2109
بیماری های نوزادان زودرس/فواید تغذیه نوزاد

بیماری های نوزادان زودرس/فواید تغذیه نوزاد

1395/05/16 بازدید631

نی نی سایت: دکتر علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: زیادی زیادی طول کشید تا پزشکان و مادران قبول کردند ارزشمندترین ماده غذایی نوزاد، شیر مادر است. وی با عنوان این مطلب که یک عده در زمینه آمار بارداری افراطی هستند، گفت: بارداری‌هایی با شرایط خاص می‌تواند برای مادران خطر آفرین باشد و متأسفانه ما هنوز در بحث مراقبت حاملگی سالم مشکل داریم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد بارداری سالم یا به عبارتی مادر سالم باید با احتیاط صحبت کرد در حالی که اگر نوزاد زود متولد شود در ابتدا وزن کمی داشته و این مسئله برای او خطرآفرین است. سیاری افزود: نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند در بزرگسالی دچار اضافه وزن شده و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و مقاوم به انسولین در آنها زیاد است. همچنین این افراد زودتر دچار سکته قلبی، سرطان، فشار خون، سندرم متابولیسم شده و عمر کوتاهی خواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در دوران حاملگی مراقبت بسیار اهمیت دارد، گفت: عده‌ای می‌گویند زیاد حرف نزنید و بگذارید مادر در هر زمانی و در هر سنی که تمایل دارد باردار شود و این مسئله مشکل ما در وزارت بهداشت است. وی با اشاره به اینکه ترویج تغذیه با شیر مادر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، افزود: در طرح تحول سلامت اقدامات زیادی در این راستا انجام گرفت و علاوه بر ارائه آموزش‌ها، زایمان طبیعی رایگان شد و آمار سزارین نیز کاهش یافت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت، امکانات خوبی برای اتاق‌های زایمان فراهم شده و این مسئله آثار ارزنده‌ای همچون تولد کودکان سالم‌تر را به همراه داشته است. وی در مورد اینکه چگونه می‌توان متوجه شد که شیر مادر برای نوزاد کفایت می‌کند، گفت: وزن‌گیری، تعداد دفعات برون‌روی همچنین خواب نوزاد از جمله معیارها برای کفایت شیر مادر به ویژه در دو هفته اول و ماه نخست است که اگر نوزاد وزن نگرفت باید آموزش‌های لازم را در مورد شیردهی به مادر ارائه دهیم.

سیاری در ادامه به آمار و دلایل مرگ زودرس اشاره کرد و گفت: سالانه ۴۰۰ هزار مرگ و میر در کشور به وقوع می‌پیوندد که ۲۲ هزار مورد آن مربوط به نوزادان و کودکان زیر ۵ سال است. معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که بسیاری از مرگ‌های زودهنگام قابل پیشگیری بوده و ریشه در عوامل خطر رفتاری و بیولوژیک دارد، افزود: اگر نوزادی ۲ سال با شیر مادر تغذیه شود میزان بروز سرطان در مادر به ویژه سرطان سینه ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و فشار خون نیز در مادران تقلیل خواهد یافت.

سیاری ادامه داد: سازمان ملل از همه کشورها خواسته برای پیشگیری از سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی تا مدت زمان مشخصی ۲۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهند که یک عامل موفقیت در این زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر است. وی تاکید کرد: همه ما و مردم باید همت کنیم و فرهنگ‌سازی تغذیه با شیر مادر را انجام دهیم همچنین از قوانین مترقی در این رابطه به خوبی استفاده کنیم.

سیاری خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت برای هر ۲ هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت اختصاص داده‌ایم که به طور کلی ۲ کارشناس تغذیه و روان به مجموعه کارشناسان ما اضافه شده‌اند همچنین ۵۰۰ هزار دانش‌آموز سفیر سلامت‌اند و در صددیم تا تعداد انها را جهت تضمین سلامت جامعه، بیشتر کنیم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی خوب و عالی بود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16283 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11544 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

23 ساعت پیش
|
2029 بازدید