2109
چه وقت فشار خون باعث ختم بارداری می‌شود؟

چه وقت فشار خون باعث ختم بارداری می‌شود؟

1394/12/11 بازدید3197

نی نی سایت: قسمت اول گزارش فشار خون در بارداری را قبلا در نی‌نی سایت منتشر کردیم. در قسمت دوم این گزارش، در گفتگو با رقیه رحیمی، کارشناس مامایی، به بررسی فشارخون شدید که به مراحل پره‌اکلامپسی و اکلامپسی ختم می‌شود، دلایل رسیدن فشار خون به این مراحل خطرناک و پیشگیری و درمان آن پرداخته‌ایم.
رحیمی، به خانم‌های باردار مبتلا یه فشار خون توصیه می‌کند بیماری خود را به ویژه در این دوران جدی بگیرند و می‌گوید:« در فشار خون بارداری، موضوع اختلال خون شامل اختلال در خون‌رسانی رحمی-جفتی مطرح است که بسته به شدت اختلال، باعث کاهش رشد جنین در درجات مختلف و مرگ و میر می‌شود. در صورتی که خانم‌های باردار به فشار خون خود اهمیت ندهند و آن را دست‌کم بگیرند برای خود و جنین‌شان عوارض متعدد و خطرناکی در پی خواهد داشت. اختلال شدید عملکرد قلبی-عروقی، اِدِم بافت‌ها و اِدِم ریه از عوارض این بیماری هستند که در پی اختلال عملکرد قلبی-عروقی، کلیه‌ها از کار می‌افتند و حتی کارکرد عروق چشمی مختل شده و گاهی فرد دچار کوری موقت می‌شود.»

رحیمی درباره مرحله بحرانی و خطرناک فشار خون در بارداری توضیح می‌دهد:« در اکلامپسی این علائم شدید‌تر شده و به تشنج و کما رفتن ختم می‌شود. خوشبختانه علائم خطری برای اکلامپسی وجود دارد که مادران باردار با مشاهده آنها باید هرچه زودتر خود را به بیمارستان برسانند. این علائم شامل سردردی‌که با مسکن خوب نشود، تاری دید و درد ناحیه کبد (بالای شکم، سمت راست) است.»
در صورت بالا بودن فشار خون در دوره بارداری، احتمال مرده‌زایی و جداشدن زودرس جفت وجود دارد. جدا شدن جفت معمولا با انقباض و درد رحم (شبیه درد‌های زایمانی) و خونریزی (رنگ خون قهوه‌ای و در حجم‌های مختلف) همراه است.
این کارشناس مامایی درباره درمان پره‌اکلامپسی توضیح می‌دهد:« اگر پره‌اکلامپسی خفیف باشد و یا شخص مورد نظر فشار خون ساده داشته باشد، می‌توان آن را با داروی فشار خون کنترل کرد. برای کنترل فشار خون ساده در زنان باردار، معمولا متیل دوپا و در شرایط پره‌اکلامپسی، هیدرولازین تجویز می‌شود. در صورتی که مادر باردار دچار پره‌اکلامپسی شدید و یا اکلامپسی شود، باید پس از بستری شدن، به مانیتورینگ وضعیت او پرداخت و قبل از بروز بروز تشنج باید فشار خون او کنترل شده و به او داروی ضد‌تشنج داد.»
در صورت بحرانی شدن شرایط باید ختم بارداری انجام گیرد که در این صورت نجات جان مادر ارجحیت دارد. اگر کسی قبلا مشکل فشار خون نداشته باشد و از هفته بیستم بارداری فشارش 14 روی 9 و بالاتر باشد، ‌مشکوک به پره‌اکلامپسی است که متخصصان  با آزمایش‌های تکمیلی به این موضع پی می‌برند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.  
رحیمی معتقد است مراقبت‌های بارداری در ایران و جهان اهمیت زیادی داردند اما متاسفانه هنوز مادران زیادی بر اثر پره‌اکلامپسی جان خود را از دست می‌دهند:« ما به همه خانم‌های بارداری که فشار خون دارند توصیه می‌کنیم هرچه زودتر به متخصص مراجعه کنند تا با توجه به شرایط‌شان، تحت مراقبت‌های ویژه بارداری قرار گیرند. این مراقبت‌های ویژه به دلیل متفاوت بودن شرایط جسمی و فشار خون این خانم‌ها با افراد دیگر انجام می‌شود و فایده دیگر آن این است که با توجه به این مراقبت‌ها پزشکان می‌توانند فشار خون را کنترل کرده و مرحله خطر را پیش‌بینی کنند. خانم‌های بارداری که به صورت نامرتب و یا فوری به پزشک متخصص و یا بیمارستان مراجعه کنند، ممکن است در مرحله خطر قرار داشته باشند  بنابر‌این بسیار مهم است که آنها دقیقا در زمان‌هایی که متخصصان برایشان تعیین می‌کنند، ویزیت شوند.»

ارسال نظر شما

login captcha
بنده به طور طبیعی مینیمم فشارم بالاست معمولا 9. اگر باردار بشم خطرناکه؟
من چکار کنم که همیشه فشارم 8.5 هست و همیشه سردرد دارم. با خوردن شیرینی جات هم متعادل نمیشه و باید برم زیر سرم.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید