2109
بارداری در سنین بالا خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد

بارداری در سنین بالا خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد

1393/06/24 بازدید451

 

 به گزارش ایرنا ،دکتر علیرضا جلالی با بیان اینکه با غربالگری پیشگیری از بروز و تشخیص به موقع به راحتی امکانپذیر است تاکید کرد :با غربالگری و شناخت فاکتورهای خطر با دید بهتری می توان به مبارزه با سرطان سینه رفت و ازبروز و تشخیص آن پیشگیری کرد.

به گفته وی فاکتورهای خطر سرطان سینه در دو مقوله هورمونی و غیرهورمونی است.

وی ادامه داد: در معرض قرار گرفتن هورمون زنانه استروژن با افزایش خطر ابتلاء با سرطان سینه همراه است همچنین قاعدگی زودهنگام و یائسگی دیرهنگام و نیز نداشتن فرزند با افزایش خطر سرطان سینه همراه است.

جلالی با بیان اینکه تکامل و تمایز نهایی بافت سینه (اپیتلیوم) در بارداری 9 ماهه جنبه محافظت کنندگی داردگفت: بارداری در سنین بالا خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد همچنین چاقی در دوران یائسگی برای ایجاد سرطان سینه خطرزاست چون بافت چربی در یائسگی منشا استروژن است.

وی درباره عوامل غیرهورمونی ادامه داد: سابقه درمان با اشعه در زنان بسیار جوان در ناحیه قفسه سینه از این عوامل است.

جلالی اضافه کرد : تغییرات شیوه زندگی و صنعتی شدن ، مصرف مقادیر فراوان غذاهای چرب برای طولانی مدت سبب افزایش استروژن در خون می شود.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه مصرف الکل هم سبب افزایش سطح سرمی استرادیول (هورمون زنانه) و خطر بروز سرطان سینه می شودگفت: سابقه ابتلاء به سرطان سینه در اقوام درجه یک از دیگر عوامل خطر غیرهورمونی ابتلاء به سرطان سینه در زنان است.

جلالی در خصوص سن شروع غربالگری سرطان سینه افزود: یک زن بدون هیچ عامل خطر باید معاینه فیزیکی Self Examination را از 25 سالگی آغاز کند.

وی با تاکید بر ضرورت معاینه فیزیکی و دوره ای سینه از پزشکان با فلوشیپ بیماری های سینه ادامه داد: هم اکنون فلوشیپ و کلینیک های سینه در کشور رو به افزایش است.

عضو کمیته علمی نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه معاینه فیزیکی زنان 25 ساله هر یک تا 3 سال تکرار شود گفت: در عین حال زنان باید یاد بگیرند از خود مراقبتی هوشیار و آگاهانه داشته باشند و در ارتباط با طبیعت بافت سینه خود اطلاعات داشته باشند و تغییرات را به پزشک اطلاع دهند.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به معاینه دوره ای سینه توسط خود فرد افزود: خودآگاهی زنان از طبیعت سینه ضروری است و بهترین زمان برای این خودارزیابی به ویژه در سنین پیش از یائسگی در انتهای قاعدگی است.

جلالی با تاکید بر ضرورت این خودارزیابی از 25 تا 70 سالگی ادامه داد:توصیه می شود نخستین ماموگرافی باید از سن 35 سالگی آغاز شود این در حالی است که معاینه فیزیکی سالیانه و برنامه خودمراقبتی باید از 25 تا 40 سالگی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ماموگرافی سالیانه از 40 سالگی به بعد توصیه می شود گفت: ماموگرافی باید تا 50 سالگی هر سال صورت گیرد و از 50 تا 60 سالگی باید هر 2 سال یک بار و از 60 تا 70 سالگی هر 3 سال توصیه می شود اما برنامه خود مراقبتی از 25 تا 70 سالگی توصیه می شود.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه این شیوه غربالگری برای زنانی است که توده ای در سینه آنها لمس نمی شود افزود: این ویژه کسانی است که نه توده و نه ترشح از نوک سینه و یا علائمی دال بر توده بدخیم در سینه آنها لمس نمی شود در غیر اینصورت خودمراقبتی آنها با گروه نخست متفاوت است.

جلالی با اشاره به تغییر الگوی درمان سرطان سینه نسبت به سال های گذشته ادامه داد: پزشکان باید پیش از هر مداخله جراحی مرحله بالینی بیمار و مشخصات بافتی حتی سطوح بیومارکرها را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه 20 تا 30 سال پیش از نمونه های مشکوک نمونه برداری باز می شد گفت: در نمونه برداری که با چاقو برشی داده و تکه ای از نسج برداشته و به پاتولوژی ارسال می شد حال آنکه هم اکنون رادیولوژیست ها و سونولوژیست ها بیوپسی سوزنی انجام می دهند.

جلالی با بیان اینکه برای مرحله بندی لنفودهای منطقه ای زیر بغل در هر سینه درگیر باید به تخلیه لنف هر سینه به غدد لنفی زیر بغل آن توجه شود افزود: باید برای نگهداری لنف زیر بغل برای زنانی که تهاجم لنف زیر بغل ندارند بیوپسی لنفود نگهبان اجرا شود.

براساس این گزارش نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با عنوان نگرشی بر (جراحی های کاربردی سرطان پستان، دستگاه گوارش ) دوم تا چهارم مهرماه در سالن همایش های رازی برگزار می شود. 

 

 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید