2109
ارتباط شیر مادر و کاهش خطر ابتلا به دیابت

ارتباط شیر مادر و کاهش خطر ابتلا به دیابت

1395/05/10 بازدید379

نی نی سایت: به گفته محققان آلمانی، شیر دادن به نوزاد دارای قابلیت کاهش ریسک بلندمدت ابتلا به دیابت نوع۲ در بین زنانی است که مبتلا به دیابت بارداری بوده اند.

 یافته های محققان موسسه تحقیقات هلموتز زنترام مونچن آلمان نشان می دهد شیر دادن می تواند موجب تغییر در متابولیسم مادر در راستای حفاظت از وی در مقابل دیابت شود.

متابولیت در زنانی که بیش از سه ماه به نوزادشان شیر داده اند به شکل قابل توجهی متفاوت از زنانی بود که کوتاه تر از این مدت شیر داده اند.

دانیلا ماچ، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شیردادن طولانی تر به نوزاد با تغییر در تولید فسفولیپیدها و کاهش تجمع اسیدآمینه های چندشاخه ای در پلاسما خون مادر مرتبط است».

به گفته محققان، این متابولیت ها با مقاومت انسولین و دیابت نوع۲ مرتبط هستند. مطالعات قبلی نشان داده بودند که شیر دادن به نوزاد به مدت بیش از سه ماه دارای تاثیر حفاظتی است و تاثیر آن تا ۱۵ سال بعد از دیابت بارداری ادامه می یابد.

در این تحلیل و بررسی، محققان در حدود ۲۰۰ بیماری که مبتلا به دیابت بارداری شده بودند را بررسی کردند. به این شرکت کنندگان محلول گلوگز استاندارد داده شد و قبل از تست و در طول مدت تست، نمونه خون شان گرفته شد. سپس محققان نمونه های خون ۱۵۶ متابولیت مشخص متفاوت را مقایسه کردند.

به گفته محققان، زنان مبتلا به دیابت بارداری در مقایسه با زنان فاقد این بیماری، کمتر و در طول مدت کوتاه تری به فرزندشان شیر داده بودند.                                                                                       

           

                                                                                                                                                                                                                                                                            منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید