2109
زندگی مدرن و بایدها و نبایدها

زندگی مدرن و بایدها و نبایدها

1395/05/12 بازدید3643

نی‌نی سایت: ماندانا سیروس، روانشناس/ زندگی مدرن و نمودهای آن در این زمانه جزیی لاینفک از عادات روزانه ما محسوب می­‌شود. زندگی و روزمرگی­‌هایی که تفاوت بارز و غیرقابل انکاری با قاعده­‌های پیشین پیدا کرده و سرعت این تغییر و تحول طی دو دهه اخیر شتاب بیشتری داشته ­است. از این جهت شاید خالی از لطف نباشد ما این زندگی و تجلیات آن را بیشتر شناخته و توسعه فرهنگ تغییر همراه با حفظ ارزش‌­ها را به­ عنوان سیاستی فردی و شخصی بخشی از این آزمون توسعه­‌گرا تعریف کنیم.

براین اساس شاید ابتدایی‌­ترین امر برای پرداختن به یک پدیده، آشنا شدن با مصداق کلامی و زبانی آن باشد. می‌­گویند واژه "مدرن" به معنایی که ما مراد می­‌کنیم اولین بار شارل بودلر شاعر فرانسوی، آن را بازنمایی کرده و همراه آن، جاری شدن زندگی در شهر را منظور داشته است. شهری که از قرن نوزدهم تمام تجلیات آن دستخوش تغییر شده و تحقق زیرساخت­‌های جهان مدرن را امکان­‌پذیر کرده­ است.
اما در تفکر و سیر تاریخی آن قاعده متفاوت است؛ در تفکر جا پای واژه "مدرن" را می­‌توان از قرن­ 16دنبال کرد و تا انقلاب صنعتی تحول مدام آن را در محتوایش مشاهده کرد. در هنرهای تجسمی به شکل دیگر. همانطور که مشاهده می‌­کنید که واژه طی چند قرن مصادیق و معانی متعددی را شامل می­‌شده تا در نهایت، تحقق نهایی آن را بتوانیم در زندگی قرن بیستم مشاهده کنیم. این آدرس‌­ها را از آن جهت به شما مخاطبان می‌­دهیم که مشاهده کنیم ظهور و بروز این واژه به‌­شدت دچار دگردیسی و تغییر بوده­ است.

یک هم­‌خانواده برای سبک ­زندگی
پربی­راه نیست اگر "زندگی مدرن" را نزدیک‌­ترین مترادف به واژه "مدرنیته" بگیریم. مدرنیته نوعی شیوه زیستن و تجربه کردن زندگی است که از تحولات صنعتی شدن، شهرنشینی، ظهور و تفکیک طبقات مختلف جامعه ناشی می­‌شود و مشخصاتش عبارت است از فروپاشی جریان روزانه زندگی سنتی، اصلاح­‌گری، پراکندگی ارزش‌­ها، تحولات سریع، جامعه مصرفی و ده­‌ها خصیصه دیگر که تمامی آنها محصول نهایی مدرنیته است. از همین روست که بررسی وجوهات این دوره هرکدام می­‌تواند موضوع یک فصل و یک یادداشت مجزا باشد.

روان مدرن و رابطه فرد با روانشناسی
جهان مدرن دیگر جهان ایده­‌های اعظم و کلان نیست، بلکه خود را در نگرش خُرد و خِرد فردی بروز می‌­دهد و در این دوره ما بیش از هر زمان دیگر در زندگی و احساسات شخصی‌­مان دچار تناقض­ می‌­شوم. دوران مدرن دوران اضداد و تناقضات است. دورانی است که بیش از هرزمان ذهن انسان احساس ضعف و آسیب­‌پذیری می‌­کند و برای حل و فصل تمام این‌­ها به دنبال دستورالعمل‌­ها و راه ­حل‌­ها می­‌گردد. 
روان فرد مدرن یک روان دائم درگیر و درحال پشت سرگذاشتن پریشانی است. در این جهان است که روانشناسی فردی و روانکاوی انسان اهمیت پیدا می­‌کند، چرا که علاوه بر مشکلات بی‌شمار انسان در زندگی مدرن، ضوابط روان فردی و پیچیدگی‌­های آن، از اصلی­‌ترین دغدغه‌­های علوم انسانی و به­ طبع روانشناسی محسوب می‌­شود.
"زندگی مدرن" یا مدرنیته‌­ای که ما از آن صحبت می­‌کنیم در امور خانوادگی ما نیز دریچه­‌های جدیدی گشوده است. دریچه­‌هایی که بخش اعظمی از آن در تقابل با ارزش‌­ها و سنت­‌های زندگی دیروز قرار دارد و لازم است علمی همچون روانشناسی برای تحلیل و بررسی تمام این ضد و نقیض‌­ها وارد عمل شود و رابطه حذفی و ستیزه­جو گذشته و امروز را تبدیل به یک تعامل روشنگر و مفید برای زندگی روزانه کند. 
به همین دلیل در مطالب آینده، سعی خواهیم کرد به صورت موردی در هر مطلب، بخشی از این سبک و روش زندگی را بررسی کرده و تبعات و نتایج آن را با شما به اشتراک بگذاریم تا شاید قدمی دیگر در جهت تحقق بومی‌سازی زندگی مدرن و تجلیات آن برداشته باشیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16315 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11563 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2573 بازدید