2109
عوارض "سزارین" و فواید زایمان "طبیعی"

عوارض "سزارین" و فواید زایمان "طبیعی"

1394/06/15 بازدید993

 نی نی سایت:یک متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه احتمال مرگ و میر مادران در زایمان سزارین هفت برابر زایمان طبیعی است، گفت: ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند در زایمان طبیعی بیشتر است.دکتر سیده مرجان پورحیدری  با بیان اینکه زایمان طبیعی می‌تواند برای مادران بسیار مفید باشد، اظهار کرد: از نظر پزشکی، جسمانی و روانی، زایمان طبیعی فوایدی برای کودک هم دارد.
وی پیشگیری از خطر مرگ، پیشگیری از خطر عفونت، پیشگیری از آسیب دیدن دستگاه ادراری، پیشگیری از آسیب دیدن روده و پیشگیری از لخته شدن خون در پاها و... را از مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین عنوان کرد.پورحیدری، احساس خوشایند از توانایی در زایمان طبیعی، احساس مشارکت در زایمان و درک نحوه تولد نوزاد، احساس تسلط و حاکم بودن بر اتفاقات حین زایمان، احساس برقراری ارتباط فوری و پیوند احساسی با نوزاد پس از وضع حمل و احساس رضایت از پذیرفتن مسئولیت‌های مادرانه در مراقبت از نوزاد را از فواید روانی زایمان طبیعی نام برد.

وی با بیان اینکه زایمان طبیعی برای نوزادان هم فواید بسیاری دارد تصریح کرد: از آنجا که فواید تغذیه طبیعی با شیر مادر مورد توجه است، سزارین برای مادرانی که مایلند نوزادان‌شان را با شیر خود تغذیه کنند، مشکل‌ساز خواهد شد. اغلب زنانی که زایمان طبیعی می‌کنند بلافاصله پس از تولد نوزاد، تغذیه با شیر خود را آغاز می‌کنند و شیردهی در زنانی که سزارین می‌شوند با تاخیر ‌آغاز می‌شود.این متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه خطرناک‌ترین عارضه جانبی جراحی سزارین برای نوزاد نارس است، اظهار کرد: نارسی برای شرح دادن وضعیت نوزاد بکار می‌رود و به دلیل انتخاب نادرست زمان سزارین، نوزاد نارس به دنیا می‌آید.

وی افزود: نوزادانی که به روش سزارین انتخابی به دنیا می‌آیند، به میزان چشمگیری در معرض خطر ابتلا به سندرم دیسترس تنفسی (RDS) قرار دارند، هنوز هم در اغلب بیمارستان‌ها برای جراحی سزارین بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد و داروهای به‌ کار رفته برای بیهوشی مادر از طریق جفت به بدن نوزاد می‌رسد.پورحیدری با بیان اینکه فقدان ایجاد فشار بر روی دستگاه تنفسی بر اثر سزارین در نوزاد بروز می‌کند، افزود: در این حالت تخلیه مایع از اعماق ریه نوزاد به طور کامل صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل بروز مشکلات تنفسی در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا آمده‌اند در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر است.وی خاطرنشان کرد: احتمال مرگ و میر مادران در زایمان سزارین هفت برابر زایمان طبیعی است. همچنین ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند و شروع شیردهی در زایمان طبیعی سریع‌تر است.

پورحیدری با اشاره به اینکه میزان خونریزی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است، خاطرنشان کرد: احتمال کم خونی و نیاز به تزریق خون در بیماران سزارین بیشتر است.
این متخصص زنان و زایمان و نازایی، احتمال عفونت‌های رحمی در سزارین را بیشتر از زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: سزارین در همه مواقع تضمین سلامت جنین نیست و احتمال بریدگی و شکستگی اعضای بدن جنین در سزارین وجود دارد.

پورحیدری با بیان اینکه شانس مشکلات تنفسی در نوزادان نارس که به روش سزارین متولد می‌شوند، بیشتر است، خاطرنشان کرد: در مادران سزارینی بازگشت مادر به فعالیت‌های طبیعی روزانه دیرتر از مادرانی است که به طور طبیعی زایمان می‌کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها