2109
جای ابزارهای غربالگری در تشخیص اختلالات عصبی تکاملی کودکان خالیست

جای ابزارهای غربالگری در تشخیص اختلالات عصبی تکاملی کودکان خالیست

1393/10/20 بازدید300

 روشنک وامقی متخصص کودکان در اولین همایش سراسری اختلالات عصبی تکاملی کودکان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: چند سالی است که توجه مسئولان امور سلامت به موضوع اختلالات تکاملی کودکان جلب شده است ولی هنوز جای کار زیادی دارد. 

 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت: متاسفانه هنوز اکثریت قریب به اتفاق متخصصان از ابزارهای غربالگری برای تشخیص به موقع اختلالات در کودکان استفاده نمی‌کنند و در این زمینه نیازمند اطلاع رسانی، مهارت آموزی و همچنین ابزارهای غربالگری که در اختیار متخصصین قرار بگیرد، نیازمندیم. 
 
وامقی در این همایش از نتایج گزارش مقایسه وضعیت تکاملی کودکان ایرانی با کشورهای آمریکا، سوئد، اسپانیا و کره خبر داد و گفت: وضعیت تکاملی کودکان ما تا حدود ۲۴ ماهگی نسبت به کودکان سه کشور از چهار کشور فوق مطلوب است و به طور معنا داری بالا‌تر است به جز تکامل حرکات ظریف یعنی تکامل در حرکات دست‌ها و انگشتان که باید مورد بررسی قرار بگیرد. 
 
وی افزود: از حدود ۲۰ تا ۲۴ ماهگی وضعیت تکاملی کودکان ایرانی روبه افول می‌گذرد به طوریکه در چند حیطه تکاملی وضع مطلوب‌تر و یا برابر با چهار کشور دیگر داشتیم، مانند تکامل حرکات درشت یعنی تکامل در حرکات تنه، بازو‌ها و پا‌ها و تکامل ارتباطی یعنی تکامل گفتار و زبان که به مشاهده آن پرداختیم. 
 
وی اذعان داشت: حیطه تکاملی حرکات ظریف در کودکان ایرانی در تمام گروه‌های سنی از حدود ۸ ماهگی تا ۶۰ ماهگی نسبت به کودکان ۴ کشور دیگر وضعیت نامطلوب تری داشته است که این نتایج مرهون بهره گیری از ابزارهای غربالگری است. 
 
وی در پایان گفت: برای درمان این اختلالات والدین باید به متخصصین کودکان که گرایش فوق تخصصی (تکامل کودکان) ‌دارند ارجاع داده شوند تا بتوانیم شاهد ارتقاء سلامت کودکان در جامعه باشیم. 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5101 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14753 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3827 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3708 بازدید