2709
عقب ماندگی ذهنی، کاملا قابل پیشگیری و اصلاح است

عقب ماندگی ذهنی، کاملا قابل پیشگیری و اصلاح است

1393/10/20 بازدید917

 بهروز جلیلی روانپزشک کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت های لازم در زندگی روزمره مادر جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به او، می توان از اختلال کم توانی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی جنین از دوران رحمی ، پیشگیری کرد. 


وی افزود: همچنین جبران کمبود پروتئین خانمی که باردار است و پیشگیری از عفونت هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز در او، باعث پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی جنین در این دوران می شود.

 جلیلی، درباره پیشگیری از کم توانی ذهنی کودک پس از تولد ، نیز اظهار داشت : مراقبت از جمجمه کودک برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر نوزاد و رژیم غذایی مادری که شیردهی دارد، از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک ، برخوردار است. 

وی تصریح کرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی کودک که حاصل از کم کاری تیروئید او خواهد بود و یا اختلالی به نام " فنیل کتونیوری " وجود دارد که حتی رژیم غذایی مناسب و کنترل شده، می تواند از این نوع اختلالات جلوگیری کند. 

جلیلی گفت: البته هرچه این نوع اختلالات، زودتر تشخیص داده شوند و برای درمان اقدام سریع انجام شود، شانس درمان اختلالات ، بیشتر می شود. لذا انجام آزمایش در دوران شیرخواری کودک لازم است تا والدین و پزشک ، به این نوع اختلالات زودتر پی ببرند و برای درمان اقدام کنند. 

وی در پایان  خاطرنشان کرد: خوشبختانه انجام تست غربالگری پیشگیری از این نوع اختلالات ، در برنامه کشوری نظام بهداشت و درمان وارد شده و بیمارستانها موظف شده اند که پس از تولد نوزاد، نسبت به انجام آزمایش های لازم در این خصوص اقدام کنند. 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4836 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14713 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3818 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3530 بازدید