2109
به احساس کودکتان توهین نکنید

به احساس کودکتان توهین نکنید

1395/04/13 بازدید775

نی نی سایت: ناهید ازغندی روان شناس کودک اظهار داشت: برخی از والدین در درک احساسات فرزندانشان ناآگاهانه دچار اشتباهاتی می شوند که به جای درک آنان، موجب تخریب این احساسات و در نتیجه ایجاد اثرات نامطلوب در روان آنها می شوند.
وی افزود: یکی از این اشتباهات، سوال از کودک درباره بیان احساساتش است زیرا او هیچ دلیل و ادراکی نسبت به آن ندارد و حتی نمی داند که دقیقاً چه حسی دارد و برای مثال از فرزند خود به جای پرسیدن اینکه (تو عصبانی هستی؟) بگویید (می دانم که عصبانی هستی) تا او اطمینان یابد که از سوی شما درک خواهد شد.
ازغندی گفت: از توهین به احساسات کودک با بیان جملاتی از جمله "اشکالی ندارد"، "چیزی نشده"، "چقدر سخت می گیری"، "گریه ندارد"، "ارزش ناراحتی را ندارد" دوری کنید زیرا باعث کاهش اعتمادش نسبت به شما خواهد شد و نه تنها تسکینی برای ناراحتی کودک نیست بلکه موجب افزایش حس غم در او می شود.
وی تأکید کرد: از دیگر اشتباهاتی که معمولاً والدین در برخورد با کودک خود انجام می دهند، دروغ گفتن به او برای محافظت در برابر احساسات ناخوشایند است که این کار باعث بی اعتمادی وی نسبت به دنیای پیرامونش می شود و باید برای تکامل و رشد روحی، حس های مختلف را درک و مهارت کنار آمدن با آنها را بیاموزد.
این روان شناس کودک در پایان بیان کرد: هرگز نباید احساسات کودک را مسخره کرد و زمانی که او عصبانی یا ناراحت است برای رفع آن، تلاش برای خنداندن وی نکنید بلکه اجازه دهید تا حس خود را بروز دهد و بعد دوباره کودک را آرام کنید.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5241 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14767 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3834 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3809 بازدید