2109
اسباب‌بازی، تمام ثروت یک کودک

اسباب‌بازی، تمام ثروت یک کودک

1394/06/09 بازدید282

 نی‌نی سایت: یک روانشناس کودک گفت: کلمات والدین اسباب بازی کودکان است بنابراین باید هنگام حرف زدن با کودکانمان در انتخاب کلمات نهایت دقت را داشته باشیم. عبدالرضا کردی در نشستی با عنوان "اسباب بازی‌ها و نقش آن در زندگی کودکان" اظهار کرد: اکثر افراد به دلیل انتخاب کلیشه‌ای و ناآگاهانه، اسباب بازی‌های نادرستی برای کودکان انتخاب می‌کنند. وی افزود: برای مثال عروسک بزرگ نمایشی نمی‌تواند اسباب بازی مناسبی برای بازی کودکان باشد، اما عروسکی را که یک دختر بچه بتواند آن را بلند کند، در آغوش بگیرد، با آن ارتباط برقرار کند، یا ماشینی را که یک پسر بچه بتواند با آن حرکت کند و در قالب بازی کارهای اداری خود را انجام دهد اسباب بازی مناسبی است. این روانشناس کودک با توجه به طراحی اشتباه اسباب‌بازی‌ها در ایران گفت: متاسفانه در ایران اسباب‌بازی‌های دخترانه به سمت پسرانه شدن و اسباب بازی‌های پسرانه دخترانه می‌شود و با توجه به اینکه اسباب بازی‌ها به رفتار کودکان جهت می‌دهند باید در آینده منتظر زنان و مردان آسیب‌پذیر باشیم.

 

کردی با تاکید بر رعایت استانداردهای مختلف برای انتخاب اسباب بازی برای کودکان افزود: متاسفانه در ایران برای ساخت اسباب بازی‌های پلاستیکی از مواد بازیافتی آلوده استفاده می‌شود بنابراین باید در انتخاب اسباب بازی‌ به علامت استاندارد روی آن توجه کرد. از طرفی انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان هم بسیار اهمیت دارد برای مثال اسباب بازی اگر مکانیکی باشد و موی یک دختر بچه را در خود بکشد می‌تواند باعث آشفتگی روانی کودک شود.

تحقیق کنید نه تقلید
کردی با بیان این که در انتخاب اسباب بازی برای کودکان باید تحقیق کرد نه تقلید، ادامه داد: هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان بایدهوش هیجانی، هوش شناختی، هوش بدن حرکتی و هوش تجسمی کودک را مد نظر گرفت و اسباب بازی مناسب همان کودک را با توجه به ویژگی‌های او انتخاب کرد. وی با بیان اینکه نباید اسباب بازی‌ها را تنها وسایل بازی دانست، خاطر نشان کرد: کلمات در کودکان هیجان ایجاد می‌کند. کلمات ما اسباب بازی آن‌هاست، به همین دلیل گاهی کودکان از پدر و مادر خود می‌پرسند که من را دوست دارید؟ بنابراین باید هنگام حرف زدن با کودکانمان در انتخاب کلمات نهایت دقت را داشته باشیم.

این روانشناس کودک گفت: لگو یک اسباب بازی خلاق است اما چوب خشک یک درخت خلاقانه‌تر است، می‌توان با آن‌ "الک دولک" بازی کرد. سنگ‌ها خلاقانه تر هستند چون می‌توان با آن‌ها هفت سنگ بازی کرد. اسباب بازی کودکان بر شخصیت آن‌ها تأثیر بسیاری می گذارد به شرطی که والدین هم بتوانند در گفت‌و‌گو با کودکان ادبیات درستی داشته باشند. اسباب بازی کودکان مهم هستند چون تمام دارایی و ثروت کودک است. کردی هم چنین درخصوص فرهنگ سازی توسط اسباب بازی‌ها گفت: عروسک‌ها می‌توانند فرهنگ‌ها را عوض کنند، مانند فرهنگ پوشش، فرهنگ ارتباطات، فرهنگ زندگی و فرهنگ خوشبختی. در کشورمان عروسک سیاه پوست نداریم در صورتی که انسان سیاه پوست داریم. این می‌تواند تبعیض را در کودکان افزایش دهد که انسان سفید پوست بر سیاه پوست برتری دارد.

آموزش مسئولیت‌های اجتماعی با بازی‌های قدیمی
وی با توجه به موضوع مهم خلاقیت در کودکان تصریح کرد: بازی‌های قدیمی خلاق‌تر بودند چون عناصر بازی‌های قدیمی در طبیعت بود مانند بازی با گردو، چوب، سنگ؛ تمام این بازی‌ها طبیعی و در جهت مسئولیت‌های جسمی، اجتماعی و روان شناختی قرار داشت. والدین می‌خواهید کودک خلاق داشته باشید در صورتی که خودشان خلاق نیستند. این روانشناس کودک ادامه داد: کارتون‌های وسایل خریداری شده را دور نریزید، این وسایل اسباب بازی‌های خوبی برای کودکان هستند. تنها با این کارتون‌ها و یک چسب می‌توان برای کودک خانه‌های کارتونی ساخت. با این کار به آن‌ها کمک می‌کنید که کارهای خلاقانه انجام دهند. به کودکان آموزش دهید هیچ چیز بی‌مصرفی در دنیا وجود ندارد. انسان‌های کم فرهنگ همه چیز را بی‌مصرف می‌کنند، اما انسان‌های خوش فرهنگ و خلاق می‌توانند اسباب بازی بسازند و با آن‌ها بازی کنند. کردی با اشاره به اینکه بازی‌ها به شخصیت کودکان سمت و سو می‌دهند، گفت: وقتی کودکی اسباب بازیش را به هم بازی خود نمی‌دهد، روحیه‌ بد جنسی را در خود تقویت می‌کند؛ از طرفی اگر شما به کودکتان تحمیل کنند که اسباب بازی‌های خود را به بقیه بدهد، روحیه غارت‌گری را در او افزایش خواهید داد؛ می‌توانید با آرامش به کودک بگویید "بخشیدن قشنگ است، ببخش تا خدا هم به تو ببخشد" و اگر کودک پاسخ مثبتی به این توصیه داد والدین می‌توانند اسباب بازی بهتری برای او تهیه کنند.

وی با تاکید بر محور خلاقیت در بازی‌های کودکان گفت: اسباب بازی‌ها می‌توانند به زندگی کودکان جهت مثبتی بدهند به شرط اینکه خلاق و مناسب باشند. در انتخاب اسباب باری‌ها نباید تنها به ظاهر زیبای آن‌ها توجه کرد. اسباب بازی‌هایی مانند منچ، مار و پله و شطرنج شاید ظاهر جذابی نداشته باشند، اما بازی‌های خلاقانه‌ای هستند. بازی‌های کلامی بازی‌هایی هستند که ذوق و خلاقیت را در کودکانمان زیاد می‌کند. بازی‌هایی مانند اسم شهرت اسباب بازی‌های کلامی محسوب می‌شود.

 هماهنگی اسباب بازی با استاندارهای خانوادگی
این روانشناس با تاکید بر در نظر گرفتن استاندارهای خانوادگی در انتخاب اسباب بازی افزود: اگر فرهنگ پوشش خانواده دارای اصول است، اسباب بازی‌هایی را باید برای کودکان انتخاب کرد که به اصول فرهنگی خانواده نزدیک باشد. در غیر این صورت همان اسباب بازی دشمن فرهنگ پوشش آن خانواده می‌شود. اگر به این مورد توجه دارید که فرزندتان نباید در آینده فرد پول دوستی باشد نباید اسباب بازی گران قیمت بخرید. اگر دوست دارید فرزند متواضعی داشته باشید باید لباس اسباب بازی کودکتان ساده باشد. کردی در خصوص ارتباط والدین و کودک در بازی کردن گفت: نقش والدین در بازی با کودکان کارکردهای مختلف دارد از جمله همراهی، والدین باید در بازی کردن با کودک همراهی کنند. مورد دیگر نظارت است؛ نباید اجازه داد کودک هر بازی را انجام دهد و هر زمانی که خواست بازی کند و مسئله مهم‌تر اینکه نباید با هر کسی که خواست بازی کند. وی با تاکید بر اینکه بازی کردن با اسباب بازی سن مشخصی ندارد، اظهار کرد: منطقی شدن رابطه کودک با اسباب بازی بعد از 12 سالگی باید شکل گرفته باشد بعد از این سن کودک نباید وقت زیادی برای بازی با اسباب بازی‌های خود بگذارد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14907 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10555 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2096 بازدید