2709
پاسخ به سوالات ماه‌های اولیه مادران باردار

پاسخ به سوالات ماه‌های اولیه مادران باردار

1394/06/07 بازدید5877

نی‌نی سایت: بارداری را به جرات می‌توان یکی از دوران‌های انقلابی برای زنان دانست که از نظر فیزیکی و روحی با تغییرات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. با آغاز دوران بارداری سوال‌های بسیاری به ذهن مادران هجوم می‌آورد که گاهی اوقات با برهم خوردن آرامش مادران همراه است. در این مطلب به برخی از مهم‌ترین سوالات مادران پاسخ داده می‌شود:

از چه زمانی می توانم متوجه شوم که باردار هستم؟
سه روز پس از تاخیر افتادن عادت ماهانه‌تان به داروخانه مراجعه کرده و «بی بی چک» تهیه کنید. «بی بی چک»، یکی از روش‌های تشخیص بارداری است که مکانیزم عمل آن تعیین غلظت هورمون 
HCG در ادرار فرد مشکوک به بارداری است. زنان برای اطلاع از بارداری با روش «بی بی چک» باید ادرار خود را در ظرف تمیزی مانند لیوان یکبار مصرف بخصوص صبح هنگام جمع آوری کرده سپس نوار تست را از پاکت خارج کرده و تا خط مشخص شده ماکس داخل لیوان ادرار فرو ببرند. چند ثانیه صبر کنید سپس نوار را از داخل لیوان خارج کرده و به طور افقی روی دهانه ظرف ادرار قرار دهید. در صورتی که جواب مثبت باشد دو نوار رنگی در نواحی کنترل و پایین تر از آن ظاهر می‌شوند اما اگر جواب منفی باشد تنها یک نوار رنگی ظاهر می‌شود. اما شدت رنگ بستگی به زمان بارداری دارد و برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود آزمایش خون بدهید.


برای تشخیص بارداری، آزمایش خون بهتر است یا ادرار؟
هر دو آزمایش خوب و مفید هستند و از دقت یکسانی برخوردارند. اگر به هر دلیلی تمایلی به آزمایش خون ندارید، می‌توانید آزمایش ادرار را جایگزین آن کنید.

آغاز حالت تهوع
مادران باردار از ماه دوم بارداری با حالت تهوع روبرو می‌شوند که در برخی از خانم‌ها نسبت به سایرین شدیدتر است بخصوص صبح هنگام اما در طول روز بهتر شده و از شدت آن کاسته می‌شود. حالت تهوع از هفته ششم یا حتی چهارم بارداری آغاز شده و به مرور در هفته‌های بعدی شدت می‌یابد. این حالت تا هفته چهاردهم بارداری با مادران باردار همراه است اما با سپری شدن ماه‌های بعدی از شدت آن کاسته می‌شود اما در برخی از مادران حالت تهوع حتی تا ماه‌های پایانی زایمان نیز ادامه پیدا می‌کند.

تمایل به خوابیدن زیاد
خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری کاملا طبیعی است زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتری داشته و نیاز به استراحت و همینطور خواب بیشتری دارد. اما پس از سپری شدن این زمان و شکل‌گیری جفت، بدن خون بیشتری تولید کرده و قلب با سرعت بیشتری به پمپاژ خون می‌پردازد. اما در ماه‌های بعدی، مادر با اختلالات خواب مواجه خواهد شد و قادر به خوابیدن نخواهد بود.

 

تکرر ادرار
تکرر ادرار جزو شایع‌ترین علائم اولیه بارداری است که در هفته ششم بارداری آغاز می شود. علت تکرر ادرار را می‌توان در افزایش حجم خون در دوران حاملگی دانست که سبب افزایش تعداد دفعات مراجعه به دستشویی می شود. بزرگ تر شدن رحم نیز در ادامه ماه‌های بارداری به مثانه فشار وارد کرده که با تکرر ادار پاسخ داده می‌شود. برخی از مادران در سه ماهه دوم بهبود یافته و از تعداد دفعات مراجعه به دستشویی آنها  کاسته می‌شود اما برخی تا پایان سه ماهه دوم بارداری همچنان با تکرر ادرار روبرو هستند. 

اهمیت مصرف فولیک اسید در دوران بارداری
مصرف روزانه آهن برای زنان باردار می‌تواند در کاهش کم وزنی نوزادان و همینطور مشکلات خونی آنها موثر باشد به همین دلیل پزشکان به مادران توصیه می‌کنند تا در دوران بارداری به مصرف فولیک اسید بپردازند. مادران باردار بایستی مصرف این مکمل را تا سه ماهگی ادامه داده و روزانه در حدود 400 میکروگرم از آن را مصرف کنند. این ویتامین که فولات نیز نامیده می‌شود حاوی انواعی از ویتامین های گروه «ب» است که در بدن نقش‌های مهمی را ایفا می‌کنند. برای مثال، می‌توان به تقویت سیستم عصبی و همینطور عملکرد بهتر خون‌رسانی بدن را نام برد. کمبود این ماده در بدن با مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و همینطور نواقص مادرزادی بروز می‌کند. 

ویار دوران بارداری
ویار دوران بارداری به معنای کمبود ویتامین، فیبر یا مواد مورد نیاز برای بدن است. مادران باردار باید به ویارهای خود توجه داشته تا بتوانند نیازهای بدن به مواد مختلف را تامین کنند.

ارسال نظر شما

login captcha

باسلام.من ۱۳هفته و۳روز سونوغربالگری انجام دادم

مقدارcrl:76mmو مقدارNT:۲.۲mm بوده mom:1/52

وpapp_a:2.4   ,mom:0/60

Free b_hcg:7.9   mom:0/32

Dwon syndrome:screen negative

Trisomy18/13:screen begative

میشه بگید جوابش خوبه یا بد؟؟؟

سلام من عضو جدیدم
سلام من روز بیستم اولین تخمکگذاریم هست روز پانزدهم جواب بی بی چک منفی بود ولی الان دوروزه پریودم عقب افتاده احتمال داره باردار باشم؟
سلام من روز بیستم بستم نطفم هست ولی روز پانزدهم بی بی چک استفاده کردم منفی بود.یعنی باردار نیستم؟دیگه امتحان نکنم؟
سلام منم ۲۷ سالمه بعد از سه روز تاخیر بیبی چکم مثبت شد خیلی استرس دارم
سلام دوست عزیز . جالبه من و شما هم سن و هم زمان بارداریمون و هم جواب سونوگرافیمون دقیقا یکی هست. اگه خواستید به من ایمیل بزنید که با هم پیگیر بارداریمون باشیم .خوشحال میشم. zzmn6890@gmail.com
سلام من ٣٠ ساله هستم و یک هفته است که با آزمایش خون متوجه بارداریم شدم اما سه روزه که دچار لک بینی هستم که ابتدا قهوه ای بود اما الان یک روزه که قرمز رنگ شده می خواستم ببینم این طبیعیه یا مشکلی وجود داره؟
بله مبارکه
سلام.من 24 ساله هستم.با سونوگرافی فهمیدم هفته پنجم بارداری هستم.ولی تو گزارش سونوگرافی نوشنه 10 روز دیگه برای رویت جنین و ضربان قلب باید دوباره سونوگرافی شم.میخواستم بدونم یه امر طبیعی هست ندیدن جنین تو سونوگرافی اول؟؟؟؟خیلی استرس دارم..ممنون میشم جواب بدید.
سلام.من الن۲هفته پریودم عقب افتاده بابیبی چک گرفتم مثبت بود یعنی باردارم؟؟؟؟؟؟؟

پربازدیدترین ها