2109
تعیین زمان تخمک گذاری با روش‌های آسان

تعیین زمان تخمک گذاری با روش‌های آسان

1398/03/26 بازدید14089
علاوه بر اینکه برای بارداری باید سلامت باشید، باید بدانید که زمان دقیق تخمک‌گذاریتان چه زمانی است تا بتوانید شانس بارداریتان را بالا ببرید. در حالی که تقریبا همه سایتها ابزاریهایی برای تعیین زمان تخمک گذاری دارند بهتر است با نحوه تعیین این زمان آشنا شوید.

نکات مهم در تعیین زمان تخمک گذاری

تخمک گذاری زمانی است که تخمک بالغ از تخمدان آزاد شود. سپس تخمک داخل لوله های فالوپی میشود، جایی که باروری صورت میگیردد. اگر اسپرم هم در لوله های فالوپی وجود داشته باشد شانس باروری بالا میرود و میتواند سلول تخم تشکیل شود.
بارداری از لحاظ تکنیکی زمانی امکانپذیر است که شما طی پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. اما بیشتر روزهای باروری سه روزی است که به منتهی به تخمک گذاری میشود. داشتن رابطه جنسی در این زمان بهترین فرصت برای باردار شدن است. تا 12 تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری دیگر خانم امکان بارداری ندارد زیرا تخمک دیگر در لوله های فالوپی زنده نیست.
  • یک خانم فقط در زمان تخمک گذاری در سیکل قاعدگی‌اش می‌تواند باردار شود.
  • چند روش برای بارداری در زمان تخمک گذاری وجود دارد.
  • شانس بارداری در صورت رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری یا چند روز قبل از آن بیشتر است.

بهترین زمان تخمک گذاری

چه موقع احتمال بارداری بیشتر میشود؟

روزهایی که در چرخه قاعدگی بارداری امکان پذیر است، در واقع همان زمان تخمک گذاری است. این زمان بستگی به طول چرخه قاعدگی دارد که در میان زنان مختلف متفاوت است.
زمان باروری روزی است که تخمک از تخمدان آزاد میشود. البته این موضوع تا پنج روز ادامه دارد. داشتن رابطه جنسی در این زمان می‌تواند شانس بارداری را بالا ببرد.

باورهای اشتباه درباره زمان تخمک گذاری

این باور که برخی معتقدند خانم‌ها در هر زمانی از سیکل قاعدگی می‌توانند باردار شوند، کاملا غلط است. یک زن تنها چند روز از چرخه قاعدگی را فرصت دارد تا باردار شود. چون تخمک و اسپرم به مدت کوتاهی زنده هستند:
  • اسپرم حدود 5 روز زنده می‌ماند.
  • تخمک تنها به مدت 24 ساعت بعد از آزاد شدن از تخمدان می‌تواند بارور شود.
  • تخمک و اسپرم باید در زمان درست کنار هم باشند تا بتوانند بارور شده و سلول تخم را تشکیل دهند.

چطور بفهمید زمان تخمک گذاری است؟

دانستن زمان درست تخمک گذاری به داشتن رابطه جنسی در زمان مناسب و برنامه ریزی برای بارداری کمک میکند. شما میتوانید قاعدگی خود را در یک نمودار، یک دفترچه یا حتی در اپلیکیشن‌های مربوط وارد کنید و زمان درست تخمک گذاری خود را پیدا کنید. اولین روز دوره قاعدگی تان را یادداشت کنید. این روز، روز اول است. آخرین روز چرخه قاعدگی نیز یک روز قبل از شروع دوره بعدی قاعدگی است. به این ترتیب براساس تعداد روزی که چرخه قاعدگیتان است، میتوانید دوره زمان دقیق تخمک گذاری را تعیین کنید.

به تغییرات بدنتان برای تخمک گذاری توجه کنید

سطح هورمون در چرخه قاعدگی تغییر میکند. در طول نیمه اول دوره تخمدان هورمون استروژن خارج میکند. زمانی که سطح استروژن شما به اندازه کافی بالا میرود تخمدان شروع به آزاد کردن تخمک میکند. سپس بدن شما شروع به ساخت پروژسترون میکند. این باعث میشود دمای بدن شما کمی بالا برود.
درجه حرارت بدن خود را هر روز قبل از اینکه از رختخواب خارج شوید، برررسی کنید. به این ترتیب دمای پایه بدنتان را خواهید شناخت. اگر این الگو را چند ماه رعایت کنید میتواند براساس افزایش دما در روزهای خاصی از دوره به زمان تخمک گذاریتان پی ببرید.
این هورمونها بافت موکوس دهانه رحم را نیز تغییر میدهد به طوری که حالت چسبنده ای پیدا میکند. همانطور که بدن شما آماده تخمک گذاری است این غلظت بیشتر میشود و حالت سفیده تخم مرغ پیدا میکند.

کیت تخمک گذاری

کیت پیش بینی زمان تخمک گذاری

این کیتها که میتوانید از داروخانه خریداری کنید درباره زمان باروری میتوانند کمکتان کنند. این کیت ها سطح هورمون LH را در ادرار شما اندازه گیری میکنند. سطح این هورمون 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش پیدا میکند. کیتها به شکل نوار هستند و میتوانید چندین بار در طول چرخه قاعدگی آن را انجام دهید. از چند روز پیش از زمانی که احتمال میدهید زمان تخمک گذاری است این تست را شروع کنید و چند بار در چند روز تکرارش کنید. هر زمان سطح LH بالا رفت باید بدانید که زمان تخمک گذاری است. علاوه بر این میتوانید از ابزارهای آنلاین به منظور تعیین زمان تخمک گذاری استفاده کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید