2109
دمنوش‌های موثر بر سلامت روان در دوران شیوع کرونا

دمنوش‌های موثر بر سلامت روان در دوران شیوع کرونا

1399/01/27 بازدید11436

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند دعوا نمک زندگی است اما گاهی شوری این نمک از حد ایده‌آل خارج می‌شود و تهدیدی جدی برای زندگی مشترک به حساب می‌آید. اما در بسیاری از موارد طب سنتی پیشنهادهایی برای ایجاد آرامش در خانه و دوری از فضای پرتنش دارد. برخی گیاهان دارویی معجزه میکنند و در این دوران پراسترس کرونا می‌توانند فضای آرام‌تری برای شما و خانواده ایجاد کنند. دکتر فریدون راسخ، متخصص طب سنتی دمنوش‌های موثر بر سلامت روان در دوران شیوع کرونا را به شما معرفی میکند.

معجون‌های‌ ضدخستگی کدامند؟

به گفته بسیاری از متخصصان، خستگی‌های روزمره به مرور زمان میتواند به خستگی‌های‌ مزمن تبدیل شود و روی کیفیت زندگی مشترک تاثیر بگذارد. البته این روزها انواع قرص‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌‌زا به بازار آمده‌اند؛ با این ادعا که قادرند بر خستگی‌ شما غلبه کنند و سطح انرژی‌‌تان را بالا ببرند اما نباید فراموش کنیم که مصرف مداوم این محصولات سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. پس چه بهتر که در این شرایط سراغ جوشانده‌های گیاهی برویم که هم بی‌خطرند و هم تاثیرگذار.

1.جوشانده‌ رزماری:  30گرم ساقه‌ی رزماری را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. حالا محلول را صاف کنید و به مدت یک ماه پیش از غذا یک فنجان بنوشید؛ یعنی روزی 3 فنجان. بد نیست بدانید این گیاه به شما کمک می‌کند تا خستگی‌ را از تن‌تان بیرون بیاورید اما مصرف آن به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

2.جوشانده‌ جینسینگ: به گفته متخصصان حدود 8 درصد ریشه گیاه جینسینگ از ماده‌ای به نام «جینسنوزید» تشکیل شده است که یک ماده‌ ضد استرس، تقویت کننده و ضد خستگی محسوب می‌شود. کافی است گرم ریشه‌ خرد شده‌ی گیاه جینسنگ را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کرده و صبح‌ها یک فنجان بنوشید اما بیماران مبتلا به فشار خون باید بی خیال این نوشیدنی شوند.

 

3.چای دارچینی: حکمای طب ایرانی بر این باورند دارچین با تحریک بدن خستگی را رفع می‌کند و مصرف روزانه آن مانع از بروز خستگی‌های مزمن می‌شود. برای تهیه چای دارچینی کافی است هنگام دم کردن چای 3 تا 4 عدد چوب دارچین داخل قوری بیندازید و حدود 15 دقیقه اجازه دهید تا چای دم بکشد. نکته جالب اینکه تا به حال مورد منع مصرف برای استفاده از این گیاه معطر مطرح نشده است اما مواظب باشید گه گرفتار بحث همیشگی افراط و تفریط نشوید!

4.چای سبز با نعنا: زمانی که احساس خستگی می‌کنید بدون معطلی سراغ چای سبز بروید؛ این راهکاری است که از سوی بسیاری از متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود. برای تهیه این چای خوش عطر  باید یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از 5 دقیقه مقداری برگ نعنای تازه به آن اضافه کنید و روزانه دو فنجان از این چای بنوشید و با خستگی‌ها خداحافظی کنید.

زندگی شیرین با خواب شیرین

آیا شما هم جزو افرادی هستید که صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌کنید که کاش یک ساعت دیگر می‌توانستید بخوابید؟ آیا می‌دانستید بدخوابی رابطه مستقیمی با مشاجره‌های خانوادگی دارد؟ یک پژوهش استرالیایی در سال 2012 میلادی نشان داد احتمال بروز جر و بحث و دعوا در افرادی که خواب با کیفیتی ندارند 50 درصد بیشتر از آنهایی که خوب می‌خوابند چرا که خواب ناکافی و بی کیفیت آستانه تحمل افراد را کاهش می‌دهد و باعث بروز بداخلاقی و بهانه تراشی‌های بی‌دلیل می‌شود؛ عوامل مهمی که زمینه ساز بروز بسیاری از اختلافات زناشویی است. از دیدگاه طب سنتی اندازه خواب نباید کمتر از 6 ساعت و بیشتر از ۱۰ ساعت در شبانه روز باشد. همچنین بهترین زمان برای خوابیدن بین یک تا ۲ ساعت بعد از صرف شام و بهترین زمان برای بیدار شدن هنگام طلوع خورشید است. بنابراین افرادی که به شب زنده داری عادت دارند و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند، خواب با کیفیتی نخواهند داشت.

جوشانده زیرفون: اگر به هر دلیلی دچار بی‌خوابی هستید و یا از اختلالات خواب رنج می‌برید نوشیدن یک فنجان جوشانده‌ زیرفون می‌تواند کارساز باشد چرا که این گیاه ترکیبات مسکن و آرام بخشی دارد که روی سیستم عصبی مرکزی‌ تاثیر می‌گذارد و مشکلات ناشی از خواب را از بین می‌برد. برای تهیه این جوشانده کافی است 2 گرم گل زیرفون را به مدت 5 دقیقه در در 200 سی‌سی آب‌جوش دم کرده و نیم ساعت پیش از رفتن به رختخواب یک فنجان از این جوشانده میل کنید.

دمنوش اسطوخودوس آرامش بخش

گیاهان تقویت قوای جنسی

«فقط با یک تماس تلفنی، محصول مورد نظرتان را در منزل تحویل بگیرید.» این جمله پای ثابت همه تبلیغات اینترنتی و ماهواره‌ای محصولات جنسی است. در واقع جملاتی مثل «درمان تضمینی ناتوانی جنسی» و «افزایش قوای جنسی با کپسول گیاهی» آنقدر فریبنده‌اند که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کنند. این در حالی است که بر اساس آمار حدود 20 درصد مردم از مشکلات جنسی رنج می‌برند و بسیاری از طلاق‌های عاطفی بین زوج‌ها نیز ناشی از همین مشکل به ظاهر بی‌اهمیت است. بنابراین اگر فکر می‌کنید جزو این 20درصد هستید، باید به جای سفارش محصولات ماهواره‌ای خطرناک به یکی از کلینیک‌های طب سنتی مراجعه کنید چرا که با شیوه‌های درمانی طب سنتی و گیاه‌درمانی میتوان مشکلات این چنینی را درمان کرد. بد نیست بدانید درمانگران و متخصصان طب سنتی برای درمان بیماری‌های جنسی جنبه‌های فردی، روانی، شخصیتی، اجتماعی، تغذیه‌ای و رفتاری هر فرد را مد نظر قرار می‌دهند و پس از مطالعه این موارد برای  درمان بیماری‌ها و اختلال‌های جنسی اقدام می‌کنند.

جادوی زنجبیل را نادیده نگیرید: زنجبیل از جمله گیاهان دارویی با طبع گرم و مزه‌ای تند و تیز است و مصرف آن به صورت تازه در غذا و یا خشک شده در جوشانده‌های گیاهی باعث تقویت قوای جنسی است. اسانس زنجبیل هم یکی از این فرآورده‌هایی است که می‌توان 10 قطره از آن را به همراه غذا، سالاد و چای در طول روز مصرف کرد. در عین حال، مصرف گوشت گوسفند با پیاز، خوردن انگور شیرین رسیده، شلغم، روغن حیوانی، تخم‌مرغ عسلی، مغز بادام و گردو، آب انار و شیر هم می‌تواند در درمان بی میلی و ضعف قوای جنسی موثر باشد.

استرس و اضطراب منهای زندگی مشترک

زندگی ماشینی این روزها باعث شده تا بسیاری از افراد دچار استرس و اضطراب‌های روزمره شوند؛ موضوعی که می‌تواند روی رابطه زوج‌ها تاثیر بگیرد و فاصله آنها را از هم روز به روز بیشتر کند. بد نیست بدانید بر اساس نتایج بررسی‌ها استرس کاری، از عوامل مهم و موثر در ایجاد نارضایتی زوج‌ها از ازدواج است اما بار کنید داروهای شیمیایی بهترین گزینه درمانی نیست چرا که به کمک داروهای گیاهی هم میتوانید از شر این استرس‌های روزمره خلاص شوید.

1.دمنوش بابونه: اگر دچار دلشوره و استرس‌های کاری روزمره هستید، مصرف روزانه یک فنجان دمنوش بابونه می‌تواند باعث آرام شدن شما شود. تحقیقات متخصصان نروژی نشان می‌دهد افراد مضطربی که 8 هفته پشت سر هم چای بانونه مصرف می‌کنند، 40درصد بیشتر از بیمارانی که دارو می‌خورند، اضطرابشان کاهش پیدا می‌کند چون این گیاه درست مشابه داروهای آرام بخش عمل می‌کند و استرس را از بین می‌برد. برای تهیه دمنوش بابونه باید مقداری از گیاه خشک شده بابونه را با آب جوش در قوری دم کنید و بعد از 10دقیقه آماده مصرف است.

2.چای سبز و لیمو: به گفته حکمای طب سنتی چای سبز یک نوشیدنی گیاهی آرام بخش محسوب می‌شود که با کنترل تپش قلب و فشار خون، کاهش اضطراب را به دنبال دارد. برای افزایش اثر آرامبخشی چای سبز می‌توانید دو تا سه قطره آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

3.دمنوش گل گاو زبان و  سنبل الطیب: شاید وقتی به عطاری بروید و سراغ گل‌گاوزبان را بگیرید صاحب عطاری به شما پیشنهاد کند کمی هم سنبل الطیب بگیرید چرا که مخلوط این دو گیاه و نوشیدن دمنوش آنها بسیار آرامش بخش است و برای تمدد اعصاب توصیه می‌شود. برای تهیه این دمنوش باید گل گاو زبان و سنبل‌الطیب را به نسبت ۴ به ۱به همراه 2 عدد لیمو عمانی و مقداری نبات در یک قوری بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و روزی یک فنجان میل کنید.
نکته طلایی: سنبل الطیب علاوه بر خاصیت آرام بخشی، خواب آور است و توصیه میشود دمنوش آن پیش از خواب مصرف شود.

4.رایحه درمانی با  اسطوخودوس: بر اساس توصیه‌های طب سنتی استشمام رایحه اسطوخودوس که در بسیاری از کشورها مثل سوئد رایحه درمانی بنفش نامیده می‌شود، استرس و دلشوره را از بین می‌برد. بنابراین توصیه می‌شود برای خواب آرام مقداری عصاره اسطوخودوس را در فضای اتاق خواب و روی بالشتان اسپری کنید و مطمئن باشید همسرتان هم تحت تاثیر این آرامش قرار خواهد گرفت.


آرامش هنگام خواب
 

5.نشاط با طعم شربت زعفران: اگر به هر دلیلی احساس کسالت و بی‌حوصلگی می‌کنید و همین موضوع روی زندگی مشترکتان تاثیر منفی گذاشته است ما به شما مصرف زعفران را نه تنها به عنوان چاشنی غذا بلکه به عنوان یک نوشیدنی مجزا توصیه می‌کنیم چرا که بر اساس توصیه‌های طب سنتی زعفران ضد افسردگی و نشاط آور است. برای تهیه این نوشیدنی نشاط آور باید مقداری زعفران را با آب داغ و کمی نبات دم کنید و روزی یک فنجان از آن را بنوشید. حتی می‌توانید در این روزهای گرم سراغ شربت زعفران بروید. برای تهیه این شربت باید مقداری شکر و آب را روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر حل شود. سپس زعفران دم کشیده را به آن اضافه کنید و بعد از گذشت دو دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید شربت خنک شود و با یخ فراوان میل کنید.

لطفا خوشتیپ و خوشبو باشد!

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از زوج‌ها به آن اهمیت نمی‌دهند، رسیدگی به وضعیت ظاهری است. در واقع در اوایل آشنایی و ازدواج این موضوع جدی گرفته می‌شود اما به مرور زمان رنگ کهنگی به خود می‌گیرد در حالی که باید سعی کنید همیشه برای همسرتان بهترین باشید. استحمام روزانه، استفاده از خوشبوکننده‌های طبیعی مثل عصاره لیمو، صندل و نعناع و از بین بردن بوی بد پا (قرار دادن پاها در محلول آب نمک) به محض ورود به خانه تاثیر به سزایی در بهبود روابط زناشویی شما دارد. برای رفع بوی بدن دهان هم می‌توانید از جعفری یا نعناع کمک بگیرید چرا که جویدن این سبزی‌ها باعث خوشبو شدن نفستان می‌شود. مسواک کردن با جوش شیرین هم در رفع بوی نامطبوع دهان موثر است چون مولکول‌های بدبو را جذب می‌کند و خواص ضدباکتریایی دارد. برای این منظور مقداری جوش شیرین روی مسواکتان بریزید و دندان‌ها و روی زبان را مسواک بزنید تا تأثیر جادویی آن را در پاک‌سازی دهان ببینید.

نکته طلایی: هنگامی که از سرکار به خانه برمی‌گردید به بهانه شستن دست و صورت سراغ قفسه نگهداری عرقیات گیاهی بروید و یک قاشق عرق نعناع بخورید. با این کار هم بوی بد دهانتان از بین می‌رود و هم اشتهایتان برای صرف شام تحریک می‌شود. با همین راهکار ساده با لبخند همسرتان مواجه خواهید شد.

 

ارسال نظر شما

login captcha
بیسااااااااار عالی...مرسی
بسیار مفید بود. مرسی
@فهیمه_"مامان_پارمیس"

امتحان کردین شما؟

ممنون .. عالی بود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید