2709
اختلالات تیروئید در بارداری و خطرات آن برای جنین

اختلالات تیروئید در بارداری و خطرات آن برای جنین

1394/04/16 بازدید3451

 

تیروئید چیست

تیروئید غده تولید کننده هورمونی است که متابولیسم بدن را تنظیم می کند. در خصوص تیروئید دو شرایط اساسی وجود دارد. در خصوص تیروئید پرکار، این غده بیش از اندازه هورمون تولید می کند. در حالت کم کاری تیروئید، این غده هومونهای بسیار کمی تولید می کند.

به طور کلی، اختلالات تیروئید در 2 نفر از هر 100 بارداری  نقش مهمی ایفا می کند و 5 تا 9 درصد از زنان از التهاب تیروئیدی بعد از زایمان رنج می برند.

 

چه کسی در خطر اختلالات تیروئیدی قرار دارد

خانمهایی که در آنها قبلا مشکلات تیروئیدی تشخیص داده شده است و کسانیکه سابقه خانوادگی اختلالات تیروئیدس دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 

 نشانه های آن کدام است

پرکاری تیروئید با از دست دادن وزن، عصبی شدن، احساس گرما داشتن و ضربان قلب شدید مشخص می شود. کم کاری تیروئید با وزن اضافه کردن، خستگی، احساس سرما و ریزش مو شناخته می شود

 

آیا باید در این خصوص نگران بود

خوشبختانه، اختلالات تیروئیدی در دوران بارداری قابل درمان و کنترل بوده و خطری برای مادر و نوزاد او وجود ندارد. اما درمان و کنترل نکردن آن، خطر  پره اکلامپسی، جداشدن زودرس جفت، عفونت ها، محدودیت رشد داخل رحمی، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد.

  

در این خصوص چکار می توان کرد

اگر سابقه تیروئید قبلا در شما وجود داشته باید در این خصوص با پزشک متخصص، قبل از بارداری یا تا جائی که امکان دارد پس از بارداری صحبت کنید. از آنجا که به نظر می رسد بارداری به کم کردن سرعت تولید هورمون تیروئید می انجامد، ممکن است شما نیاز به داروی افزایش (اگر مبتلا به کمکاری تیروئید هستید) یا کاهش (اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید) داشته باشید. و سطح مورد نیاز ممکن است در طول بارداری تغییر کند.

اگر در خصوص عملکرد تیروئید خو در طول بارداری نگران هستید یا هر کدام از علائم وابسته به آن در شما دیده می شود، با پزشک خود در این باره صحبت کنید. اختلالات تیروئیدی خود به خود قابل شناسائی نیست مگر آنکه به شکل دقیق بررسی شود.

  

این احتمال وجود دارد که اختلالات تیروئید پس از زایمان مجدد برگردد. بعضی وقتها اختلالات سطح تیروئید در بارداری به آن سرعت که انتظار می رود پس از آن بهبود نمی یابد. بنابراین اگر پس از گذشت چند هفته اول از تولد نوزاد، احساس خستگی و تنبلی در خود مشاهده کردید هرچه سریعتر با پزشک مشورت کنید.

 

 

 تحریریه نی نی سایت

 

 

ارسال نظر شما

login captcha
بله کم کارید
سلام خانوما من آزمایش دادم تیروئیدم 3.1بود زیاده؟ کسی میدونه جواب منو بده؟ مچکرم

پربازدیدترین ها