2709
کودکان از چه سنی عذرخواهی را یاد می‌گیرند

کودکان از چه سنی عذرخواهی را یاد می‌گیرند

1394/04/02 بازدید1054

 علی راکی با بیان اینکه مفاهیم ذهنی در کودکان در دو مرحله شکل می‌گیرد، اظهار کرد: در مرحله اول تفکر عینی است که از ابتدای نوزادی آغاز و تا 12 سالگی در کودک ادامه دارد.

وی افزود: معمولا در مرحله تفکر عینی درک مفاهیم ذهنی مانند عذرخواهی کردن و یا احترام گذاشتن برای کودک غیرممکن است.

این روانشناس کودک تصریح کرد: زمانی کودک می‌تواند این مفاهیم را درک کند که تفکر ذهنی در او شکل‌ گرفته و قادر باشد در مقابل کار اشتباه عذرخواهی کند.

راکی با بیان اینکه معمولا آموزش مفاهیم ذهنی سخت است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که والدین می‌توانند از طریق آن این مفاهیم را به کودک آموزش دهند اخلاقیاتی مانند سلام کردن در حضور دیگران و احترام گذاشتن است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که کودک از مرحله تفکر عینی خارج نشده نمی‌تواند مفاهیم ذهنی مانند عذرخواهی و یا احترام گذاشتن را درک کند، خاطرنشان کرد: والدین باید در نظر گیرند نباید تا قبل از سن 12 سالگی از کودک انتظار داشت که در مقابل خطاهایش عذرخواهی کند.

این روانشناس کودک تصریح کرد: نصیحت کردن یکی از بدترین روش‌هایی است که والدین به دفعات با آن مواجه می‌شوند و مداوم به کودک متذکر می‌شوند که "این کار را نکند و آن کار را بکند".

راکی با بیان اینکه زمانی که نصیحت کردن تکرار می‌شود مغز کودکان به دلیل اینکه هنوز آمادگی ندارند بدین معنا که اخلاقیات را تجربه نکردند عکس‌العمل واکنش آن‌ها منفی نشان می‌دهد، ادامه داد: معمولا احترام گذاشتن، سلام کردن تا سن اول دبستان به صورت غیرمستقیم از طریق والدین، مربیان مهدکودک و اقوام به کودک آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه والدین نباید به هیچ وجه نسبت به اخلاقیات کودک مانند سلام کردن، احترام گذاشتن و عذرخواهی سخت‌گیری کنند، اضافه کرد: چراکه ذهن کودک آمادگی تجزیه و تحلیل ندارد در نتیجه سخت‌گیری‌های بیش از حد منجر به انتقام‌گیری و ناراحتی در کودک می‌شود.

این روانشناس کودک با بیان اینکه در وهله نخست باید خود والدین به اخلاقیات توجه کنند، خاطرنشان کرد: برای نمونه در صورتی که والدین دچار خطا شدند در مقابل یکدیگر عذرخواهی کنند تا کودک مشاهده کند زیرا این مشاهده تاثیرات مثبتی بر انجام اخلاق کودک دارد.

راکی ادامه داد: والدین در سلام کردن، محبت کردن از همه پیشی گیرند تا این عمل در زمان شکل‌گیری تفکر عینی کودک پیش مقدم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه والدین نسبت به انجام مسائل اخلاقی نگران هستند اما آن‌قدر که لازم است متعصب نیستند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7550 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5479 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15012 بازدید