2109
مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری خطرناک است

مصرف خودسرانه قرص‌های ضدبارداری خطرناک است

1394/01/20 بازدید526

اشرف آل‌یاسین در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس اظهار داشت: شروع قاعدگی دختران بعد از 10 سالگی است و والدین نباید فکر کنند که این زمان برای فرزندشان زود است معمولاً از 8 سالگی علایم بلوغ آغاز خواهد شد و تکمیل آن با قاعدگی همراه خواهد بود چنانچه قاعدگی پیش از 10 سالگی رخ دهد فرد دچار بلوغ زودرس شده است که باید دلایل آن مشخص شود و با دارو وقوع آن به تعویق انداخته شود.

وی افزود: بروز قاعدگی هر 25 تا 35 روز یک بار طبیعی است و بین 3 تا 5 روز به طول می‌انجامد چنانچه خونریزی همراه با لختگی زیاد همراه باشد غیرطبیعی است و باید بررسی شود.

مدیر گروه زنان و زایمان علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نامنظم بودن قاعدگی تا 2 سال اول طبیعی است و نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد اما اگر از آن بیشتر شود حتماً باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

وی افزود: گاهی اختلالات انعقادی مانند کاهش سطح پلاکت‌ها باعث بروز خونریزی می‌شود همچنین برخی اختلالات مادرزادی انعقادی نیز خونریزی غیرطبیعی را در پی خواهد داشت. معمولاً در این مواقع و چنانچه خونریزی مداوم غیرعادی وجود داشته باشد بررسی آزمایش تیروئید، CBC، انعقاد خون و سونوگرافی لازم است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با انتقاد از برخی افراد برای مصرف بی‌رویه قرص‌های ضدبارداری جهت تنظیم قاعدگی گفت: هر چند مصرف قرص‌های ضدبارداری با نظر پزشک و بنا به ضرورت موجب تنظیم قاعدگی می‌شود اما نباید فراموش کرد که مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند موجب اختلالات انعقادی شود. همچنین لخته شدن خون در عروق یکی دیگر از عواقب مصرف بی‌رویه قرص‌های ضدبارداری است.

این فلوشیب نازایی ادامه داد: مصرف مداوم این قرص‌ها جهت تنظیم قاعدگی در صورت لزوم نیز توصیه نمی‌شود و بهتر است پس از 6 ماه مصرف چند ماه وقفه و سپس ادامه یابد.مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند موجب اختلالات انعقادی شود. همچنین لخته شدن خون در عروق یکی دیگر از عواقب مصرف بی‌رویه قرص‌های ضدبارداری است.

 

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: برای تسکین دردهای قاعدگی که اکثر آنها در حد طبیعی است می‌توان زیر نظر پزشک از برخی داروها استفاده شود اما در صورتی که این دردها آرام نشوند باید حتماً بررسی شود زیرا ممکن است احتمال آندومتریوز مطرح باشد.

 

منبع خبرگزاری فارس

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9928 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7249 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15215 بازدید