2109
درمان رایگان وسواس فکری-عملی

درمان رایگان وسواس فکری-عملی

1395/11/26 بازدید12858

نی نی سایت: در قسمت قبلی این مطلب که در اینجا می توانید شرح کامل آن را بخوانید علائم اختلال وسواس فکری-عملی را توضیح و مثال های مرتبطی را نیز برای شما شرح دادیم. ادامه این مطلب را بخوانید و از نحوه حضور در این پژوهش در پایان مطلع شوید

اختلال وسواس فکری– عملی چگونه توسعه پیدا می کند؟
تحقیقات نشان می ­دهند که 90درصد از مردم افکاری مشابه با افکار مشکل­زا در افراد وسواسی را دارند. با این حال به نظر می ­رسد افراد مبتلا به اختلال وسواس نسبت به افراد عادی بیشتر از این افکار رنج می ­کشند. در اکثر موارد افکاری که موجب نگرانی مبتلایان به اختلال وسواس را فراهم می ­آورد، برخلاف باورها و ارزش ­های آن­ها است. به عنوان مثال، یک فرد بسیار مذهبی از این می ­ترسد که کفر بگوید، یا یک مادر پرمحبت می­ترسد که به فرزندش آسیب برساند. 
از آن­جایی که افراد مبتلا به وسواس از افکار خود رنج می ­برند، سعی می­ کنند از این افکار اجتناب کنند. اغلب سعی می­ کنند جلوی افکار را بگیرند. مشکل این­جا است که هر چه بیشتر تلاش کنید به یک چیز فکر نکنید، در نهایت بیشتر به آن چیز فکر خواهید کرد. می­ توانید امتحان کنید: سعی کنید در یک دقیقه آینده به «فیل سفید» فکر نکنید. احتمال زیادی وجود دارد که اولین چیزی که به فکر شما می ­رسد، همان چیزی باشد که سعی دارید به آن فکر نکنید- که همان «فیل سفید» است. 


 

زمانی که افراد متوجه می­ شوند نمی­ توانند از افکار ناراحت ­کننده اجتناب کنند، راه­ های دیگری را برای کاهش اضطراب امتحان می­ کنند. ممکن است برخی رفتارها را انجام دهند، از قبیل شست وشو زیاد یا گفتن یک ذکر خاص. این کار معمولاً باعث کاهش اضطراب می ­شود. متاسفانه این آرامش موقتی است و به زودی باید این عمل را مجدداً انجام دهند تا احساس بهتری داشته باشند. به زودی آن عمل تبدیل به وسواس عملی خواهد شد.

درمان
بسیاری از افراد می­ توانند از پس وسواس ­های خود بربیایند و پیش از شدت گرفتن علائم، جلوی آن­ها را می­ گیرند. ولی در برخی از موارد، اختلال شدت می­ گیرد و فرد قادر نیست به تنهایی از پس آ­ن­ها بربیاید. در چنین مواردی مراجعه به یک متخصص بسیار مفید است. درمان اختلال وسواس به دو صورت انجام می-شود: درمان دارویی و روان درمانی. داروهایی که بیشترین تاثیر را بر اختلال وسواس می ­گذارند موجب افزایش سطح سروتونین در مغز می ­شوند. روانپزشک شما می ­تواند داروی مفید برای شما را تجویز کند. توصیه می­ شود که دارودرمانی به همراه روان درمانی مورد استفاده قرار گیرد. برای برخی از بیماران، ترکیب دارودرمانی و روان درمانی بهترین نتیجه را به همراه دارد.
افراد مبتلا به اختلال وسواس از این می­ ترسند که اگر به افکاری که از آن­ها می ­ترسند فکر کنند و هیچ وسواس عملی انجام ندهند، اضطراب در آن­ها بیشتر و بیشتر خواهد شد، و نمی­ توانند این اضطراب را تحمل کنند. اغلب می ­ترسند که دیوانه شوند. روان درمانی به شما کمک می ­کند تا بیاموزید می ­توانید اضطراب را بدون استفاده از وسواس عملی کنترل کنید. شما راهبردهای شناختی از قبیل روش متفاوت فکر کردن را می ­آموزید که می ­توانند به شما کمک کنند اضطراب کمتری داشته باشید. همچنین می­ آموزید اگر به جای این که از ترس­ هایتان اجتناب کنید، با آن­ها روبرو شوید، از بین خواهند رفت. شاید باور این موضوع سخت باشد، ولی حقیقت دارد. درمانگر به شما کمک می­ کند تا به تدریج با چیزهایی که از آن­ها می ­ترسید روبرو شوید، تا جایی که به این اعتماد به نفس برسید که می ­توانید بدون استفاده از وسواس ­های عملی با ترس ­های خود روبرو شوید. 
تحقیقات نشان می­ دهد بالغ بر 80 درصد افرادی که از روان درمانی برای اختلال وسواس فکری –عملی استفاده می­ کنند، بهبود متوسط تا زیاد را نشان خواهند داد. معمولاً افراد حتی پس از درمان، افکار وسواسی گاه و بیگاه و میل به آئین­ مندی خواهند داشت. با این حال، بیماران احساس کنترل بسیار بیشتری دارند و قادر هستند از زندگی خود لذت ببرند. تحقیقات همچنین نشان می ­دهند حس خوب افراد حتی پس از خاتمه درمان نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

توجه:
پژوهشی تحت نظارت اساتید روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی در حال اجرا است که به درمان این اختلال می­ پردازد؛ چنانچه افرادی را می­ شناسید که به این اختلال مبتلا هستند، می­ توانید برای شرکت در این پژوهش به ما معرفی کنید. شرکت در این پژوهش رایگان خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با شرایط شرکت در پژوهش به آدرس @vasvaasi مراجعه کنید و یا با شماره زیر تماس بگیرید:
 مرکز مشاوره بیدار (با مدیریت دکتر محمود گلزاری): 66414300 (ظرفیت محدود است)
در مورد علل به وجود آمدن وسواس و راه های پیشگیری از آن نیز در مطالب آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ارسال نظر شما

login captcha

من هم وسواس فکری دارم هم عملی

بعضی وقتا خیلی اذیت میشم

وقتی از موضوعی ناراحتم یا استرس دارم بیشترم میشه

همش فکرای بد و منفی میکنم و انقدر بزرگش میکنم تا وحشت میکنم و از استرس بیچاره میشم

وسواس عملی هم اینجوری دارم فکر میکنم اگه فلان کارو انجام ندم اتفاق بدی میوفته 

باید انقدر انجام بدم تا آروم بشم

@taranehpink

سلام عزیزم من وسواس داشتم رفتم انجمن شفای وسواس درمان شدم

من وسواس کندن مو دارم ،خیلی حالم بده 

@بباارراانن

گاهی کندن موها میتواند علل  ارثی داشته باشد و می تواند از والدین به فرزندان منتقل شود برخی  هم اعتقاد دارند آلودگی های محیط زیست می تواند این حالت را تشدید کند.  ولی آنچه مشخص  است اختلال و استرس های موجود در محیط زندگی این حالت را تشدید می کند.

 اگر شما مبتلا به این اختلال باشید قرار گرفتن در شرایط  دشوار و پراسترس شغلی یا خانوادگی ممکن است باعث شود در تنهایی به این عادت  پناه ببرید.

از آنجایی که اضطراب همواره به عنوان عامل ایجاد و تشدیدکننده بیماری مطرح  می‌باشد، ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش پیشنهاد میشود لکن دوست عزیز شما حتما باید زیر نظر روانپزشک باشید چرا که درمان دارویی یکی از راههای درمان هست ومهمتر از همه تشخیص باید با شرح حال ومصاحبه بالینی صورت بگیرد 

یکی از درمانهای دیگر برای کندن مو درمان رفتاری شناختی است 

در نوع این درمان عاملی که باعث ایجاد رفتار کندن مو می شود را پیدا کرده و  به فرد آموزش می دهند که رفتاری جایگزین را در هنگام ایجاد آن عامل انجام  دهد . این درمان می بایستانجام شود تااثر بخش باشد . بسیاری از افراد با تغییرات ساده مثل بانداژ کردن انگشتان یا یادداشت  موارد کندن مو و یا تغییر مکانی که باعث ایجاد این رفتار می شود ، بهبود می  یابند.

@بباارراانن

سلام‌ عزیزم من قبلا وسواس داشتم رفتم انجمن شفای وسواس درمان شدم

واقعا ممنون از زحماتتون مفید بود مطلبتون
ممنون خیلی مفیدبود
دوستان واقعا وسواسی بد بیماریه که خیلی از خانواده ها رو زمین گیر می کنه روی فرزندان اثرات خیلی بدی هم داره باعث ایجاد زمینه افسردکی فرد و همینطور گوشه گیری وی در بین خانواده و در سطح امعه خواهد شد.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15586 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11095 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2263 بازدید