2109
9 روش برای درمان شپش سر در کودک/ چگونه این دشمنان سِمِج را از بین ببریم؟

9 روش برای درمان شپش سر در کودک/ چگونه این دشمنان سِمِج را از بین ببریم؟

1395/07/12 بازدید293222

شپش سر کودکان کابوس بزرگ خانواده‌هاست. بیشتر مادران زمانی که می‌بینند موهای فرزندشان دچار شپش شده، طوری وحشت می‌کنند که انگار دنیا به آخر رسیده است. آن‌ها به سرعت سراغ انواع شامپو‌هایی می‌روند که در داروخانه‌ها برای درمان این عارضه موجود است. در صورتی که راه‌های دیگری هم برای درمان شپش سر وجود دارد که ساده هستند؛ معرفی همین راه‌ها بهانه ما برای گفتگو با دکتر وحیده صباغی، پزشک عمومی شد. در این مصاحبه از دکتر صباغی خواسته‌ایم  چند روش ساده برای درمان شپش سر کودک به مادران پیشنهاد کند.

شپش سر کودکان
شپش سر کودکان در دخترها بیشتر است یا پسرها؟

دکتر صباغی می‌گوید با توجه به اینکه شپش سر در دختران فضای بیشتری برای تخمگذاری دارد، لازم است بدانید برای درمان شپش سر در کودکان، اجباری به کوتاه کردن موهای او نیست؛  اما اگر موها کوتاه شوند، درمان کردن شپش آسان‌تر می‌شود. در کنار کوتاه کردن مو به عنوان یک روش مکمل از روش‌های زیر هم به عنوان روش کمکی استفاده کنید. 

درمان شپش سر کودکان با استفاده از اسپند!

یکی از راه‌هایی که مادران می‌توانند با روش خانگی شپش سر کودکان را درمان کنند، آسیاب کردن اسپند و پودر کردن آن است. سپس به اندازه دو الی سه قاشق غذاخوری از آن را در یک قوری دم کنند و بگذارند کمی سرد شود. این عصاره خنک شده برای استفاده روی سر کودکان مناسب است. بعد از آن به همین صورت موهای بچه را شانه بزنند و سپس موهای او را بشویند. 

پاک کردن تخم شپش از سر کودک با اتوی مو

پیشگیری از ابتلا به شپش سر آسان‌تر از درمان آن است؛ اما اگر این کار موثر واقع نبود، استفاده از اتوی مو برای از بین بردن شپش سر کودکان یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان سراغش رفت. اتوی مو ممکن است به دلیل حرارت زیادی که دارد در از بین بردن تخم شپش موثر باشد؛ اما یادتان باشد که اتو، تخم‌ها را از مو جدا نمی‌کند. همچنین چون پاک کردن اتوی مو سخت است، امکان انتقال آن به دیگران وجود دارد.

از سس مایونز استفاده کنیم؟

یکی از ترفندهای غیر علمی برای از بین بردن شپش سر کودکان استفاده از سس مایونز است؛ بعضی‌ها معتقدند از این روش نتیجه خوبی گرفته‌اند و بعضی‌ها هم به دلیل علمی نبودن این روش آن را تایید نمی‌کنند. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید باید در فاصله بین دو بار شامپو کردن با استفاده از شامپوی مخصوص شپش سر،  سس مایونز ساده را به سر بچه بمالید. سس مایونز ساده باید مثل رنگ مو با مو‌های کودک مخلوط شود؛ سپس یک کلاه یا کیسه پلاستیکی روی سرش بگذارید تا چند ساعت به همان صورت بماند. این سس با روغن و سرکه‌ای که دارد باعث لغزندگی رِشک‌ها می‌شود. مادران بهتر است این کار را  در شب انجام دهند و بگذارند این ماده تا صبح روی سر بچه باقی بماند. سپس صبح  با حوصله مو‌های بچه را شانه کنند. همچنین بهتر است روزی این کار را انجام دهند که کودک در خانه باشد و به مدرسه نرود.

شپش سر

ضد عفونی کردن لباس‌ها با آب جوش

لباس‌هایی که فرزندتان در یک یا دو هفته اخیراز آن‌ها استفاده کرده، مستعد پرورش شپش سر کودکان هستند. آن‌ها را در کنار لباس‌های سایر اعضای خانواده قرار دهید و با آب جوش ضدعفونی کنید. اگر می‌خواهید لباس‌ها را در ماشین بشویید، ماشین لباسشویی را روی حرارت 90 درجه قرار دهید.  

کشتن شپش سر کودکان با خفگی!

اگر فرزندتان عادت دارد با عروسکش در تخت بخوابد، لباسی دارد که در آب با حرارت بالا خراب می‌شود و نمی‌خواهید آن را دور بیندازید یا بالشی دارد که روکش آن به هر دلیلی جدا نمی‌شود، بهتر است این موارد را   در کیسه‌های زباله رنگی ضخیم بیندازید، هوایشان را خارج کنید و سرشان را محکم گره بزنید. بگذارید این کیسه‌ها و محتویاتشان به مدت 10 تا 14 روز باقی بمانند. اگر حشره‌ یا تخم شپش در آن‌ها باشد، کشته می‌شود چون اکسیژن به آن نخواهد رسید. بعد از این کار می‌توان لباس‌هارا با درجه حرارت کمتری شست. 
از بین بردن شپش سر کودکان

عوض کردن مرتب ملحفه‌ها

همه ملحفه‌ها، روکش بالش‌ها و تشک‌ها حتما باید با آب جوش شسته شوند. همچنین اگر وعده اول شامپوی مخصوص شپش سر را به سر کودک زده‌اید، نباید او را دوباره در همان رختخواب بخوابانید؛ بلکه حتما باید ملحفه‌های قبلی کودک را بشویید و هر شب آن را عوض کنید. بعضی‌ها می‌گویند شستن یک روز در میان ملحفه هم موردی ندارد. در هر حال باید این کار را تا تمام شدن این دوره انجام داد؛ چون اگر سر کودک از رِشک و شپش پاک شود اما شپش سر کودکان همچنان در ملحفه و بالش باقی مانده باشد، باز هم وارد مو‌های او می‌شود و روی سرش تخم‌گذاری خواهد کرد. 

تمیز کاری خانه برای رهایی از شپش سر

با آخرین درجه جاروبرقی همه فرش‌ها و مبل‌ها را جارو بکشید و کیسه آن را داخل یک پلاستیک بگذارید. در آن را محکم گره بزنید و سپس دور بیندازید. اگر کیسه آن قابل دور انداختن نیست محتویاتش را خالی کنید و کیسه را با آب جوش بشویید. 
شپش سر یا رشک

تعویض مقنعه ممنوع

به فرزندتان آموزش دهید  در مدرسه مقنعه‌اش را با همکلاسی‌اش عوض نکند چون همین کار باعث شیوع شپش سر کودکان بین دانش‌آموزان دیگر می‌شود. همچنین مرتب مقنعه‌اش را بشویید و بعد اتمام دوره مقنعه دیگری برایش تهیه کنید. 

یک باور اشتباه درباره شپش سر کودکان

بهتر است بدانید خوابیدن با مو‌های خیس نمی‌تواند به تنهایی باعث ابتلا به شپش سر کودکان باشد؛ چون اگر حشره‌ای وجود داشته باشد، چه موهای بچه خیس باشد و چه خشک، روی مو‌های او تخم خواهد گذاشت. بنابر‌این به جای نگرانی‌های بیهوده، هر هفته به خوبی سر فرزندتان را بررسی کنید و از اصول بهداشتی غافل نشوید.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام خانما یک راه امتحان شده و بسیار موثر برا جلوگیری از شپش حنا زدن به سر بچه هاست شپش به شدت از بوی حنا متنفره و بوی اونو روی سر تا ۶ ماه بعد از زدن احساس میکنه هرچندادما فقط ممکنه تا یک هفته بوشو حس کنن حتما واسه پیشگیری  به سر بچه ها حنا بزنین 

تجربه شده و خیلی موثر 

بسم الله الرحمن الرحیم

من تقریبا همه روش ها رو امتحان کردم

فقط با انجام چند مرحله زیر کاملا شپش حذف شد :

این رو هم بگم نذر کردم اگر مشکلم حل بشه بنویسم تا بقیه هم انجام بدن

تقریبا 2 سال طول مشید تا من این روش رو پیدا کردم

لوازم لازم :

1.یک شانه مخصوص شپش

2.یک شانه ریز معمولی

3.یک شیشه کوچیک روغن زیتون

4. یک شیشه کوچک سرکه سفید

مراحل :

اول بهتون بگم من هر پنجشنبه یک بار و بمدت 3 هفته اینکار رو کردم

در هر مرحله بعد از چرب کردن موها با شانه مخصوص و شانه معمولی به مدت 15 تا 20 دقیقه موها رو شانه کردم

فقط رنگ شانه رو زرد یا سفید انتخاب کنید تا سریعا دیده بشه

در انتهای هر 20 دقیقه، شانه رو آغشته کنید به سرکه و موها رو یکبار با سرکه شانه کنید

لازم نیست میزان سرکه زیاد باشه

روغن هم باید در حدی باشه که موها قشنگ چرب بشه

بعد از اینکار به انتخاب خودتون میتونید بین 1 تا 8 ساعت روی سربمونه

در هنگام حمام گرفتن هم با شانه بزرگ و کوچک بعد از کفی کردن سر،موها رو شانه کنید

مطمئن باشید حل میشه

برای کل 3 یا 4 هفته فقط لازمه 2 ساعت وقت بگذارید

فقط با دو ساعت میتونید خودتون رو نجات بدید

سلام

من از توی خوابگاه شپش گرفتم

کلافه شدم بخدا

شپش ها مردن اما رشک ها همچنان باقی ان

هرچقدم دونه دونه درشون میارم اما باز هستن تو سرم رشک ها


هرچندروزم سرکه اسپری میکنم به موهام

ولی فایده نداره

چون وقتی سرکه میزنم موهام که خیلی نازکه درجا بهم گره میخوره و نمیتونم شونشون کنم


🤤🤤🤤

سلام ببخشید نفت باعث نمیشه موها بریزه؟ 

سلام تنها راه بدون عوارض و کوتاه مدت استفاده از شونه ضد شپش هست

به نظرم بهترین درمان شپش سر شامپو پرمترینه. روش آموزش مصرفش هم تو کانال @gilaranco در تلگرام وجود داره.
من تمام راههای درمان رو رفتم ...حتی دکتر به من شامپو پازادیدوس که شامپوی کمیاب و گرونی هست داد هیچکدام موثر نبود تا اینکه مادربزرگم گفت نفت بزن به موهات و بعد از استفاده معجزه نفت در درمان شپش رو دیدم..من پارسال این مشکل رو داشتم و خوب شدم ولی میام تو سایتهای مختلف نظرمر مینوسم تا اونهایی که گرفتارشدن زود درمان بشن...پنبه رو آغشته به نفت کنید و به پوست سر و موهاتون بزنین.سریع شپشها از بین میرن.میمومنه تخمهاشون که تا اونجا که حوصله دارین با ناخن بکشین بیرون.ولی هر هفت روز یکبار قبل از اینکه تخمها بالغ بشن مجددا نفت بزنین.تا چهار هفته این فرایند رو تکرار کنین به کلی نابود میشن
@Tugba

چطوری باپنبه.کف سربخوره اشکالی نداره؟

قشنگ موهاشو روغن ریختم اینقدر که ازش میچکید بعد با شونه دندونه ریز از اون مدلها که ارایشگرعا برا تقسیم مو دارن نه برس موهاشو شونه کردم شپشها سنگین شده بودند نمیتونستن راه برن یا بپرن از مو اوردمشون بیرون تیکه تیکه شونه کردم چند بارم تکرار کردم شونه کردنمو بعد بردم حمام موهاشو شستم داخل حمام یه کم اب موهاشو گرفتم با حوله دوباره سرکه زدم به موهاش چون میگن تخم شپش بمونه دوباره بالغ میشه وشپش میشه سرکه زدم 10 دقیقه گذاشتم باشه اومدم بیرون یکی یکی تار موهاشو که تخم شپش که اصطلاحا بهش میگن رشک رو دراوردم کارخیلی سختیه 😑😑😑دختر منم پنج سالشه خیلی اذیت کرد واذیت شد مخصوصا بو سرکه وسوزش چشمی که برا سرکه به وجود میاد ولی چاره ایی نداشتم جاریمو دیده بودم که چه راههایی رو انجام داده بود چه قدر شامپو شیمیایی خریده بود واخرم موهای دخترشو کوتاه مردونه کرد اما من خدارو شکر موهاشم بلند بود از شرشون راحت شدم واقعا میگم خدارو شکر گوش شیطون کر دیگه ندیدم این تجربه دوستمه که خیلی راضی بود ازش
@یه_دونه12305

دوباره نیومد من تمیز میکنم سال بعد دوباره پیداش میشه

استفاده از سرکه و همچنین نفت بسیار موثر است

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9644 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7026 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15200 بازدید