2709
مادران باردار از خرمالوهای زیبا دور باشند؟

مادران باردار از خرمالوهای زیبا دور باشند؟

1395/07/26 بازدید30010

نی‌نی سایت: یکی از نگرانی‌های اصلی زنان در دوران بارداری باید و نبایدهای غذایی است که باید آنها را رعایت کنند. اینکه چه مواد غذایی لازم است تا به بدن مادر برسد و باعث شود جنین آنها رشد خوبی داشته باشد تا یک نوزاد سالم به دنیا بیاید و مهم‌تر اینکه از چه مواد غذایی باید دوری کنند تا سلامت و امنیت جنین به خطر نیفتد و دوران بارداری راحتی را سپری کنند. درست است که توجه به نکات ضروری است اما گاهی حساسیت‌های بیش از حد در این زمینه می‌تواند موجب محروم شدن مادر از برخی خوراکی‌های مفید و مغذی شود.
ما در مطالب مختلف مواد غذایی همچون هویج، زعفران، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و... را مورد بررسی قرار دادیم و با کمک کارشناسان تغذیه در مورد محدودیت یا عدم محدودیت استفاده از آنها نوشتیم. این بار قصد داریم نگاهی به میوه خوش‌رنگ و طعم این روزها، خرمالو بیندازیم. میوه نارنجی‌رنگی که معرف پاییز با حال و هوای زرد و نارنجی است و این روزها کم‌کم در بساط میوه‌فروشی‌ها یا در برخی از شهرها مانند تهران روی درختان به شما لبخند می‌زنند و آماده خوردن و چیدن هستند.

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در مورد مصرف خرمالو برای زنان باردار و ممنوعیت استفاده از آن می‌گوید: در برخی موارد توصیه می‌شود که مادران باردار از این میوه استفاده نکنند یا در مصرف آن احتیاط به خرج دهند. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که خانم باردار با مشکل یبوست مواجه باشد زیرا در مواردی دیده شده است که خرمالو یبوست را تشدید می‌کند. البته در این شرایط استفاده از هر نوع ماده غذایی که یبوست به همراه داشته باشد باید محدود شود. مخصوصا در ماه‌های آخر بارداری مشکل یبوست بیشتر بروز می‌کند اما باید در نظر داشت که در مورد افراد مختلف ممکن است نتایج یکسانی به دست نیاید و مثلا در فردی این میوه تغییری در مزاج او ایجاد نکند و در فرد دیگر بتوان شاهد تاثیر آشکار بود. بنابراین با آزمون و خطا می‌توانند رابطه بین یبوست و مصرف این میوه را متوجه شوند. 
غیر از این موضوع که می‌تواند ایجاد مشکل و دردسر برای زنان باردار کند، خرمالو میوه‌ای بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هاست که می‌تواند برای رشد جنین بسیار پر فایده باشد. خرمالو سرشار از ویتامین ث است که این ویتامین باعث بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌ها، از بین بردن سموم و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. همچنین خرمالو حاوی بتاکاروتن و لیکوپن است که هر دو آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند و همان‌طور که می‌دانید مصرف آنتی‌اکسیدان در دوران بارداری بسیار حیاتی است. بتاکاروتن را نیز نباید با ویتامین آ اشتباه گرفت، زیرا این ماده زمینه‌ساز ویتامین آ و باعث جذب آن است، همان‌طور که در مبحث مربوط به هویج نیز توضیح دادیم بتاکاروتن مانند ویتامین آ برای مادران باردار ایجاد خطر نمی‌کند. 
خرمالو باعث تنظیم فشار خون، جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری، سم‌زدایی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

ارسال نظر شما

login captcha
معمولا خرمالو سبب بیرون روی نشه سبب یبوست نمیشه این تجربه منه
سلام توت فرنگی چی خوبه یا نه
منم عاشق خرمالو ام. مرسی از توضیحات مفیدتون
وای ممنون.من خرمالو خیلی دوست دارم نی نیمم وقتی میخورم تو دلم کلی ذوق میکنه

پربازدیدترین ها