2109
کشفی جالب در مورد ضربان قلب جنین

کشفی جالب در مورد ضربان قلب جنین

1395/07/24 بازدید3713

نی نی سایت: کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند که اولین ضربان قلب جنین تنها 16 روز پس از لقاح و تقسیم سلولی انجام می شود.

کشف دقیق زمان شروع تپش قلب به متخصصان اجازه می دهد تا روش های درمانی جدیدی برای بیماری های قلبی مادرزادی در آینده نزدیک پیدا کنند. پیش از این اکتشاف، پژوهشگران گمان می کردند که شروع ضربان قلب جنین از روز 21 بعد از شکل‌گیری نطفه است اما تحقیقات جدید این زمان را به طور دقیق در اختیار دانشمندان قرار داد.

براساس آمارها به طور میانگین در طول عمر یک انسان، قلب حدود سه میلیارد بار تپش کرده و عمل پمپاژ خون به بدن را انجام می دهد. این یافته حاصل تحقیق دانشمندان دانشگاه آکسفورد بر روی جنین موش ها و تعمیم آن به انسان ها است که در جدیدترین شماره نشریه Elife به چاپ رسیده است.

بررسی ها نشان می دهند، تنها در کشور انگلستان از هر 180 تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی است که این رقم در سال به حدود چهار هزار نوزاد یا به عبارتی تولد 12 نوزاد بیمار در هر روز می رسد.

بیمارهای قلبی سخت‌درمان هستند و هزینه نگهداری از بیمار و تامین دارو در آن گران تمام می‌شود. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ها جان خود را در اثر عوامل مختلف، مانند پیدا نشدن قلب اهدایی، سکته قلبی، از کار افتادن باتری دستگاه ضربان‌ساز و سایر موارد از دست می دهند و بیماری قلبی به طور کلی بر کیفیت زندگی آنها تاثیر منفی می‌گذارد به همین دلیل پیشگیری از ابتلا به آن بالاخص از دوران جنینی اهمیت فراوان دارد.

قلب اولین ارگان در بدن جنین است که به طور کامل شکل می گیرد و وظیفه انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به بدن جنین در حال رشد را بر عهده دارد.

اکنون در دنیا در برخی موارد بسیار نادر پزشکان مجبور به انجام جراحی قلب جنین شده اند و امیدوار هستند با افزایش شناخت و آگاهی از مراحل تکامل قلب بتوانند از بروز این دسته از بیماری ها جلوگیری کنند و یا آن را پیش از تولد نوزاد به طور کامل درمان کنند.

برای حفظ سلامت قلب کارشناسان به افراد توصیه می کنند مواد غذایی چرب مصرف نکنند، میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود داشته باشند، از استعمال دخانیات خودداری کنند، استرس را در خود مهار کنند، تناسب اندام راجدی بگیرند و ورزش منظم و مراجعه به موقع به پزشک متخصص داشته باشند.
 
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها