2709
هیچ ارزانی بی‌علت نیست

هیچ ارزانی بی‌علت نیست

1394/11/20 بازدید271

نی نی سایت:هرچند برخی از گرانی‌ها هم در جامعه ما چندان علت موجهی ندارد و با منطقه جغرافیایی و اقشار ساکن در آن منطقه گره خورده است اما خیلی وقت‌ها ارزانی هم بی‌علت نیست؛ اگر سری به فروشگاه‌هایی با تخفیف‌های 50 درصدی بزنید و تنها به تاریخ انقضای اجناس نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد بسیاری از این کالاها تاریخ انقضای‌شان در شرف اتمام است.این چالشی است که در گذشته بیشتر به شکل فروش کنسرو ماهی، رب یا آجیل‌های رنگ شده و شکلات در گوشه و کنار خیابان‌ها دیده می‌شد اما حالا در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای که هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود، حتی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر هم دیده می‌شود؛‌ موضوعی که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است اما انگار نظارت مناسبی روی این موضوع وجود ندارد؛ ‌روشن‌ترین گواه این بی‌نظارتی هم کالاهای با تاریخ انقضای رو به پایان است که در قفسه‌های این فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند.

تخفیف‌های بالا در پایان عمر کالا!
برای تهیه گزارش راهی چند فروشگاه زنجیره‌ای شهر می‌شویم. فروشگاه اول یکی از معتبرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و وابسته به یکی از نهادهای رسمی است. کالاهای حراج خورده را در سبدهایی جدای از قفسه‌های معمولی فروشگاه چیده‌اند. تخفیف‌ها از 5 درصد آغاز می‌شود و به 50 درصد می‌رسد. کالاهای 50 درصدی معمولاً از دو حالت خارج نیستند یا برندهایی هستند که هرگز نام‌شان به گوشتان نخورده و از این طریق می‌خواهند برای برندشان تبلیغ کنند یا برندهای معتبری که مهلت مصرف‌شان رو به اتمام است. به طور نمونه تاریخ انقضای اسپری خوش‌بوکننده بدن یکی از برندهای معتبر با تخفیف 50 درصدی عرضه شده را بررسی می‌کنیم. تاریخ تولید 2013/03/18 و تاریخ انقضای آن 2016/03/18 است یعنی تنها حدود یک اسپری خوش‌بوکننده بدن تا پایان مهلت مصرف و سلامت این اسپری خوشبوکننده بدن باقی مانده است. اسپری 50 درصد تخفیف از یک برند شناخته شده هم تاریخ انقضایش 2016/4 است و کمتر از دو ماه تاریخ مصرف دارد. تخفیف 50 درصدی اما خیلی از افراد را به خرید این کالاها تشویق می‌کند. خانم و آقای جوانی چند اسپری بر می‌دارند و در سبد خرید خود می‌گذارند بی‌آنکه توجهی به تاریخ انقضای آن داشته باشند. وقتی تاریخ انقضای کالا را به آنها نشان می‌دهم، می‌گویند:‌ مهم نیست کالاهای خارجی را می‌شود تا چند ماه پس از انقضا هم استفاده کرد.» اما خانم دیگری که در حال برانداز کردن کالاهاست انگار روی تاریخ انقضا حساس است به همین خاطر آنها را سر جایش می‌گذارد.

تاریخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
به یکی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رویم. فروشگاهی که چند شعبه دارد اما ظاهراً متعلق به بخش خصوصی است. لوازم آرایشی این فروشگاه هم با تخفیف 50 درصد عرضه می‌شود، البته به گفته فروشنده‌ها فقط برای سه روز است اما اگر به تاریخ انقضای این لوازم آرایشی نگاه می‌کردید، مطمئن می‌شدید که این حراج تا تمام شدن این کالاها ادامه دارد زیرا برخی از این لوازم آرایش تاریخ مصرف‌شان گذشته و برخی دیگر در حال تمام شدن تاریخ انقضاست. وقتی آنها را به فروشنده نشان می‌دهم، می‌گوید: نه خانم اصلاً ربطی به تاریخ انقضا‌ ندارد. تازه خیلی از این کالاهای تاریخ مصرف گذشته مجدد به کارخانه رفته و تاریخ جدید می‌خورند.زیر‌زمین این فروشگاه هم نمایشگاه تخفیفات ویژه است و فروشندگان در حالتی شبیه دست‌فروشان مترو یا خیابان 15 خرداد ایستاده‌اند و داد می‌زنند و کالاهای خود را تبلیغ می‌کنند.وقتی به زیر‌زمین فروشگاه می‌روید با انواع و اقسام خوراکی‌های گمنام مواجه می‌شوید که در بخش یکی بخر دو تا ببر گذاشته شده‌اند. بیش از همه بسته‌بندی خاک گرفته و آلوده رب انارهایی که در این بخش حراج شده‌اند، نظرم را جلب می‌کند. اکثر بسته‌ها تاریخ انقضایشان مخدوش است و آنقدر روی شیشه‌ها خاک نشسته که می‌توان مطمئن بود این رب انارها مدت‌ها در محیطی نامناسب نگهداری شده‌اند. برخی از شیشه‌ها هم به دلیل شکستگی به کارتن بسته‌بندی چسبیده بودند و کنده نمی‌شدند. بالاخره توانستم بسته‌های سالم با تاریخ انقضای مشخص را پیدا کنم. ظاهراً این رب‌انارها تاریخ مصرف گذشته نبودند اما خاک و کثیفی شیشه‌های بسته‌بندی نشان می‌داد خیلی نمی‌توان به این تاریخ انقضاها اعتماد کرد. سویا، ‌انواعی از کیک‌های بسته‌بندی، دسرها و چند مدل چای هم در میان این کالاهای تخفیف‌دار هستند؛ کالاهایی که ظاهر و حتی نام‌شان شبیه برندهای معروف است اما وقتی دقت کنید متوجه می‌شوید این تلاشی برای کپی‌برداری و سوء‌استفاده از برندهای شناخته شده است و تفاوت‌های زیادی میان برند اصلی و این کپی‌ها وجود دارد.

نگهداری کالا در شرایط غیر سلامت
به یکی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خصوصی سر می‌زنیم. در اینجا نیز به جز کالاهایی که در همه فروشگاه‌ها پیدا می‌شود، برندهای عجیب و غریب با تخفیف‌های بالا عرضه می‌شود. اینجا اما به جز ناشناخته بودن برند، شاهد نگهداری سوسیس و همبرگر و حتی گوشت‌های چرخ کرده بسته‌بندی در فضای خارج از یخچال هستیم. فروشنده‌ها هم در گوشه و کنار ایستاده و با داد و فریاد اجناس را تبلیغ می‌کنند و حتی وعده اشانتیون در صورت خرید‌های بالا می‌دهند. در همین هنگام است که خانمی با فاکتورش مراجعه و اشانتیون را از فروشندگان مطالبه می‌کند اما آنها ابتدا با شوخی و بعد با بهانه‌های دیگری اشانیتون وعده داده شده را به خریدار نمی‌دهند.وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رسمی اینگونه کالاها را با چنین شرایطی می‌فروشند، کالاهایی که توسط دست‌فروشان فروخته می‌شود دیگر تکلیف‌شان معلوم است. تمام این اتفاقات اما در شهرها و زیر گوش سازمان غذا و دارو و بهداشت محیط وزارت بهداشت رخ می‌دهد اما آب از آب تکان نمی‌خورد.

 


منبع:روزنامه جوان

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها