه دهید هر کسی پیتزای خودش را با سلیقه خودش درست کند یا با هم کاپ‌کیک تزیین کنید یا یک غذای من‌درآوردی و جدید اختراع کنید یا حتی میتوانید غذایی را بپزید که دستور پختش را شبهای گذشته در یکی از کتابها با هم خوانده‌اید.



10. شب فیلم دیدن
این ایده خیلی سرراست است. اما واقعيت اين است كه پدر مادرها معمولا وقتی بچههایشان درحال تلویزیون تماشا کردن هستند، از فرصت استفاده کرده و به کارهای شخصی خودشان می‌رسند. بهتر است بدانید بچهها خیلی دوست دارند موقع تماشای فیلم، شما هم کنارشان دراز بکشید و به جای اینکه مدام سرتان در گوشی موبایل و کامپیوتر باشد، به آنها توجه کنید.

11. شب به فکر دیگران بودن
یک شب را صرف کارهایی کنید که به نفع دیگرانباشد، چه انسان و چه دیگر موجودات زنده.  مثلا:
•  برای بی‌خانمانها جعبه کمکهای اولیه درست کنید.

•  برای حیوانات کوچه خودتان آب و غذا ببرید و بگذارید. 
•  وسایل و لباس‌هایی که خوب هستند ولی استفاده نمی‌شوند را جمع کنید و برای اهدا به نیازمندان به‌خوبی بسته‌بندی کنید.
•   
به درمانگاهها سر بزنید.
•  برای کودکانی که بیماریهای سختی دارند، هدیه و کاردستی درست کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

ممنون عالی بود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید