2109
استفراغ شدید بارداری نیازمند تدابیر درمانی است

استفراغ شدید بارداری نیازمند تدابیر درمانی است

1393/05/20 بازدید651

 دکترالهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «سلامت» ایسنا -منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: اگرتهوع بارداری با درمان‌های معمول بهتر شود و فرد اضطراب داشته باشد، روان درمانی توصیه می‌شود. اگر استفراغ و تهوع با رعایت نکات معمول بهبود نیافت، کپسول زنجبیل 250 میلی‌گرم روزانه تا 4 عدد یا دم کرده زنجبیل توصیه می‌شود.


وی گفت: اگر تهوع و استفراغ خفیف باشد؛ سعی بر این است که درمان دارویی تجویز نشود و با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی این عارضه درمان شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: تغییر در رژیم غذایی یعنی هر 1 تا 2 ساعت یکبار به مقدار کم مواد غذایی نرم و خشک میل شود. قبل از گرسنه شدن غذا مصرف شود تا معده خالی نماند و هر غذایی را که فرد احساس می‌کند راحت‌تر تحمل می‌کند؛ مصرف کند.

هاشمیان نایینی یادآور شد: ویتامین B6 (پیریدوکسین) کوآنزیم متابولیسم چربی است که تهوع و استفراغ متوسط را کاهش می‌دهد. به میزان روزانه 3 تا 4 عدد قرص 25 میلی‌گرمی خوراکی به کاهش تهوع کمک می‌کند.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: اگر فرد با استفاده از درمان‌های دارویی بهبود نیافت و علایم کم‌آبی در بدنش ظاهر شد، به استفاده از سرم و ویتامین B1 نیاز دارد.

هاشمیان نایینی گفت: اگر زن بارداری در مدت بیش از 12 ساعت نتوانست هیچ چیز بخورد یا بنوشد، علایم کم‌آبی پیدا کند، اختلال اسید و باز در آزمایش خونش ظاهر شود یا اختلال الکترولیتی پیدا کند، باید در بیمارستان بستری شده و چند ساعت استراحت گوارشی دریافت کرده و سرم و داروی لازم را دریافت کند.

وی درباره علایم بالینی کم‌آبی در زنان باردار گفت: نشانه‌هایی مانند کم شدن حجم ادرار، پر رنگ شدن ادرار (زرد تیره) احساس گیج رفتن سر به ویژه در موقع ایستادن، کاهش وزن بیشتر از 5 درصد وزن قبل از حاملگی، از علایم بارز کم آبی در زنان باردار است.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: کسانی که علایمی مانند استفراغ شدید، خون در استفراغ، درد شکم یا لگن، نخوردن غذا بیش از 12 ساعت و کاهش وزن دارند، باید در اسرع وقت تحت ویزیت و درمان قرار گیرند.

هاشمیان نایینی در پایان گفت: مدت استفراغ حاملگی کوتاه است و اغلب خطری برای مادر و جنین ندارد.
 
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14723 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10407 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2068 بازدید