2109
گیاهانی که باعث سقط جنین می‌شوند

گیاهانی که باعث سقط جنین می‌شوند

1394/12/11 بازدید404669

اغلب ما تصور می‌کنیم هر ماده گیاهی بی‌خطر است و نه تنها ضرری برای ما ندارد بلکه حتما سودآور نیز هست. اما گیاهانی وجود دارند که در طب سنتی به عنوان دارویی برای سقط جنین استفاده می‌شدند و برخی از مواد خوراکی طبیعی نیز به دلیل مواد و ترکیبات خاصی که دارند برای مادر و جنین مضر هستند. نباید تصور کرد که هر ماده طبیعی و خوراکی برای مادر باردار مفید است یا مصرف آن ایجاد مشکل نمی‌کند.  شناخت این گیاهان برای مادران باردار ضروری است.

زعفران

زعفران یکی از معروف‌ترین گیاهانی است که به عنوان داروی سقط جنین مخصوصا در طب سنتی استفاده می‌شد. به همین دلیل نیز بسیاری از مادران نسبت به این ماده حساسیت دارند. البته به دلیل مصرف بالایی که برای سقط لازم است و میزان استفاده ناچیزی که ما از زعفران داریم این نگرانی چندان وارد نیست. برای سقط جنین با استفاده از زعفران، باید مقدار یک گرم زعفران را در یک استکان آب گرم یا 100 میلی گرم آب دم کرده، روزی 3 تا 4 مرتبه به مقدار 1 تا 2 قاشق از این عصاره را خورد که میزان مصرف قابل توجهی است و امکان اینکه زن بارداری به صورت اتفاقی چنین میزان بالایی از زعفران را بخورد بسیار ناچیز است.

زعفران یکی از معروف‌ترین گیاهانی است که به عنوان داروی سقط جنین مخصوصا در طب قدیم استفاده می‌شد

زرشک

حکیم ابن سینا برای میوه آن اثرات سقط آوری را ذکر کرده است. این میوه به خاطر آلکالوئیدها و همچنین ترکیبات فنلی از قبیل آنتوسیانین‌ها موجب سقط جنین می‌شود. مکانیسم عمل آلکالوئیدهای اصلی میوه زرشک، به این صورت است که موجب انقباضات عضلانی رحم شده و افزایش انقباض به هر دلیلی می تواند منجر به سقط شود.
 

گلپر

در سه ماهه اول بارداری باید مراقب مصرف گلپر خود باشید. البته این مصرف باید حداقل به 2 گرم در روز برسد تا برای جنین شما ایجاد خطر کند که برای این ماده که به شکل آسیاب و پودر شده مصرف می‌شود مقدار زیادی است و امکان استفاده از این ماده به این میزان بسیار کم است.
 

کرفس

خیلی از خانم‌های باردار این موضوع را می‌دانند که نباید در سه ماهه نخست بارداری از کرفس استفاده کنند و خوردن خورش کرفس یا سالادی که حاوی کرفس باشد و ترکیباتی از این دست را برای خود محدود می‎کنند. اما بعضی از آنها نمی‌دانند که این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می‌تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی‌های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود


پونه

بعضی از خانم‌های باردار به دلیل اینکه مصرف دارو در دوران بارداری ممنوع یا به شدت محتاطانه است، برای بیماری‌ها و مشکلات سلامتی خود به گیاهان دارویی متوسل می‌شوند. اما این کار آنها ریسک بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال استفاده از دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی بسیار خطرناک است. زیرا پونه مانند یک سم قدرتمند عمل می‌کند. خوردن این گیاه در دوران بارداری و به مقدار زیاد باعث سقط جنین می‌شود.

سنبل ختایی

این گیاه نیز به خاطر تحریک قاعدگی، شل شدن عضلات و افزایش انقباضات رحم به سقط جنین کمک می‌کند.
 

سیاه دانه، مارچوبه، زیره، دارچین، رازیانه

رتبه بعدی مواد غذایی خوراکی که باید در دوران بارداری با احتیاط مصرف شوند و حتی الامکان از آنها استفاده نشود به این مواد بر می‌گردد که مصرف آن چه به صورت تازه یا خشک کرده یا حتی عرق به دست آمده از آنها باعث سقط جنین می‌شود.

مصرف سیاه دانه، مارچوبه، زیره، دارچین و رازیانه چه به صورت تازه یا خشک کرده یا حتی عرق به دست آمده از آنها باعث سقط جنین می‌شود

تخم شوید

دانه‌های گیاه شوید از گذشته در بین زنان ایرانی برای سقط جنین در موارد ضروری استفاده می‌شد. اثراین گیاه احتمالا به دلیل تحریک هورمون‌هایی است که منجر به شروع سیکل قاعدگی و حرکات انقباضی رحم می‌شوند.

گل بنفشه و گل ختمی

مصرف گل بنفشه و گل ختمی موجب سقط جنین می‌شود. ختمی باز کننده انتهای عروق رحم است که خود سقط کننده است و زنان باردار بدن مشورت پزشک نباید از این گیاه و گل بنفشه استفاده کنند.


غوره، آب غوره، بابونه

مصرف غوره، آب غوره، بابونه نیز برای زنان باردار مفید نیست زیرا قاعده‌آور هستند و باعث سقط جنین می‌‎شوند.

ارسال نظر شما

login captcha

مصرف پونه باید چقدر باشه؟؟؟برای لقاح برای اونایی هم که در اقدامن هم ضرر داره این گیاها؟

خب حالا چی بخوریم که جنین قوی بشه و احتمال سقط بیاد پایین؟؟

سلام ، پونه خوردم تو غذا ریخته بودن به عنوان ادویه ، چکار کنم خیلی میترسم ...

@فخریه

سلام دوست عزیز نگران نباشید مصرف زیاد و روزانه ی پونه  ممکن است خانم باردار را به لکه بینی و یا خون ریزی بیندازد این مصرف کم شما به عنوان ادویه مشکلی ایجاد نمی کند موفق باشید. 

کاش اینا رو زودتر میدونستم 😳😳😳😭😭😭😭

خیلی خوب بود من اصلا اینا رو نمیدونستم ممنون

عالی بود ممنون

سلام من اوایل بارداریم زعفران میخوردم چون خیلی دوست دارم که به لکه بینی افتادم ودکترم گفت استفاده نکن الان توماه 6هستم وخداروشکرفرزندم سالمه 

خوب بود ممنون 

سلام
بالاخره ما نفهمیدیم چی خوبه چی بده؟! تو این مقاله گفتین مارچوبه بده ولی در مقاله 6 تا از بهترین خوراکی های بهاری برای بارداری سالم دومین موردی که ازش اسم بردین مارچوبه هست

پربازدیدترین ها