2709
بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

1394/12/10 بازدید8029

نی نی سایت: در دوران بارداری غذاهایی که می‌خورید و همین‌طور بهداشت مواد‌غذایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این دوران هر غذایی که بخورید ممکن است روی سلامت خودتان و جنین تأثیر بگذارد. ما نکاتی را درباره بهداشت غذایی در دوران بارداری به شما می‌گوییم که حاصل جدیدترین توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه است:
*  گوشتی که مصرف می‌کنید باید کاملا پخته باشد و به هیچ عنوان گوشت نیمه‌پخته یا خام مصرف نکنید. پس از تکه‌تکه کردن گوشت خام چاقو و تمامی ظرف‌هایی که استفاده کرده‌اید را با آب گرم و مایع بشویید.
* میوه‌ها و سبزیجات را کاملا تمیز کنید. سبزیجات را تمیز بشویید تا لای برگ‌ها اثری از خاک باقی نماند. از کاهو و سبزیجات مانده به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا ممکن است دچار مسمومیت شوید.
* تخم‌مرغ را کاملا بپزید. از خوردن غذاهایی که در آن تخم‌مرغ عسلی وجود دارد پرهیز کنید. تخم‌مرغ خام حاوی ماده‌ای به نام سالمونیلا است که باعث حالت تهوع  و بیمار شدن می‌شود.
* فقط شیر پاستوریزه بنوشید. حتما پنیر پاستوریزه مصرف کنید . محصولات غیرپاستوریزه حاوی لیستریا است که باعث مسمومیت غذایی می‌شود. تا جایی که ممکن است از پنیرهایی با بافت نرم و پنیر بز دوری کنید.  پنیرهایی که بافت نرم دارد کمتر اسیدی است و محل خوبی برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود.

* اگر قصد مصرف غذاهای منجمد و آماده طبخ را دارید حتما آن را کاملا گرم کنید. غذاهای آماده طبخ از آنجایی که پخته نیستند ممکن است حاوی انگل‌های خاصی باشد و برای همین خوردن آنها چندان توصیه نمی‌شود. همچنین غذاهای خام را جداگانه نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود تا خطر مسموم شدن غذاهای دیگر کاهش یابد.
* به هیچ عنوان جگر و محصولاتی که در آن جگر وجود دارد را استفاده نکنید. جگر منبع غنی از ویتامین آ است. مقدار بیش از حد این ویتامین برای جنین ضرر دارد . ضمن این که آسیب‌پذیرترین عضو بدن آدم، جگر است و در صورتی که بیماری خاصی داشته باشد، احتمال آلودگی جگر از همه اعضای دیگر بدنش بیشتر است.
* بر سر اینکه در دوران بارداری آجیل مصرف شود یا خیر سالهاست که بحث وجود دارد. اما پزشکان امروزی مصرف  آنرا بلامانع می‌دادند. مگر اینکه به یکی از آجیل‌ها حساسیت داشته باشید.
* خیلی از خانم‌های باردار ممکن است ویار بستنی داشته باشند.  خوردن این خوراکی خوشمزه چون از شیر پاستوریزه تهیه شده است اشکالی ندارد.
* مصرف کافئین روزانه‌تان را به 200 میلی گرم در روز کاهش دهید. مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث سقط جنین شود.
* خوردن عسل برای خانم باردار مفید است اما کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند. البته یادتان باشد که در مصرف این خوراکی مفید، اعتدال را رعایت کنید.
* گوشت‌های کباب شده تا زمانی‌که کاملا کباب شده باشند، یعنی داخل‌شان خام و آبدار نباشد، مانعی برای مصرف ندارند.

 

ارسال نظر شما

login captcha
با سلام ممنون از مطلب خوب و مفیدتون من چند بار خیلی هوس کباب کوبیده کردم و خواهرم برام درست کرد یعنی کاملا خونگی بود و تا اونجایی که شد برشته درش اورد واسم بنظرتون ایا خوردن اون هم خطرناکه لطفا جواب منو بدید نگران شدم
@sali36

خیر 

@sali36

خیلی خوب باید پخته بشه عزیزم تا مصرف کنید

پربازدیدترین ها