2109
چه کنیم تا فرزندمان بهتر حرف بزند

چه کنیم تا فرزندمان بهتر حرف بزند

1394/09/16 بازدید2241

نی نی سایت:به گفته پریسا قیاسی، روان‌شناس کودک و مشاور فرزندپروری و کارشناس ارشد روانشناسی از دانشگاه تهران اگر فکر می‌کنید کودکتان در زمینه مهارت‌های کلامی کمی ضعیف است، با استفاده از روش‌های ساده زیر به او کمک کنید تا بهتر حرف بزند.

برای کودکتان کتاب بخوانید: وقتی شما برای فرزندتان کتاب می‌خوانید، او به شما توجه بیشتری می‌کند و بیشتر متوجه کلمات و صداهایی که تلفظ می‌کنید، خواهد شد.

آواز بخوانید: کلماتی که به صورت شعر و همراه با ریتم هستند، برای فرزندتان بخوانید. بیان کلمات همراه با ریتم و آهنگ بیشتر در ذهن کودکان می‌ماند.

دامنه لغات کودکتان را افزایش دهید: وقتی فرزندتان در گفت‌وگو با شما یک کلمه را بیان می‌کند، شما آن را با کلمه‌ای دیگر ترکیب کنید و به کودکتان بگویید. مثلا اگه کودکتان می‌گویید «نی‌نی»، شما بگویید «نی‌نی کوچولو». به این ترتیب فرزندتان کلمه کوچولو را هم یاد می‌گیرد و بر دامنه لغات او افزوده می‌شود.

به پارک بروید: بازی در محیط باز به خصوص بازی با بچه‌های دیگر نقش موثر و مفیدی در بهبود توانایی کودک در حرف زدن دارد.

با کودکتان همبازی شوید: وقتی شما با فرزندتان بازی می‌کنید، اجازه دهید او به شما بگوید که چه کاری انجام بدهید. شکل‌گیری این ارتباط به افزایش مهارت‌های کلامی کودک کمک می‌کند.

ساعات تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای را کم کنید: با توجه به اینکه فعالیت‌هایی چون بازی‌های رایانه‌ای باعث ایجاد ارتباط کلامی با کودک نمی‌شود، بنابراین نباید بیشترین وقت کودکان صرف بازی با آنها شود. این فعالیت‌ها برای بچه‌هایی که می‌خواهند شروع به حرف زدن کنند ضرر دارند. از سوی دیگر هم طبق توصیه انجمن متخصصان کودک آمریکا بهتر است کودکان تا دو سالگی تلویزیون تماشا نکنند و بعد از دو سالگی هم مدت زمان محدود و خاصی برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود زیرا بی‌توجهی به این مساله می‌تواند باعث کاهش محدوده توجه و تمرکز کودکان شود.

 

منبع:سلامانه

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید