2109
دلیل ایستادن کودکان در مقابل تلویزیون و ریختن آب بروی زمین

دلیل ایستادن کودکان در مقابل تلویزیون و ریختن آب بروی زمین

1393/07/05 بازدید529

دکتر مهدی بیاتی، روان شناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری ایسنا، در ارتباط با نحوه صحیح رفتار با کودکان یک تا سه سال گفت: گروه سنی یک تا سه سال از مهمترین مراحل رشدی کودکان است زیرا هرچقدر سن کودک پایین تر باشد به همان میزان پذیرش و یادگیری‌ها بالاتر و ماندگارتر است.

 عوام از مراحل رشدی کودک به عنوان «لجبازی» یاد می‌کنند
بیاتی همچنین تصریح کرد: دانستن مراحل رشد کودک توسط والدین از مهم ترین عواملی است که در تربیت مناسب کودک نقش بسیار موثری دارد.وی ادامه داد: کودکان در گروه سنی یک تا سه سال به خودباوری می‌رسند و «من» در آن‌ها شکل می‌گیرد و می‌خواهند با انجام راهکارهای مختلف مانند انجام دادن کارهای روزمره، انتخاب لباس و غیره این استقلال را به والدین خود اثبات کنند. 

بیاتی در این باره تصریح کرد: متاسفانه عوام از این مراحل رشدی کودک که رشد استقلال و منیت آن است به عنوان «لجبازی» یاد می‌کنند.

وی افزود: اگر تصور ما از استقلال کودک، لجبازی‌ کردن وی باشد، متناسب با همین طرز فکر رفتارهای نامناسبی را در مقابل کودک انجام می‌دهیم تا لجبازی وی کم تر شود و این رفتارها کاملا نتیجه عکس دارد.

بیاتی در ارتباط با شکل گیری خودباوری در کودک و نقش آن در آینده فرد گفت: کودک برای اینکه بتواند آینده خوبی داشته باشد باید خود باوری در آن شکل بگیرد و تنها راه آن نشان دادن منیت کودک در گروه سنی یک تا سه سال است.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که باید به کودک فرصت دهیم فعالیت‌های روزمره از قبیل خوردن غذا، پوشیدن لباس و غیره را خودش انجام دهد.

 بیاتی افزود: اینکه والدین خود باوری کودک را نپذیرند و از آن با عنوان لجبازی یاد کنند باعث می‌شود عزت نفس کودک رشد نکند و فرد دچار کمبود اعتماد به نفس در آینده شود و این مسئله در موضوعات مختلف اجتماعی، ‌تحصیلی، کاری و ازدواج و غیره فرد مشکلات جدی را به وجود می‌آورد.

 

 در گروه سنی زیر شش سال واژه‌ای به نام لجبازی نداریم

 این روانشناس کودک ادامه داد: والدین باید قبول کنند در گروه سنی زیر شش سال واژه‌ای به نام لجبازی نداریم و رفتارهای کودکان در این دوره تنها تقلید و انعکاس از رفتار والدین است و برای اثبات خود این رفتارها را انجام می‌دهند.

 بیانی همچنین گفت: اگر والدین به فرزندان خود اجازه ندهند که خودباوری و استقلال خود را به نمایش بگذارند فرد در آینده در تمام تصمیمات خود دچار شک و دودلی می‌شود.

این روان شناس کودک در ارتباط با برخی از رفتارهای کودکان مانند نگهداشتن مدفوع گفت: کودکان یک تا سه سال با نگهداری مدفوع خود یا دفع یکباره آن احساس لذت می‌کنند و این رفتار متناسب با گروه سنی آنان است.

وی افزود: اگر والدین در مقابل این رفتارهای کودک بداخلاقی کنند باعث می‌شود فرد در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای شود.

دلیل ایستادن کودکان در مقابل تلویزیون، ریختن آب و غذا بر روی فرش

بیاتی همچنین درباره رفتارهایی از قبیل ایستادن جلوی تلویزیون، ریختن آب و غذا بر روی فرش و زمین گفت: جلب توجه در این گروه سنی مهمترین هدف است و دلیل آن شکل گیری استقلال و «من» در فرد است.وی تصریح کرد: کودک در این سن می‌خواهد فعالیت‌هایی را انجام دهد که مورد توجه و دیده شدن واقع شود و اگر والدین به نکات مثبت کودک توجه نکنند، وی از طریق رفتارهای منفی که حساسیت پدر و مادر را بر می‌انگیزد مانند ایستادن جلوی تلویزیون،‌ ریختن آب و غذا روی زمین، پرت کردن اشیا و غیره اقدام به جلب توجه می‌کنند.

وی همچنین گفت: کودک می‌داند با انجام این کارها والدین سریع نسبت به آن واکنش نشان داده و اعتراض می‌کنند و این باعث می‌شود کودک مرتبا آن کارها را تکرار کند.

 بیاتی در پایان گفت: امروزه والدین باید بسیار دقت کنند که نیازهای فرزندانشان چیست و به نیازهای مثبت آنان پاسخ دهند و در مقابل نیازهای منفی آنان رفتارهای صحیح داشته باشند زیرا در غیر این صورت کودک دست به کارهای منفی می‌زند.

 منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید